Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Mycket av resonemangen här är inte alls förankrade i att vi pratar STF, Svenska Turistföreningen, utan mycket gäller mest i största allmänhet eller privat eller rent kommersiella företag. Frågan är inte om man har rätt att supa, frågan är om STF ska vara med och anordna suparaktiviteter.

Det här är ett resonemang som poppar upp lite nu och då inom folkrörelsen. Det diskuteras då och då inom scouter, idrott, kyrka mm. Ovanstående är, för det mesta, självklara nyktra zoner (kyrkan i åtminstone de fall där man har med ungdomar att göra) eftersom de har ett syfte att fostra ungdomar. Därvid tror jag alla är överens eftersom alla skrivit att det var fel att servera minderåriga.

Men att STF på något sätt skulle ha en påklistrad nykterhetsstämpel är ju lite att överdriva. Och dessutom är det inte STF som häller alkoholen ner i struparna på folk. De erbjuder vuxna människor att handla alkohol för egna pengar och därefter häller dessa vuxna människor, som i de allra flesta fall betraktas som myndiga, ner spriten själv i sina strupar (eller på kompisen bredvid). Att påstå att STF har ett moraliskt ansvar att hindra detta är inget annat än försök till överförmynderi.

Första paragrafen i STFs stadgar:

Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja svensk turism och att sprida kännedom om land och folk.

STFs uppgift är därvid att:

- utveckla och underlätta turismen i Sverige
- främja den turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur
- värna om svensk natur, kultur och miljö från turistisk synpunkt
- sprida kunskap om Sverige lokalt, nationellt och internationellt
- erbjuda prisvärda övernattningsmöjligheter
- i övrigt företräda medlemmarnas turistiska intressen

Om STF då anordnar en festvecka som lockar nya personer till fjällen och som därvid åtminstone för en stund kommer ut i naturen och får upptäcka något nytt så har de uppfyllt sitt huvudsyfte samt uppgiftspunkt 1, 2, 4, 5 och inte på något sätt stridit mot punkt 3 och inte heller mot punkt 6 utöver någon enstaka medlem som känner sig störd.

Med andra ord: Utifrån STFs stadgar en väl genomförd aktivitet!
 
...

Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja svensk turism och att sprida kännedom om land och folk.

STFs uppgift är därvid att:

- utveckla och underlätta turismen i Sverige
- främja den turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur
- värna om svensk natur, kultur och miljö från turistisk synpunkt
- sprida kunskap om Sverige lokalt, nationellt och internationellt
- erbjuda prisvärda övernattningsmöjligheter
- i övrigt företräda medlemmarnas turistiska intressen

Om STF då anordnar en festvecka som lockar nya personer till fjällen och som därvid åtminstone för en stund kommer ut i naturen och får upptäcka något nytt så har de uppfyllt sitt huvudsyfte samt uppgiftspunkt 1, 2, 4, 5 och inte på något sätt stridit mot punkt 3 och inte heller mot punkt 6 utöver någon enstaka medlem som känner sig störd.

Med andra ord: Utifrån STFs stadgar en väl genomförd aktivitet!

Angående punkt 2,3 och 4 så är det väl ändå så att alkohol har en ganska framträdande roll i svensk kultur? Till och med så framträdande att staten måste kontrollera våran privata konsumtion. Det går inte att komma undan att den stora majoriteten av svenskar gillar att dricka alkohol, oavsett vad man tycker om det.
 
Men frågan här handlade väl inte direkt om att det serverade alkohol? Det handlade väl mer om att man utan att tveka lät folk som var rejält bakfulla (eller som kanske inte ens hade nyktrat till) att ge sig av ut på fjället, och dessutom på otillgängliga platser (letande efter ett "gömt" tält)?

Frågan är ju hur tongångarna hade varit om nån hade blivit kvar ute på fjället...
 
Men frågan här handlade väl inte direkt om att det serverade alkohol? Det handlade väl mer om att man utan att tveka lät folk som var rejält bakfulla (eller som kanske inte ens hade nyktrat till) att ge sig av ut på fjället, och dessutom på otillgängliga platser (letande efter ett "gömt" tält)?

Frågan är ju hur tongångarna hade varit om nån hade blivit kvar ute på fjället...

Nu pratade vi inte om försäljningen, utan om svenskars syn på alkohol och hurvida det var förenligt med STFs stadgar.
 
Men frågan här handlade väl inte direkt om att det serverade alkohol? Det handlade väl mer om att man utan att tveka lät folk som var rejält bakfulla (eller som kanske inte ens hade nyktrat till) att ge sig av ut på fjället, och dessutom på otillgängliga platser (letande efter ett "gömt" tält)?

Frågan är ju hur tongångarna hade varit om nån hade blivit kvar ute på fjället...

Och den frågan svarade jag också på i mitt långa inlägg. Det är inte STF som hällt spriten ned i strupen! Fritt samhälle fritt val!
 
Om folk vill åka till Storulvån för att kröka så får de väl göra det, svårt dock att argumentera för att det skulle förhöja fjällupplevelsen. Var sak har sin tid, krökar gör man enligt min uppfattning med fördel på andra ställen än Storulvån, antingen i en något större stad, eller någonstans där man i bakfyllan i alla fall kan få draghjälp uppför backarna. I gengäld så är det ett utmärkt ställe att gå på toppturer i nyktert tillstånd. Det bästa här i världen är dock att vi som gillar att skilja på skidåkande och krökande kan undvika fjällfesten. Jag hade den stora turen att i god tid råka se att fjällfesten skulle äga rum förra helgen, så att jag kunde boka in oss helgen innan istället. Strålande väder, tomt på topparna, tyst och lugnt. Perfekt för mig. Men om man nu gör sin första fjälltur i samband med fjällfesten, och irrar omkring på kalfjället bakfull och jävlig, så tror jag knappast det leder till någon större mersmak. Jag tror de människorna antingen skiter i att komma tillbaka till fjällen, eller återkommer utan sprit. Fjällen brukar vara ganska självsanerande. Så Annelie, undvik fjällfesten och njut av fjällen på ditt vis de andra 51 helgerna på året, i den trygga förvissningen om att de som åker Storulvån för festandets skull knappast lär vara där när du är det.
Tjipp
 
Svar Bolin:

Jag själv var tre veckor på fjället, 15 dagar ute på fjället, 4 dagar på Fjällfesten och 2 dagar i Åre.

Anledningen till att jag var på Fjällfesten var att jag behövde testa skidutrustning inför kommande turer och det skulle finnas utrustning att testa på Fjällfesten. That's it. Inget annat.

Gällande det här öppna frågorna till arrangörerna och STF så var det, som jag skrivit tidigare, inte mig själv jag tänkte på utan ungdomarna.

Svar Gro:

Nej, den här tråden handlar precis om det. Sedan att en del flippar ur åt alla håll och kanter är störigt för tråden.

För övrigt:
Nu avvaktar jag vidare kommentarer tills det eventuellt kommer några svar till dem som frågorna är ställda till.
 
Senast ändrad:
Och den frågan svarade jag också på i mitt långa inlägg. Det är inte STF som hällt spriten ned i strupen! Fritt samhälle fritt val!

Nej men det var STF som arrangerade det hela. Menar du att arrangören inte har något som helst ansvar för att se till att de som deltar i arrangemanget är kapabla att genomföra det?

Som sagt var, hur hade det låtit om nån i bakfyllan gått bort sig på fjället? "Det var hans val"?? Tillåt mig tvivla.
 
Men snälla!
Det är ju faktiskt vuxna människor vi pratar om, bortsett ifrån ett par minderåriga då. Det här är människor som får gifta sig, rösta i allmänna val, köra alla möjliga typer av motordrivna fordon, arbeta med alla möjliga typer av ansvarsbetungande yrken. Men gud förbjude att de skulle ges ansvar för sitt eget drickande och agerande. Är myndiga, svenska människor verkligen så infantila att de behöver någon som står och talar om för dem vad de får respektive inte får göra si och så många timmar efter att de druckit alkohol?
Vilka fler typer av arrangörer/företag tycker ni har ansvar för vad en vuxen kvinna eller man gör dagen efter? Är det Hultsfredsfestivalen eller VOLVO som ansvarar för att ingen dricker kvällen innan de ska köra hem i från festivalen?
 
Som sagt var, hur hade det låtit om nån i bakfyllan gått bort sig på fjället? "Det var hans val"?? Tillåt mig tvivla.

Om man som färdledare lyckas tappa bort ett par sega bakfulla brats i Jämtlandstriangeln så är det nog snarare färdledarens kompetens och uppmärksamhet som ska ifrågasättas. (alternativt kan han hyllas beroende på tycke och smak)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.