Fjällen Nord Öst om Gäddede

Hej på er!

Jag satt och kollade på kartan för att studera lite nya alternativ för vandringar fram mot sommaren. Blicken föll på området som ligger Nordöst om Gäddede. Det är inget område jag känner till och det medför förhoppningsvis att man slipper trängsel.

Är det någon som känner till detta område? Har varit där eller dylikt?

Jag noterar att det finns en väg som går i nordöstlig riktning från Gäddede och den slutar i närheten av något som heter "Stortjärnen" (Undrar hur många sådana det finns i Sverige =)

Så, känner någon till området eller vet var man kan hitta information?

Mvh
Henrik
 
Jag har varit där. Tror möljligtvis att det snarare var norr om Gäddede, men men. Vi såg inte så mycket folk när vi var ute. På fem dagar såg vi två fiskare och en galen norrman på tur. Jag var där och red hos Korpens öga (rekommenderas att göra, det var jättekul, skulle gärna göra om det och kombinera det med vandring).

Jag tyckte att det var fina fjäll, inte så höga kanske och det blev rätt mycket skog att se (men det berodde på att hästarna ville ner och äta jämnt och ständigt också).

Kolla in korpensoga.com, hemsidan för häststället, där finns en del bra länkar också.
 
Borgefjells Nasjonalpark

Hejsan!

Ett riktigt kanonområde 4-5 mil norr om Gäddede är den Norska nationalparken Borgefjell (läs mer på http://www.dirnat.no/borgefjell/). Enklaste sättet att komma dit är att köra upp till Stekenjokk och utgå därifrån. Visst finns det fina marker på den Svenska sidan också, men inte enligt mitt tycke i klass med Borgefjell.

Borgefjell är tillsammans med västra Padjelanta de två mest vilda och folktomma områderna som jag besökt efter lite drygt 20 års fjällvandrande och är ganska lagom stort för en veckas vandring i runda slängar.

/ Stefan
 
Passerade området förra sommaren, norrifrån. Härbergsdalen, Blomhöjden, Jougdaberg, Gäddede. Fint område, lättgånget, såg inga vandrare alls.

Jörgen
 
Jag har vandrat Jougdadalen, vidare förbi Sielkentjakke, Värjaren, södra Borgafjällen, bort till Borgahällan och Borga.

Jougdadalen är en härlig viltrik dalgång. Sielkentajakkeområdet ger lite högfjällskänsla. Värjaren en idyll. Södra Borgafjällen är lättgångna. Omväxlande vandring.

Raskesven
 
Det låter faktiskt helt perfekt då... tänk vad man kan hitta i google maps =)

Jag skall studera in mig på området, vi planerar en vecka. Kruxet är att det blir första veckan i Juni så jag måste få tag på snörapporter från området för att veta hur det ser ut... jag antar att bästa sättet är att ringa till fjällflyget och kolla med dem.

Tack för alla bra tips!
 
Det låter faktiskt helt perfekt då... tänk vad man kan hitta i google maps =)

Jag skall studera in mig på området, vi planerar en vecka. Kruxet är att det blir första veckan i Juni så jag måste få tag på snörapporter från området för att veta hur det ser ut... jag antar att bästa sättet är att ringa till fjällflyget och kolla med dem.

Tack för alla bra tips!

Google Maps är bra, vill du ha ännu bättre kartor (topografiska) så finns ju Länstyrelsens tjänster:
http://www.gis.lst.se/lanskartor/htm/viewer.asp
Men du har kanske redan riktiga kartor.

Jörgen
 
De där kartorna från länstyrelsen har jag helt missat, riktigt bra! Bokmärke på den!! =) Tack för tipset.

Även informationen om vägen (som jag gissar är den som går över stekenjokk) är ju prefekt. Då vet jag att det är 4 meter snö där just nu =) Blir intressant att se hur lång tid 4 meter snö tar för att smälta! Också kanontips! Tack!! =) Låter med andra ord som skidor är det som gäller om man skall dit i början på juni =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.