Varför blir alla förändringar till det sämre?

Njae.... kanske inte riktigt alla, men ju äldre jag blir desto fler förändringar upplever jag blir till det sämre :) Kanske ett ålderstecken...

Senast i raden stod jag inför häromdagen då jag fick de nyss beställda terrängkartorna och vägkartorna från lantmäteriet. Att man ändrat bladindelning hade jag observerat, och om just det var till det sämre vet jag inte. Att koordinatsystemet ändrats hade jag nån aning om, och det är väl kanske egentligen inte till det sämre, även om det innebär att man så småningom måste lära om och dessutom köra med två system parallellt, men det kan man väl leva med.

Det som däremot var en rejäl försämring utifrån mitt sätt att använda kartor var att kartorna numera trycks på båda sidorna!

För det första: Jag älskar kartor och har gärna en och annan uppsatt på väggen. Dubbelsidigheten är en klar försämring!

För det andra: Kartor jag planerar att använda i fält brukar jag köpa ovikta och sedan själv plasta dem på den tryckta sidan. Och så är det nu dubbelsidigt!! Hur ska jag göra nu? Plasta båda sidorna? Dubbelt så tjockt med allt vad det innebär av risk för bubblor, svårvikbarhet etc, etc...

Det är möjligt att förändringen föregåtts av noggranna kundundersökningar, men i så fall har det gått mig totalt förbi. Hann inte ens starta en namninsamling mot dumheterna.

Blääää!!!!
 
Njae.... kanske inte riktigt alla, men ju äldre jag blir desto fler förändringar upplever jag blir till det sämre :) Kanske ett ålderstecken...

Senast i raden stod jag inför häromdagen då jag fick de nyss beställda terrängkartorna och vägkartorna från lantmäteriet. Att man ändrat bladindelning hade jag observerat, och om just det var till det sämre vet jag inte. Att koordinatsystemet ändrats hade jag nån aning om, och det är väl kanske egentligen inte till det sämre, även om det innebär att man så småningom måste lära om och dessutom köra med två system parallellt, men det kan man väl leva med.

Det som däremot var en rejäl försämring utifrån mitt sätt att använda kartor var att kartorna numera trycks på båda sidorna!

För det första: Jag älskar kartor och har gärna en och annan uppsatt på väggen. Dubbelsidigheten är en klar försämring!

För det andra: Kartor jag planerar att använda i fält brukar jag köpa ovikta och sedan själv plasta dem på den tryckta sidan. Och så är det nu dubbelsidigt!! Hur ska jag göra nu? Plasta båda sidorna? Dubbelt så tjockt med allt vad det innebär av risk för bubblor, svårvikbarhet etc, etc...

Det är möjligt att förändringen föregåtts av noggranna kundundersökningar, men i så fall har det gått mig totalt förbi. Hann inte ens starta en namninsamling mot dumheterna.

Blääää!!!!

Anpassa dig eller dö ut din stofil....;)

#1:Finns ju möjligheter att få tryckta tapeter,hela massiven på väggarna.Perfekt när abstinensen sätter in..bara att klättra på.

#2:GPS och/eller Tyvek.GPS under gång och Tyvek för rekognisering.


peter
 
Njae.... kanske inte riktigt alla, men ju äldre jag blir desto fler förändringar upplever jag blir till det sämre :) Kanske ett ålderstecken...

Senast i raden stod jag inför häromdagen då jag fick de nyss beställda terrängkartorna och vägkartorna från lantmäteriet. Att man ändrat bladindelning hade jag observerat, och om just det var till det sämre vet jag inte. Att koordinatsystemet ändrats hade jag nån aning om, och det är väl kanske egentligen inte till det sämre, även om det innebär att man så småningom måste lära om och dessutom köra med två system parallellt, men det kan man väl leva med.

Det som däremot var en rejäl försämring utifrån mitt sätt att använda kartor var att kartorna numera trycks på båda sidorna!

För det första: Jag älskar kartor och har gärna en och annan uppsatt på väggen. Dubbelsidigheten är en klar försämring!

För det andra: Kartor jag planerar att använda i fält brukar jag köpa ovikta och sedan själv plasta dem på den tryckta sidan. Och så är det nu dubbelsidigt!! Hur ska jag göra nu? Plasta båda sidorna? Dubbelt så tjockt med allt vad det innebär av risk för bubblor, svårvikbarhet etc, etc...

Det är möjligt att förändringen föregåtts av noggranna kundundersökningar, men i så fall har det gått mig totalt förbi. Hann inte ens starta en namninsamling mot dumheterna.

Blääää!!!!

Lantmäteriet (via Kartförlaget) försöker hitta så vettiga lösningar som möjligt för att fortfarande kunna tillhandahålla tryckta kartor.

Tyvärr ser försäljningssiffrorna inte ut som de gjorde för 10-talet år sedan, då det ekonomiskt vettigaste alternativet var att trycka med offset.

Sedan dess har två större saker inträffat som reducerat volymen sålda tryckta kartor till c:a en 10-del av tidigare volymer:
  • Försvaret har nästan helt slutat köpa tryckta kartor.
  • Användning av digitala kartor har ökat på bekostnad av de tryckta, vilket är ett ganska tydligt samband.
Verkligheten är alltså att de allra flesta av de kartblad som säljs, har så få köpare att det inte går att få en vettig ekonomi utan att höja priserna för offsettryckta kartor till orimligt höga nivåer. Jag har inga exakta siffror, men anar att c:a 75% av antalet olika kartblad för Terrängkartan har en försäljningsvolym på under 50 exemplar per år. För att offsettryckning i större format ska löna sig lär upplagan vara åtminstone något 1000-tal exemplar.

Alltså har Lantmäteriet försökt hitta en lösning som gör det möjligt att fortsätta erbjuda tryckta kartor, och har då valt att utöka användningen av digital tryckteknik, och trycka kartor i den utrustning som använts för Fastighetskartan sedan år 2000.

Den stora nackdelen med digital tryckteknik, baserad på xerografiska principer, är att marknaden inte erbjuder utrustning som tillåter större tryckbredd än 47,5 cm, åtminstone inte om man vill att trycksystemet ska klara:
  • mycket små upplagor, ned till enstaka exemplar
  • rimligt hög kvalitet på fyrfärgstryck (CMYK)
  • kapacitet på minst 3-4.000 tryck per arbetsdag
För att inte försämra produkten Terrängkartan alltför mycket med väsentlig mindre kartyta än tidigare, så blev lösningen att utnyttja papperets båda sidor, vilket gav effekten att den faktiska kartytan i det nya indexsystemet är större per blad än tidigare.

En enkelsidig variant av Terrängkartan produceras faktiskt, och dessutom går både enkel- och dubbelsidig variant få i plano, dvs utan falsning.

Tidigare fanns möjlighet att beställa Terrängkartan med valfri mittpunkt. I samband med övergången till SWEREF99 så blev det dock nödvändigt att göra uppehåll i den produktionen, främst beroende på att produktionsmiljön för Terrängkartan håller på att rustas upp.

Tanken är dock att återuppta den produktionen så snart som Terrängkartan ligger lagrad på ett sätt som gör den åtkomlig för Lantmäteriets system för Print On Demand.

I väntan på detta sker produktionen halvautomatiskt för den bladindelade varianten, och dessa blad trycks i små serier på något hundratal exemplar som läggs på lager. Inom några år kommer troligen en allt större andel att tryckas först då kunden verkligen beställt en karta, om det så är fråga om ett enda exemplar.

I kombination med en ändrad modell för ajourhållning av kartorna, så blir det då möjligt att erbjuda betydligt färskare information i kartorna än vad som är möjligt med traditionellt offsettryck.

/torbjörn
 
Senast ändrad:
Anpassa dig eller dö ut din stofil....;)

#1:Finns ju möjligheter att få tryckta tapeter,hela massiven på väggarna.Perfekt när abstinensen sätter in..bara att klättra på.

Inte riktigt samma sak
#2:GPS och/eller Tyvek.GPS under gång och Tyvek för rekognisering.

Använder GPS också. Som ett komplement till papperskarta under gång. Var hittar jag tyvekkartor för norra Värmland?
 
Senast ändrad:
Lantmäteriet (via Kartförlaget) försöker hitta så vettiga lösningar som möjligt för att fortfarande kunna tillhandahålla tryckta kartor.

Tror jag säkert, men just för mig blev inte just detta en vettig lösning.


Den stora nackdelen med digital tryckteknik, baserad på xerografiska principer, är att marknaden inte erbjuder utrustning som tillåter större tryckbredd än 47,5 cm, åtminstone inte om man vill att trycksystemet ska klara:

Får hoppas på en teknikutveckling alltså...



vilket gav effekten att den faktiska kartytan i det nya indexsystemet är större per blad än tidigare.

Positivt att inte behöva köpa så många kartor för att täcka mitt "aktionsområde". Medges.


En enkelsidig variant av Terrängkartan produceras faktiskt, och dessutom går både enkel- och dubbelsidig variant få i plano, dvs utan falsning.

Hittade inte den i lantmäteriets webshop. Hjälp mig gärna!

Tack för initierat svar!

//Anders
 
Jag förstår produktionsproblemet mycket väl. Bredden i sig är inget problem, men blir det när man måste få ut 10 ark i minuten.
Det finns ju en del "roliga" inkjetprintrar med UV-torkning numera, men jag har inte satt mig in i hur de presterar än, så jag har inget att tillföra på den fronten. Hittar jag något lämpligt på Drupa lovar jag att tipsa dig, Torbjörn. Fast du ska kanske dit själv?
 
Jag förstår produktionsproblemet mycket väl. Bredden i sig är inget problem, men blir det när man måste få ut 10 ark i minuten.
Det finns ju en del "roliga" inkjetprintrar med UV-torkning numera, men jag har inte satt mig in i hur de presterar än, så jag har inget att tillföra på den fronten. Hittar jag något lämpligt på Drupa lovar jag att tipsa dig, Torbjörn. Fast du ska kanske dit själv?
Tack för det erbjudandet.

Jag har besökt de senaste IPEX och Drupa-mässorna, men nu håller jag på att trappa ner mitt engagemang inom digitaltryck, så i fortsättningen avstår jag.

Men tips kan jag alltid förmedla vidare.
 
Hittade inte den i lantmäteriets webshop. Hjälp mig gärna!

Glömde bort att jag var skyldig ett svar.

Kollade Kartbutiken Online (http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_14_527), och där finns åtminstone den ovikta varianten, dock dubbelsidigt tryck.

Jag måste erkänna att jag inte hittar den enkelsidiga, men tag kontakt med Kartförlaget eller Kartbutiken (googla) så tror jag att de kan hjälpa till.

Jag vet att det inte bör vara någon svårighet att få fram en enkelsidig variant rent tekniskt i alla fall.
 
Den ovikta har jag hittat. Det är den varianten jag brukar köpa oavsett om jag tänker mig att sätta upp den på väggen eller använda den i fält. I det senare fallet brukar jag oftast plasta den också, men nu vete fa-en hur det blir i fortsättningen. Plasta på båda sidor? Näää....

Jaja, får kolla med kartbutiken nästa gång det är dags att handla.
 
Glömde bort att jag var skyldig ett svar.

Kollade Kartbutiken Online (http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_14_527), och där finns åtminstone den ovikta varianten, dock dubbelsidigt tryck.

Jag måste erkänna att jag inte hittar den enkelsidiga, men tag kontakt med Kartförlaget eller Kartbutiken (googla) så tror jag att de kan hjälpa till.

Jag vet att det inte bör vara någon svårighet att få fram en enkelsidig variant rent tekniskt i alla fall.

Någon som har provat att få tag på en sån enkelsidig karta? Jag har just köpt ett par (som visade sig vara dubbelsidiga), så jag har inget behov av (och ingen budget för) att köpa fler nu. Men det är naturligtvis intressant att veta till nästa gång.

Sen undrar jag om det är någon som har satt det nya pappret på prov. Det är, enligt Lantmäteriet, fukt- och viktåligt. Det verkar ju vara en ordentlig förbättring!
Hur fukttåliga har era nya kartor varit?

/OJ
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
kanotisten Än en gång blir det så fel Navigering 5
haraldn GPS-mottagare blir årets julklapp Navigering 0
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
_Qwerty_ Galileo, glossnas och gps, hur blir det? Navigering 9
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.