Fjällkartan

Jag ska nu i veckan till fjällen för att idka lite telemark och skoteråkning. Eftersom jag har relativt goda kunskaper i navigering, lat-long systemet, och klarar av en GPS enligt wsg84 så tänkte jag att det blir inga problem. Därför införskaffade jag en fjällkarta och såg att där är det RT90 som gäller. Min uppfattning om RT 90 är att det är ett bökigt system men det beror väl mest på ovana. Det bökiga är att lägga in waypoints för hand från kartan.
Vore det inte bättre att övergå till Lat-long överallt om inte annat av kostnadsskäl?
 
RT 90 och rikets nät

RT 90 och rikets nät (Swedish Grid i GPSen) är jättesmart, (i synnerhet om det är framtaget av militären), det enda som är lite förvirrande är att X och Y är tvärtom mot alla andra koordinatsystem. Den största viten (som jag upplever) med rikets nät är att det är lätt att räkna ut avstånd (m, km) även för hand man slipper omvandling från grader och minuter.
Ska man lägga in många ”waypoints” är det en fördel om man har kartan på CD och datakabel. Tyvärr finns inte fjällkartan på CD, och så är det hutlöst dyrt med svenska kartor på CD.

Om du inte fattat hur rikets nät funkar så läs gamla inlägg.

/ Per Brune
 
Lat och long finns

Hej!

På mina fjällkartor, såväl svenska som norska finns latitud och longitud, så jag förstår inte ditt problem.

På de svenska finns dessutom RT90 och på de norska UTM.

Om man ställer in sin GPS på Swedish Grid finns inga som helst problem (utom antalet knappningar) att lägga in waypoints i detta format.

Enklast är att ha ett bra kartprogram, t ex Fugawi, och scanna in kartorna där. Det är en synnerligen enkel match att lägga in waypoints och rutter på PC'n och sedan föra över dem till GPS'n.

Bertil
 
Jag använder den här tråden för att ställa mina frågor:

Har de allra nyaste fjällkartorna, t.ex. BD10 från 2009, fortfarande RT 90 som huvudkoordinatnät eller har detta nu ersatts med SWEREF 99 (som i sin tur är nästan identiskt med WGS 84)?

RT 90 ersatte det äldre RT 38 (Rikets koordinatnät baserat på rikets triangelnät i 1938 års system) och håller i sin tur gradvis på att ersättas av referenssystemet SWEREF 99.
Citatet är från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/RT_90

Om jag ävläser en koordinat i RT 90 och övermedlar det till mina vänner och bekanta skulle jag gärna vilja att de hittar stället med Google Maps. Så att säga nästan som med SPOT, fast liiite krångligare. ;) Eller kanske smartare, vem vet.
Jag hittade den här sajten (http://latlong.mellifica.se/)som förmodligen innehåller allt som man behöver för att omräkna RT 90 till WGS 84. Men jag behöver lite hjälp av folk som verkligen kan det här. Har provat lite och det funkar inte riktigt exakt, vilket nog bara beror på min okunnighet. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde förklara för mig hur det funkar.

Resultatet ska bli så här:

1. Sachsaren skaffar ett Twitter-konto för där kan man mikroblogga via SMS.
2. Sachsaren informerar sina nära och kära om både Twitterkontot och hur man omräknar RT 90-koordinater till GoogleMaps-kompatibla WGS 84-koordinater med hjälp av t.ex. ovanstående sajt.
3. Sachsaren drar till fjälls utan GPS, men med sin fjällkarta och sin gamla skollinjal. Med hjälp av kartan och linjalen tar han fram RT 90-koordinater med en noggranhet på (några) 100 meter. Närhelst han har mobiltäckning twittrar han koordinaterna (och lite annat smått och gott) och hans nära och kära kan omräkna och infoga koordinaterna i GoogleMaps.
 
Har provat lite och det funkar inte riktigt exakt, vilket nog bara beror på min okunnighet. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde förklara för mig hur det funkar.
QUOTE]

Vad är problemet? den sidan funkade fint när jag provade nyss.

Jag tvivlar inte en sekund på att sidan funkar perfekt. Kul att du vet hur man gör.
:-/
Jag valde några villkorliga RT 90-koordinater och det visades ett ställe vid afrikanska kusten. Sedan tog jag ut SWEREF 99/WGS 84-koordinaterna längst upp på sidan och klistrade in dem i GoogleMaps. Platsen som visades sedan låg med mycket fantasi också vid afrikanska kusten men ändå på ett annat ställe.
 
Har du lyckats får RT90 i Afrika så är det lite galet.

Men om du gör det enkelt för dej så använd tex Eniro.se för att få ut dina koordinater över en lämplig plats, klickar du på GPS-koordinater så kan du välja mellan WGS84 eller RT90.

Jag som då sitter i Simrishamn tog och knappade in RT90-koord. X:6159551 Y:1407489 på sidan du har hittat och vips så kom det fram på kartan och även rätt i WGS84.

Vilken koordinat försökte du transformera?
 
@ LRC: Utveckla gärna vad du menar!

Nu har det funkat för mig.
Jag gjorde så här: Tog fram BD 10 från 1998, tog koordinaterna på linjekrysset omedelbart sö om Skierfe: 7454 1604, kompletterade med tre nollor till 7454000 1604000 och vips fick jag WGS 84-koordinaterna och läget stämde exakt på GoogleMaps. :)

Men tillbaka till min andra fråga: Är huvudrutnätet numera i WGS 84 aka SWEREF 99? Med huvudrutnät menar jag de svarta linjerna som tidigare var i RT 90. (Jag skulle ha ringt till Lantmäteriet men de har så konstiga arbetstider, slutar kl. 1600.)
 
@ LRC: Utveckla gärna vad du menar!

Jag menar att Länskartor är överlägsen som karttjänst i största allmänhet och särskilt bra när det gäller avläsning av eller sökning via koordinater.

Men tillbaka till min andra fråga: Är huvudrutnätet numera i WGS 84 aka SWEREF 99? Med huvudrutnät menar jag de svarta linjerna som tidigare var i RT 90. (Jag skulle ha ringt till Lantmäteriet men de har så konstiga arbetstider, slutar kl. 1600.)

Nej, det rutnät som förut var svart är nu blått och markerar SWEREF 99 TM (ej WGS-84). Det bruna, större nätet, som är något roterat i förhållande till det blå, markerar SWEREF 99 (~WGS-84). Mer information finns att läsa på själva kartan, dels nedanför teckenförklaringen och dels längst ned till vänster på textsidan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.