Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Jag tycker också att det låter lite knepigt att klaga på hög musik och att *andra* dricker när det flaggas för Fjällfest. Kollade bilder och det såg som förväntat ut som i Åre ungefär, och en orsak att jag själv inte var intresserad (i fjällen vill jag ta det lugnt och vara ifred normalt sett). Servering till minderåriga är inte OK nånstans så det är fel.
 
Jag får nog sälla mig till dom som tycker att ursprungsinlägget är lite konstigt.

1. Att servera minderåriga är naturligtvis aldrig ok någonstans, där verkar alla överens.

2. Att det dricks alkohol och spelas musik på fester hör till och är det fjällfest så är det inget konstigt enligt mig.

Vad folk gör dagen efter en fest är väl upp till var och en att ansvara för, självklart ska man inte köra bil eller annat motorfordon men om folk vill ut på fjället med skidor, ja varför inte. Eget ansvar.

Själv skulle jag inte åka upp en vecka det annonserats fest just för att jag själv föredrar lugnet i fjällen men samtidigt fördömer jag inte dom som gillar den biten.

Igen, eget ansvar och fria val.
 
grejjen är väl kanske den att många av oss ser friluftslivet som en av dom sista skyddade utposterna, ett litet reservat som har fått vara i fred. som inte är tillgjort och så där genom-komersialiserat som allt annat. har man den utgångspunkten är jag beredd att hålla med trådskaparen.

att utemagasinet inte bryr sig om sina läsare bekärftas av att varken nedan länkad tråd eller det mail (med tråden + era kommentarer) som skickades till redaktionen fick något svar: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55984

i stället för att försöka fånga in det genuina, hitta själen och låta större delen av tidningen handla om och avspegla det jag tror de flesta utövarna känner och står för, ägnar man sig helt åt, vad jag tror, sina egna behov av att göra något lite halv-töntigt så coolt som möjligt.

jag tycker det är helt uppenbart att det är ett gäng av chefredaktörer, ägare och andra i ledande befattning som ska försöka göra det dom håller på med till nåt ball och hipt.

man vill ju vara som dom där andra som-jobbar-med-media. problemet är bara att en tönt fortfarande är en tönt trots att man satt ett par solglasögon på honom.

jag störde mig redan förra året på alla mesar som var uppradade och fotograferade för att de skulle se så coolt ut som möjligt. det var som att läsa en sämre variant av slitz, café. droppen var "kändisminglet".

men herregud, vill man se kändisar och vackra människor åker man till stureplan eller går in på finest.se. vill man röja, dricka öl, blanda ihop det med skidåkning och umgås med folk som har svart bälte i att festa åker man till sälen och ski&rock eller nåt och har man verkligen behov av att grisa är det ju inte långt kvar till gotland och v29.

ut i naturen söker man sig för att komma bort från allt detta, för att koppla av, koppla ner, för att hitta en skyddad oas som i mångt och mycket fortfarande bär 60 och 70-talets oskyldiga och kravlösa prägel.

inte för att hitta dålig kopia av riktigt röj, med massa mesar, skapat av människor som förmodligen hellre skulle vilja göra sina reportage på sandhamn och laroy.

nej, har man problem med att delta i, och skriva om, det vanligt folk gör mest ute i skog och mark är det nog bättre man försöker infria drömmarna på aftonbladet-klick-redaktionen eller som programledare för någon kanal5 produktion. försök i alla fall inte flytta ut den verksamheten och det dom står för i naturen!!
 
Senast ändrad:
Mitt första svar på frågan blev nej - alkohol och frilufsliv hör inte ihop. Är det egentligen någon possitivt som egentligen hör ihop med alkohol och fylla?

Att man serverar alkohol i en fjällstuga ser jag inte som något problem och att deltagarna på en kurs festar till lite på kvällen behöver inte heller vara fel. Att servera alkohol till minderåriga är alltid fel men det är lätt hänt när man är långt borta från bebyggelse... Men fortfarande är det inget som ska godkännas.

Att det finns personer som missköter sig efter att ha druckit för mycket finns överallt och det är svårt att komma ifrån. Att man är ute i vildmarken gör det inte bättre. Att säkerheten inte blir den bästa är inte bra och det är kanske något som bör tänkas på till nästa gång man anordna en fjällfest. Servera inte alkohol till fulla personer och till minderåriga även om det minskar vinsten på Fjällfesten.

Är man bakfull på morgonen är det bättre att stanna i stugan än att ge sig iväg på en topptur och det är något som ska påpekas vid kurserna. Känner man sig inte bra av någon anledning så ska man inte utsätta sig för extra risker.

/Stellan
 
Är det förvånade? Nej tyvärr inte.

Men alkoholservering till minderåriga är ett brott........ingenting annat. Ser att du missat Lst i Jämtland i din sändista....medvetet eller enbart glömska?

Arrangörer av fester och friluftsliv, har ett ansvar och skall leva upp till det, både kvällen före och dagen efter.

Med sprit i kroppen och knoppen är envar inte kompartibelt med ansträgande friluftsliv. Även om jag stött på individer som försökt bevisa motsatsen.

Dagen efter bör vara en återhämtningsdag, i rätt omgivningar.

Det är alltid trist när man upplever att andra bevisar hur illa de kan sköta spriten........

Men att inte förvänta sig det beskrivna från en annonserad fjällfest, verkar väl naivt. Själv skulle jag inte ens överväga att anmäla mig till något dylikt. Men så har jag oxså genomlevt ett antal påskar i de västliga bergen......med vad därtill hör och sker......
 
Kul YouTube-klipp! Nu är det ju så att dom här killarna och tjejerna hade "lyckats ta sig upp på Getryggen, faktiskt". Då kan man kanske förstå att Champagnen flödar. Den mentala pressen släpper när alla är nere igen, utan skador och liknande. Många har fått nya vänner för livet, och det blir fest, liksom...
 
grejjen är väl kanske den att många av oss ser friluftslivet som en av dom sista skyddade utposterna, ett litet reservat som har fått vara i fred. som inte är tillgjort och så där genom-komersialiserat som allt annat. har man den utgångspunkten är jag beredd att hålla med trådskaparen.

Inte genomkommersialiserat.... Jahapp! ? Prylbögar och märkeshets värre än Stureplan med hästlängder skulle jag påstå.

Nä... Dags att ta ett djupt andetag och inte ta sig själv på stort allvar. Luften är fri och bergskedjan lång. Det finns utbud för alla. Välj en annan plats.
 
Men alkoholservering till minderåriga är ett brott........ingenting annat. Ser att du missat Lst i Jämtland i din sändista....medvetet eller enbart glömska?

Eftersom jag aldrig sett något av det här på Storulvån tidigare så tycker jag att man inte behöver börja med gillioutinen (eller hur det nu stavas). Nu kan man fundera och ta ställning till hur man vill ha det framöver.

Arrangörer av fester och friluftsliv, har ett ansvar och skall leva upp till det, både kvällen före och dagen efter.

Jag tycker som du skriver men förväntar mig väl inte mycket av privata företag men nu snackar vi STF. Då har jag andra förväntningar.

Gällande tidigare inlägg så låter det som att det behövs lite mer info: Att gå på kalfjället i busväder handlar inte främst om att kunna manövrera sina skidor. Det handlar om att vara skärpt nog att kunna lyssna på de signaler som väder, terräng, gruppens medlemmar, mm. ger, att kunna orientera med bara karta och kompass (ev GPS) om sikten försvinner (jag var uppe en dag innan festen och sikten var då mindre än 2 meter), att kunna fatta vettiga beslut osv. Mig veterligen är det lätt att tro att man är lite duktigare än man är när man inte är nykter och man är inte lika bra på att tänka klart och vettigt.

Eget ansvar, visst, men jag tycker det är direkt olämpligt att peppa folk att göra något de inte är i skick att göra och det är ju direkt patetiskt att prata fjällsäkerhet med halvfulla deltagare och inte nämna något om alkohol… Och återigen, vi snackar STF.
 
Uppenbarligen så finns det människor som tycker att man kan ha fest i fjällen, och inte delar din bajsnödiga syn på alkohol. Om det såldes till minderåriga är det naturligtvis fel, oavsett om det var i fjällen eller ej, så det känns inte heller som något genomtänkt argument. Visste du att de var minderåriga, eller trodde du? Hur reagerade du när serveringspersonalen ignorerade ditt påpekande? Men att gnälla på internetforum är kanske bekvämare än att ha civilkurage.
Jag har inte varit där och upplevt "Fjällfest" men på din beskrivning så låter det inte särskillt illa, jämför med de flesta större skidanläggningar både i Sverige och Alperna. Vill man inte gå på fest i fjällen bör man rimligtvis undvika ett evenemang som heter Fjällfest....kan jag tycka...

Tror det får bättre effekt att posta här än att gnälla direkt till Storulvån.(förutsatt att det blir en het tråd vilket det nu verkar bli). Det är ju vi här på utsidan som är STF:s målgrupp. Och jag tycker definitivt inte att Annelie har en bajsnödig syn på alkohol. Fjäll och alkohol hör inte ihop enligt mig. Rätt trött på att människan verkar behöva alkohol i varenda samanhang nuförtiden. Och det är en viss skillnad på Åre och Sälen jämfört med Storulvån och Anariset.
 
Det är ju vi här på utsidan som är STF:s målgrupp.

Ja, men vi inte bara är STFs målgrupp, många av oss är medlemmar i STF så vi ÄR STF. Så frågan är hur VI vill ha det i STF. Det är i alla fall utgångsläget, men kanske ofta mer en fin ras än verklighet.

Idag har många företag sidor på Facebook och liknande där de kommunicerar med sina kunder/medlemmar öppet så det är väl dags att STF kliver in i den moderna världen på den fronten också. Utsidan är ett forum där många av målgruppen/medlemmarna rör sig.
 
Inte genomkommersialiserat.... Jahapp! ? Prylbögar och märkeshets värre än Stureplan med hästlängder skulle jag påstå.

Nä... Dags att ta ett djupt andetag och inte ta sig själv på stort allvar. Luften är fri och bergskedjan lång. Det finns utbud för alla. Välj en annan plats.

Jag förstår inte andra stycket, och jag håller inte med om det första. Fast det beror kanske på vart man tittar, och vad man lyssnar på. Mina medelålders öron stängs automatiskt av när prylsnack kommer upp, oavsett inom vilket område. Och då håller jag ändå på med cykling :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...