gamla karttecken

Håller på med en inventering av ett naturområde norr om Tyringe i Skåne. Använder bl. a. en gammal generalstabskarta från 1862. På sådana kartor ska man kunna läsa ut skillnad mellan löv- och barrskog. Plus en del annat så klart. Problemet är att jag inte är bekant med de tecken som används. Finns det någon som kan hjälpa mig? Länk, böcker etc.?
MVH
Ingemar
 
Orienteraren kryper fram

Hej du.

Jaså, du har fått tag i ett gammalt svartblad, du.

Granskog ritades med små stjärnor (*), medan lövskog markerades med ringar (o).
Höjderna ritades med streck i gradientens riktning (vinkelrätt mot en höjdkurva, alltså). Ju tätare med streck, desto brantare.

När kartan är tillräckligt gammal är både vägar och vattendrag svarta streck. Vilket som är vilket märker du när du trampar på den.

Någorlunda ljusa fält tyder på sankmark (varken träd, höjder eller vägar där).

Vet inte direkt om det finns några böcker eller så, men det gör det väl antagligen. Jag har fått mitt under uppväxten, även om jag är allför ung (minsann) för att ha tävlat på sådana kartor. Min far har, däremot.

Anders
 
Karttecken

Hej igen, jag har tittat i ett exemplar av boken jag nämnde. På sidorna 119-135 finns en detaljerad beskrivning av alla karttecken./Bo-Gunnar
 
Tack

Stort tack för de inscannade karttecknen!

Det var kul att få dem samlade, även om jag nog kom ihåg de flesta.

De väckte också en smula nostalgi, för när jag gjorde lumpen i Boden under 60-talet fanns det ingen bättre karta där uppe än Generalstabskartan. Jag hade mycket att göra med den, för jag var eldledare i artilleriet. Så vi lyckads faktiskt skjuta träff med 15,5 cm fälthaubits, med den kartan som underlag.

Anders
 
Tack!

Det var en mycket bra hjälp jag fick av era svar. Nu blir den gamla kartan plötsligt mer levande. Jag hittade den förresten på en CD med gröna kartan. Praktiskt eftersom man kan jämföra de olika kartorna i samma skala.
MVH
Ingemar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...