Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Âker man pâ ett evenemang som heter Fjällfest sâ ska man nog inte räkna med lugn och ro.
Sâ vitt jag förstâr sâ är det väl ett kommersiellt arrangemang med avsikt att dra in stâlar till verksamheten. Att nâgra deltagre inte är i form att bege sig ut pâ fjället men ändâ gör det fâr väl ses som ett bevis för att den gode Darwin hade rätt.
Man fâr nog leva med att liknande event dyker upp och man fâr avstâ frân att delta om man inte sympatiserar med aktiviteterna.
Förhoppningsvis gâr avkastningen till att göra fjällupplevelserna bättre för oss alla resten av âret.
 
Inte genomkommersialiserat.... Jahapp! ? Prylbögar och märkeshets värre än Stureplan med hästlängder skulle jag påstå.

Nä... Dags att ta ett djupt andetag och inte ta sig själv på stort allvar. Luften är fri och bergskedjan lång. Det finns utbud för alla. Välj en annan plats.


nu tänkte jag på "arrangemangen" och omgivningen i sig, det är väl inget fel att upplåta arenor för dom som vill flasha med sina något för stora dykarur, rosa skjortor och sitt champagnesprutande. det driver ju i alla fall på tillväxten. det kan ju dessutom vara riktigt najs att med solen rakt i ansiktet, ett fett ac/dc riff i högtalarna, en söt flicka i knät trycka i sig så mycket aftreski-bira man bara orkar.

grejjen är väl den, som jag ville komma till, att den här livsstilen tränger sig in snart sagt över allt, sandhamn var ju från början mer ett ställe där båtintresserade samlade sig, i båstad stog tennisen vid starten i centrum, till gotland åkte man för att kika på ringmurar och raukar, läste här om dagen att man inte ens kan åka till ullared utan att snubbla in i en bar uppställd mitt i varuhuset.

slå på tv´n valfri vardag kväll och du möts garanterat av minst två, tre program som helt riktar in sig på att hylla det vackra folket, det finaste utseendet och höja upp ytligheten till det enda eftersträvansvärda. gärna i kombination med rejäla alkoholintag.

jag tycker det räcker med barer, ytlighet och vipkort som det är. dom med behov av att utmärka sig och höja sig över mängden har fullt tillräckligt med spelplaner som det ser ut i dag.

trots allt är det ju bara ett fåtal i landet som tillhör det vackra och fina folket, som får komma in, som får gå före. om nu landet består av bortåt 90% "vanligt folk" kanske man inte alltid ska göra dom till statister.

att människorna på utemagasinet och stf , dessutom 15år efter alla andra, försöker adoptera hela den här cirkusen och driva den vidare i den absolut minst tänkbart lämpliga miljön är inte bara patetiskt och snudd på livsfarligt. det är ett generalbevis på att man totalt navigerat bort sig och visar att man inget hellre önskar än att själv få stå på birgerjarlsgatan och i klungan utaför spybar få bli utpekade som en av dom lyckliga som får komma in. väl inne gärna mingelfotograferad med undertext av typen "...och här ser vi chefredaktören på utemagasinet med en yppig blondin..."

Hade man fångat in själen och dom genuina kärnvärdena, själv varit på riktigt och förstått sin roll, hade man naturligtvis sett det som sin självklara uppgift att i det här läget försökt mota bort brats, bensinstinkande motorbåtar, skrålande coverband och champagneflamsandet. Inte bara motat bort, man hade väl försökt driva ett aktivt arbete för att vår sunda livsstil ska få mer utrymme på annat håll,

inte som nu, värre än en 13årig idoldeltagare, på ett så hysteriskt fånigt och på alla sätt felaktigt sätt försökt skapa uppmärksamhet och nåt coolt runt sig själv och sin närmaste omgivning. utan någon som helst längre tanke än att just få visa att vi också nästan kan göra som på sandhamn.
 
nu tänkte jag på "arrangemangen" och omgivningen i sig, det är väl inget fel att upplåta arenor för dom som vill flasha med sina något för stora dykarur, rosa skjortor och sitt champagnesprutande. det driver ju i alla fall på tillväxten. det kan ju dessutom vara riktigt najs att med solen rakt i ansiktet, ett fett ac/dc riff i högtalarna, en söt flicka i knät trycka i sig så mycket aftreski-bira man bara orkar.

grejjen är väl den, som jag ville komma till, att den här livsstilen tränger sig in snart sagt över allt, sandhamn var ju från början mer ett ställe där båtintresserade samlade sig, i båstad stog tennisen vid starten i centrum, till gotland åkte man för att kika på ringmurar och raukar, läste här om dagen att man inte ens kan åka till ullared utan att snubbla in i en bar uppställd mitt i varuhuset.

slå på tv´n valfri vardag kväll och du möts garanterat av minst två, tre program som helt riktar in sig på att hylla det vackra folket, det finaste utseendet och höja upp ytligheten till det enda eftersträvansvärda. gärna i kombination med rejäla alkoholintag.

jag tycker det räcker med barer, ytlighet och vipkort som det är. dom med behov av att utmärka sig och höja sig över mängden har fullt tillräckligt med spelplaner som det ser ut i dag.

trots allt är det ju bara ett fåtal i landet som tillhör det vackra och fina folket, som får komma in, som får gå före. om nu landet består av bortåt 90% "vanligt folk" kanske man inte alltid ska göra dom till statister.

att människorna på utemagasinet och stf , dessutom 15år efter alla andra, försöker adoptera hela den här cirkusen och driva den vidare i den absolut minst tänkbart lämpliga miljön är inte bara patetiskt och snudd på livsfarligt. det är ett generalbevis på att man totalt navigerat bort sig och visar att man inget hellre önskar än att själv få stå på birgerjarlsgatan och i klungan utaför spybar få bli utpekade som en av dom lyckliga som får komma in. väl inne gärna mingelfotograferad med undertext av typen "...och här ser vi chefredaktören på utemagasinet med en yppig blondin..."

Hade man fångat in själen och dom genuina kärnvärdena, själv varit på riktigt och förstått sin roll, hade man naturligtvis sett det som sin självklara uppgift att i det här läget försökt mota bort brats, bensinstinkande motorbåtar, skrålande coverband och champagneflamsandet. Inte bara motat bort, man hade väl försökt driva ett aktivt arbete för att vår sunda livsstil ska få mer utrymme på annat håll,

inte som nu, värre än en 13årig idoldeltagare, på ett så hysteriskt fånigt och på alla sätt felaktigt sätt försökt skapa uppmärksamhet och nåt coolt runt sig själv och sin närmaste omgivning. utan någon som helst längre tanke än att just få visa att vi också nästan kan göra som på sandhamn.
Tänkte själv komma med ett inlägg i debatten, men det behöver jag inte, då jag helt delar uppfattning med vad flanell uttryckt. Bra skrivet flanell!

/Lars Östlin
 
Till viss del håller mitt hjärta med flanell. Men... Vi snackar om EN vecka på EN fjällstation per år. Storm i fingerborg skulle jag påstå.
 
Noterar också att det är PÅ fjällstationen också. Är man inte där så störs man knappast. Jag var där när det var off-season i september men då var det nåt Klättermusen-event och lika "illa", dvs. mycket folk och hausse. Kommer nog inte att vara på nån större fjällstation mer men egen stuga kan jag tänka mig hyra.

Till viss del håller mitt hjärta med flanell. Men... Vi snackar om EN vecka på EN fjällstation per år. Storm i fingerborg skulle jag påstå.
 
nu tänkte jag på "arrangemangen" och omgivningen i sig, det är väl inget fel att upplåta arenor för dom som vill flasha med sina något för stora dykarur, rosa skjortor och sitt champagnesprutande. det driver ju i alla fall på tillväxten. det kan ju dessutom vara riktigt najs att med solen rakt i ansiktet, ett fett ac/dc riff i högtalarna, en söt flicka i knät trycka i sig så mycket aftreski-bira man bara orkar.

sånär som på den rosa skjortan och den feta klockan så är jag ointresserad av den livsstilen, rosa skjortor är snyggt! men, men.. nog om min fetisch för rosa.. jag vet inte men det känns som just den livsstilen är någon måttstock på vad som är bra, annars hade det inte sålt.. det finns ingen barägare, medieföretag eller annat som satsat på att 90% vill se vad 10% gör och att drömma om att få vara en del av dom 10%.. bra eller anus, ja.. döm själv.. jag gillar rosa och klockor men slipper helst både båstad och fyllon på afterskin..
 
personligt ansvar

Jag var inte där så jag kan inte dömma vad som är sant och vad som inte är det.

Men om man är berusad eller bakfull har man väl ett personligt ansvar att t ex inte köra bil eller skoter eller ge sig ut i fjällväder man inte behärskar. Och är det arrangörens fel om folk dricker mycket - jag tror priserna inte var så låga att de uppmanade folk att dricka mera.

Ska STF hållas ansvariga för nyktra personer som ger sig av från fjällstationen i väder som det visar sig att de inte behärskar och ev fjällräddas - de har ju byggt en fjällstation där som inbjuder till besök....

Att servera minderåriga är fel och lagbrott och det tror jag inte någon säger emot. Och får polis och domstol sista ordet så blir resultatet att det är fel. Sådan är lagen som våra folkvalda beslutat.

/Patrik, som gärna dricker en öl i fjällbastu och gott till midagen men är bilkörningsnykter morgonen efter
 
Visst har man ett personligt ansvar, men arrangören och omgivningen har också ansvar.

Det är en hel del regler förknippade med utskänkningstillstånd och om jag inte är helt ute och cyklar inkluderar de reglerna att se till att de som fått tillräckligt inte köper mer.
 
Friluftsintresse står inte i motsats till festintresse

Tack och lov för att säkert de flesta friluftsmänniskor också är normala sociala varelser som även tycker om att festa loss då och då. Om arrangemanget på Storulvån kan jag inte yttra mig då jag inte var där men från min egen aktivitet, klättringen, så har några av mina främsta minnen varit från de många klätterträffar jag haft förmånen att delta i. Där har alltid klättring och fest hört ihop. Alla tillställningar där har varit långt ifrån barntillåtna men avståndet till Stureplan har kännts väldigt stort. Välkomna till Tunaberg i höst.
 
Om arrangemanget på Storulvån kan jag inte yttra mig då jag inte var där men från min egen aktivitet, klättringen, så har några av mina främsta minnen varit från de många klätterträffar jag haft förmånen att delta i. Där har alltid klättring och fest hört ihop.

Klättrar ni fulla? Jag skulle inte vilja bli säkrad av en full kamrat. Inte en redigt bakfull heller. Fanken, det visste jag inte.

Ni gör som ni vill, men inom STF måste det allt finnas lite mer styrsel. Om STF anordnar en klätterträff där man serverar alkohol när man klättrar så är det åt fanders.

Mycket av resonemangen här är inte alls förankrade i att vi pratar STF, Svenska Turistföreningen, utan mycket gäller mest i största allmänhet eller privat eller rent kommersiella företag. Frågan är inte om man har rätt att supa, frågan är om STF ska vara med och anordna suparaktiviteter.
 
Nej, jag var inte där.

Men ja, jag är medlem i STF. Och jag tror att om man bortser från den eventuella serveringen av eventuella mindreåriga (bekräftad fakta??) så har jag inget att klaga på.

Jag tror att STF gör rätt i att bredda utbudet på ett enstaka ställe i den svenska fjällvärlden en enstaka gång per säsong.

Det är olyckligt om någon traditionstaliban drabbas. Väldigt olyckligt om någon tycker att helylleverksamheten fått sig en törn av vanlig verklig svensk lördag. Men jag tror att det är rätt som sagt.

Och jag tror att det är en höna. En höna gjord av en fjäder. En fjäder som heter fjällFEST. På ett ställe. En gång på säsongen.

Andas med magen. Se ut mot vidderna. Det ordnar sig. Världen är i princip helt exakt likadan som nyss. Faktiskt.
 
Vilken moralpanik det verkar vara - STF är väl inte med och anordnar suparaktiviteter.
Dom har anordnat en fest och om någon super är det väl den personens ansvar, eller ?
Med det resonemanget kan man såga alla som öht tillverkar alkoholhaltiga drycker eftersom dom bidrar till supandet.

Alla människor måste väl ta ansvar för sina egna handlingar, man kan inte skylla på STF för att dom ordnat en fest blev folk fulla. Det är en 6-årings resonemang.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...