Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Öppen fråga till Utemagasinet, Storulvåns Fjällstation samt STF.

Jag bevistade Fjällfesten på Storulvåns Fjällstation i mitten av april 2010. Fällfesten är ett fyradagars samarrangemang mellan tidningen Utemagasinet och STFs fjällstation Storulvån i Jämtlandsfjällen.

Utöver aktiviteter som toppturer, kurser och föreläsningar, vilka jag tycker var bra och trevliga i sig, festades det på kvällarna. Det såldes alkohol, även till minderåriga. En del festade loss rejält.

På morgonen var det i skidorna och upp på fjället som gällde. Uppe på Getryggen stod ett tält med en bok i, skrev man sitt namn i boken kunde man vinna tältet och det var populärt att leta efter tältet. En del var i ett skick så de behövde låta bilen och skotern stå hela dagen, men skidor gick uppenbarligen att åka i alla skick. Även uppe på Getryggen i hård blåst och dålig sikt. Både på egen hand och i arrangerade grupper.


Mina funderingar kretsar kring om det är så här vi vill fostra ungdomarna att idka friluftsliv.

Och hur har vi det med fjällsäkerhet, enligt min skolning fanns det så att säga inte på kartan att ge sig upp på kalfjället i hårt väder när man fortfarande har nattens festrus kvar i blodet.

Sedan vad gäller att sälja alkohol till minderåriga så är det naturligtvis helt förkastligt. Oavsett hur mycket man tjänar på det.

Det skulle vara intressant att veta vad Utemagasinet, Storulvåns fjällstation och STF tycker om det hela.

Anneli
Är man i fjällen är det fest !
Ett trevligt område, där man ska utnyttja möjligheten att festa.
Sedan om man festar på ett tokigt sätt är ju en annan femma, det festas tokigt på de flesta platser i världen.

Bete sig riskfyllt o utsätta sig o andra för fara är också nåt som sysslas med överallt, inte bara i fjällen, även utan alkohol eller andra droger...

Att minderåriga vill ha dricka är inget nytt, de härmar ju bara de storåriga...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.