Fjällkartan på CD

Lantmäteriet har funderingar på att lägga över fjällkartan på CD har ni några funderingar på krav som ska ställas på denna.

Förutom att den ska ha en vettig prisbild förståss.

Hela Fjäll kedjan?

Krav på uppdatering efter inköp

Utskriftsmöjligheter

Koppling till GPS

Möjlighet att filtrera bort "onödig" information

Ja ge mig gärna lite input, I dagarna ska Lantmäteriet ha en användarträff där jag ska delta, jag tar med dina synpunkter till träffen

Carl Crafoord
Marknadskommunikation Friluftsfrämjandet
Carl@frilufts.se
 
Det vore bra ifall det kunde använda sig utav digital matrial med en gång istället för att scanna in gamla kartor. Gröna kartan som finns på CD ser ju faktiskt ganska taskig ut.

höjddata vore ju inte helt fel heller(läs om 3d kartor i en annan tråd här på utsidan)
 
Fjällkartan

Hej.

Vi har ju fjällen på blå kartan och man använder sig mest av den infon inomhus när man söker vissa platser mm. Tyvärr har man ju inte lagt in kordinatsystemet (linjerna) på kartan så man kan inte få ut dem i utskrift. Det är väl mest för att kunna behålla möjligheten att sälja kartor i "lösvikt". Om man kunde få ut allt hemma via dator och skrivare så skulle kartförsäljningen säkert minska.
Folk är ju idag rätt kunniga i att använda GPS men många har inte förstått t.ex den möjligheten att ute i skogen kunna läsa in sig på kartan med den info man fått av GPS;en. För att kunna detta är ju ett kordinatsystem på kartbladet nödvändigt.
Men, å andra sidan är risken stor att t.ex. vandrare bara tar ut de "kartsidor" man tror sig beöva under en vandring och man tappar helheten, man kan ju dessutom fort hamna utanför ett kartblad som man tagit ut själv hemma vid datorn.
En bra instruktion i hur man tar ut kordinater på ett kartblad är bra att lägga in på en ev CD, och hur man använder sig av GPS info i det fallet. Det är viktigare än ev finneser med programmet hemma vid skrivbordet.
Hoppas det går att förstå vad jag menar....
K-E
 

clindh

Forumvärd
"Vettig prisbild" kan du stryka under med tredubbla streck tack :)

Fjällkartan bör göras med samma teknik som LM:s andra kartor på CD så man kan använda Kartex och Fugawi. Kartex kan naturligtvis bli mycket bättre men det gäller ju generellt, det finns en annan diskussion http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10762 om det här på Utsidan. Själv kör jag hellre Fugawi pga Kartex begränsade möjligheter.

En cool grej vore att kunna planera en rutt (med överföring till GPS) och sedan ha möjlighet att skriva ut kartorna för detta på ett optimalt sätt så man får med lagom mycket av områdena runt för sidoexkursioner, men också minimerar antalet kartblad. Man bör också kunna skriva ut i olika förstoringar.

Men jag misstänker ändå CD:n kommer bli vansinnigt dyr för att få med hela fjällkedjan (4000 kr för Gröna Kartan för ett län klassificerar jag som "vansinnigt dyrt"), varför jag hellre skulle vilja kunna köpa fjällsnuttar online för de områden man tänker besöka. Det blir förvisso dyrare i längden men man har ju möjlighet till avbetalning så att säga.

Men då måste man kunna välja ut utsnitten med hjälp av koordinater (minX,maxX,minY,maxY) - något som idag endast avtalskunder får göra (varför förstår jag inte...)

Ett sätt att få ner priset vore att öka kundkretsen, ta med sevärdhetsdatabas odyl a'la Sverigekartan för de som turistar mer än planerar vandringar och skidturer.

Passa dessutom på att fråga om vad som hände med planerna på en
tredimensionell fjällkarta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10506
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
millimeter Ortsnamn på fjällkartan (Z8) Navigering 6
Verner Ny app för terrängkartan och fjällkartan Navigering 23
Karpaterna.se Fjällkartan som plansch/tavla Navigering 19
Norris Geomorfologiska fjällkartan Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
jonasolof Fjällkartan i FriPro Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
jaws Nya fjällkartan sämre än "gamla" Navigering 11
bd42robs Fjällkartan Navigering 21
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.