Gamla vägar, broar, milstenar och Oziexplorer.

Jag är ny medlem i Utsidan. Hittade siten av ren slump. Tänkte berätta lite om hur jag använder min GPS
(Garmin 12) och digitala kartor.
Jag har i drygt 10 år farit runt företrädesvis i Kalmar län men även en del i Östergötlands och Kronobergs län passionerat letande efter äldre vägsträckningar och vad som kan vara intressant utefter dessa. Stenvalvsbroar, milstenar, väghållningstenar, gästgivargårdar m.m. Även rester av industriell verksamhet är jag intresserad av.
Jag måste säga att kombinationen digitala kartor och GPS är alldeles utmärkta hjälpmedel för denna verksamhet.
Till att börja med åkte jag runt i bil på de småländska vägarna med drygt 30 delar av Gröna Kartan i pappersformat och det var minst sagt otympligt och de inbitna "kartnissarna" må säga vad de vill om min amatörism (har läst några inlägg i "GPS leksak") det var inte särskilt lätt att samtidigt som man körde också hålla rätt på exakt var man befann sig.
Numera har jag en bärbar dator med Kartex och min Garmin kopplad till denna och vet på så sätt alltid var jag är.

Jag har också köpt några digital kartor från LMV; det är Generalstabens gamla kartor från 1870-talet. Tyvärr inte i .RIK format, så jag kan inte ladda in dessa i Kartex utan får titta på dessa bredvid. Men det går relativt bra att jämför dåtidens vägar med nuvarande. På så sätt kan jag förbereda en utflykt genom att lägga upp waypoints utefter en gammal bortglömd skogsväg som förr kanske var en häradsväg, kolla var milstenarna var utsatta på den gamla kartan och märka ut var jag borde kunna hitta spår efter dem idag.

Vore roligt om någon annan hade samma intresse som jag. Hör av er i så fall.

Så en fråga:
Läste någonstans i forumet att man kan importera .RIK formatet i något som heter Oziexplorer.
Kan jag också importera Generalstabens kartor (som är i .JPG format), som jag nämnde ovan, och kalibrera dessa.
Det skulle vara guld värt när jag skall jämföra gammalt med nytt.
Hälsningar
/Lars-Inge
 
Det går utmärkt

Oziexplorer är i mitt tycke ett vida överlägset program jämfört med Kartex.
Det kan inte läsa .rik filer men i stort sett alla andra vanliga filer som existerar iklusive jpeg.

Raymond
 
Intressant med gamla vägar

Som helt ny medlem tittade jag igenom ämnena och fann till min glädje att det finns fler än jag som är intresserade av gamla vägsträckningar samt andra förändringar i kartbilden. Jag har hittils bara använt mig av digitala kartor och ganska avancerade program för att rektifiera gamla kartor mot nya och sedan jämföra för att se hur vägar och andra företeelser ändrat läge eller försvunnit.

Jag väntar just nu på min första GPS som jag bl.a. tänkte använda till att lägga in intressanta företeelser i naturen på en karta för att se hur de passar in i ett större sammanhang.

Jag jobbar med GIS och är därför någorlunda insatt i kartografi och problematiken kring projektioner och referenssytem så har du några frågor kanske jag kan hjälpa till.

Skriv gärna och berätta mer om ditt arbete och vad kommit fram till.
 
Hej Lars-Inge!

Du kan använda JPG i OziExplorer men det bildformat som fungerar bäst, i synnerhet för lite större filer är packbit-komprimerad TIFF. Det går att exportera RIK-filer från LM till TIFF och kalibrera dem. Jag har gjort det med AB-län. PaintShop Pro (PSP) klarar packbit.

Erik

larsinges; sa:
Jag är ny medlem i Utsidan. Hittade siten av ren slump. Tänkte berätta lite om hur jag använder min GPS
(Garmin 12) och digitala kartor.
Jag har i drygt 10 år farit runt företrädesvis i Kalmar län men även en del i Östergötlands och Kronobergs län passionerat letande efter äldre vägsträckningar och vad som kan vara intressant utefter dessa. Stenvalvsbroar, milstenar, väghållningstenar, gästgivargårdar m.m. Även rester av industriell verksamhet är jag intresserad av.
Jag måste säga att kombinationen digitala kartor och GPS är alldeles utmärkta hjälpmedel för denna verksamhet.
Till att börja med åkte jag runt i bil på de småländska vägarna med drygt 30 delar av Gröna Kartan i pappersformat och det var minst sagt otympligt och de inbitna "kartnissarna" må säga vad de vill om min amatörism (har läst några inlägg i "GPS leksak") det var inte särskilt lätt att samtidigt som man körde också hålla rätt på exakt var man befann sig.
Numera har jag en bärbar dator med Kartex och min Garmin kopplad till denna och vet på så sätt alltid var jag är.

Jag har också köpt några digital kartor från LMV; det är Generalstabens gamla kartor från 1870-talet. Tyvärr inte i .RIK format, så jag kan inte ladda in dessa i Kartex utan får titta på dessa bredvid. Men det går relativt bra att jämför dåtidens vägar med nuvarande. På så sätt kan jag förbereda en utflykt genom att lägga upp waypoints utefter en gammal bortglömd skogsväg som förr kanske var en häradsväg, kolla var milstenarna var utsatta på den gamla kartan och märka ut var jag borde kunna hitta spår efter dem idag.

Vore roligt om någon annan hade samma intresse som jag. Hör av er i så fall.

Så en fråga:
Läste någonstans i forumet att man kan importera .RIK formatet i något som heter Oziexplorer.
Kan jag också importera Generalstabens kartor (som är i .JPG format), som jag nämnde ovan, och kalibrera dessa.
Det skulle vara guld värt när jag skall jämföra gammalt med nytt.
Hälsningar
/Lars-Inge
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.