Nya fjällkartan sämre än "gamla"

Efter att ha tagit del av de många "nya" fjällkartorna som Lantmäteriet gjort under de sista åren så har jag blivit besviken. Jämför man dessa senaste kartorna mot de fjällkartor som fanns för ca 5-10 år sedan så ser man att de har fuskat till kurvbilden å det grövsta på många av de "nya" kartorna. Förmodligen så har det skett i samband med digitalisering av kartorna då "nya" fjällkartan ser likadan ut i digital form som i tryckt form.

Ska det vara så här? Vart tog säkerhetstänkandet och kartnöjet vägen?

Utvecklingen på fjällkartorna verkar ha gått bakåt, så klaga på Lantmäteriet så fort ni får chansen för det har jag gjort.

Grr
 
Broar...

Nyss hemkommen från en tur kan jag inte annat än hålla med. Bl.a. är bron över Darfáljohka (Tarfaljåkka) inte utmärkt på nya kartan. Den johken är inte att leka med att försöka vada... På kartan är det bara vanliga led-prickar som passerar johken.
 
Inte bara fjällkartan, tyvärr....

Upplever tyvärr samma fenomen på den gröna kartan. Sämre kurvbild och väl översiktlig detaljering. Är det ett steg mot mer lättläst karta? Själv känner jag det dock som om Lantmäteriet inte kan rita kartor som överensstämmer med verkligheten.

Under mina många mtb-turer förvånas jag ofta över skillnaden på stigar. På kartan är de markerade lika men i skogen är det stor skillnad på dem.

Ett exempel på dålig inlevelse i kartritningen här i Karlstad är att vår nya flygplats inte finns med på kartan. Flygplatsen invigdes samtidigt som den nya versionen av karta gavs ut, -97. Under fältarbetet med kartan hade man redan huggit all skog. Jag misstänker att Luftfartsverket satt inne med information om hur flygplatsen skulle se ut redan i det skedet.

Lev!

// OlaO
 
Re: Inte bara fjällkartan, tyvärr....

OlaOrädd; sa:
Ett exempel på dålig inlevelse i kartritningen här i Karlstad är att vår nya flygplats inte finns med på kartan. Flygplatsen invigdes samtidigt som den nya versionen av karta gavs ut, -97. Under fältarbetet med kartan hade man redan huggit all skog. Jag misstänker att Luftfartsverket satt inne med information om hur flygplatsen skulle se ut redan i det skedet.

Man kan bara hålla med. Jag köpte Översikskartan (fd Röda kartan) förra året och inte ens där finns nya flygplatsen med. Dock har de lyckats med att få med vägen dit, som också byggdes i samband med flygplatsen.
/Leif
 
Exempel

Jag hörde om en kam som var ritad på kartan så att den såg ut som en 50 m bred kam, typ 1 mm på fjäll kartan, men i verkligheten var den en knivkam dvs 1 dm. Då blir man ju lite förvånad.

Kan ingen scanna in två bilder före och efter och sen får vi väl höra med Lantmäteriet och se vad de säger...
 
Det var det värsta vilken skillnad.

Snart skickar de väl vita papper bara och säger att det är ju ändå mest skog i Sverige. :)
 
Usch...

..ve och fasa, järnvägsspikar och galaxer i mina braxer!
Det känns helt klart som ett steg tillbaka i utvecklingen, finns det bara "nya" fjällkartor att köpa nuförtiden? Skandal!
Mycket färre detaljer på höjdkurvorna (som ser väldigt generella ut). Förmodligen har kartorna som sagt digitaliserats (med liten detaljrikedom) av ekonomiska skäl, men för att linda in det fint så kallas det för att göra kartan lättläst... :(
 
Mer uj uj.

Illa,

i våras när det var skare tog jag mina skidor och åkte rakt genom ovanstående kartbit. Jag kan intyga att området är finskuret med åsar, dalar, sänkor och höjder. Inte ens den gamla kartan redovisade allt men den nya kurvningen beskriver ju knappt ens rätt område. Kurvningen kan möjligtvis funka för Helikoter-Börje, men han kan området så bra så han behöver det ändå inte. Vem är kartan gjord för i så fall?

Jag ska ömt vårda mina gamla kartor. Scanna dem (i ett ex för personligt bruk) och göra en färgutskrift för utflykterna.

Är förresten toppstugan flyttad på den nya fjällkartan?

Lev!

OlaO
 
Samtidigt vill man ju inte ha en gammal karta... saker förändras vad gäller rastskydds och stugors lägen. Har för mig att det brukar kordineras med nytryck av kartor så att den senaste kartan alltid ska stämma. Det är sådan information som kan vara livsviktig i en kritisk situation. Men å andra sidan om de inte ens klarar att få med en större hängbro på kartan kanske man inte ska lita så mycket på dem.

Alternativet kanske blir att ta med sig båda kartorna ut, eller att rita in de nya förändringarna på en gammal karta med bra kurvbild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verner Ny app för terrängkartan och fjällkartan Navigering 23
Karpaterna.se Fjällkartan som plansch/tavla Navigering 19
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Norris Geomorfologiska fjällkartan Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
jonasolof Fjällkartan i FriPro Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
millimeter Ortsnamn på fjällkartan (Z8) Navigering 6
carlc Fjällkartan på CD Navigering 3
bd42robs Fjällkartan Navigering 21
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
graylingman Varför blir alla förändringar till det sämre? Navigering 14
lagerstrom Sämre precision på GPS nu...? Navigering 3
eTrex sämre? Navigering 2
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
ekis Copyright gamla kartor? Navigering 5
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
micke.lu Överföra gamla färdspår till GPS.... Navigering 4
I.N. gamla karttecken Navigering 6
larsinges Gamla vägar, broar, milstenar och Oziexplorer. Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.