Fjäll och fest, hur hör det ihop?

Om man som färdledare lyckas tappa bort ett par sega bakfulla brats i Jämtlandstriangeln så är det nog snarare färdledarens kompetens och uppmärksamhet som ska ifrågasättas. (alternativt kan han hyllas beroende på tycke och smak)

Färdledare? Folk gav sig iväg på egen hand vad jag förstått?

Och det är väl just det det handlar om. Att arrangören borde ha varit tydlig med att det kanske inte är så lyckat att ge sig ut på fjället bakfull.
 
Vilka fler typer av arrangörer/företag tycker ni har ansvar för vad en vuxen kvinna eller man gör dagen efter?

Ett exempel:

http://www.cyklavaettern.com/Default.aspx?module=4&content=20&lang=SV&fwsite=1

Du måste ha minst sex timmars vila efter fullföljd runda innan du sätter dig bakom ratten i en bil och själv kör från Motala. Tyvärr har vi haft olyckor som en följd av att trötta cyklister kört bil efter rundan. Därför är polisens och Vättternrundans maning att vila innan du kör hem. Poliskontroller kommer att ske.
 
Om man hoppar över servering till minderåriga, vilket alla tycker är fel, så är min personliga åsikt att man bör få göra som man själv vill utan pekpinnar. Vill jag supa och pina mig uppför ett berg dagen efter så är det inte någon annans problem. Det är samma tongångar som i MC-svängen om att köra hoj utan komplett skyddsutrustning. Enligt moralens väktare är det inte OK ens i enstaka fall och borde lagstiftas om.
 
Denhär mixen med flera intressenter, pengar styr det mesta. Brukar leda till att alla vill ha sin bit av kakan men ingen tar speciellt ansvar.
Frågan är väl om den synen stämmer så väl med STF arrangemang.
Jodå jag är oxså en del av STF, men gillar inte alla nytag som tas.
 
Nermander, hur långt sträcker sig arrangörernas ansvar vid vätternrundan? De manar till minst 6h vila. Är de ansvariga om någon åker hem efter bara fem timmars vila? Och är en festkväll att likställa med 30 mils cykling? Borde inte STF ha ansvar för att ingen kör hem ifrån fjällfesten då med?
 
Fjällfest

Hej Annelie!

Till att börja med så vill jag tacka dig för dina synpunkter. Vad våra gäster upplever och tycker är viktigt för oss. Det gläder mig också att du uppskattade turerna under Fjällfest.

Fjällfest är tänkt som ett event för alla som älskar fjällen och de sporter som vi kan utöva i dem. Det är också tänkt som en arena där vi träffar nya & gamla vänner samt utbyter kunskaper & erfarenheter. När det gäller förtäring av alkohol under Fjällfest så är det dock ett beslut som vi överlåter till våra besökare. Är man myndig och önskar köpa alkohol i vår restaurant så är det upp till var och en.

För våra guider gäller självfallet nykterhet i tjänsten samt måttlighet dagen innan man går ut på tur. Skulle det finnas deltagare i gruppen som pga av sjukdom eller alkohol kan ses som en fara för sig själv och/eller gruppen så kommer guiden att neka gästen att gå med på turen. Vi hade inte några sådana incidenter under Fjällfest.

Ditt påstående om att vi skulle ha sålt alkohol till minderåriga är något som jag ser mycket allvarligt på. Vi har rutiner för att kolla leg på personer där vi är tveksamma på åldern. Fjällfest är också ett arrangemang som vänder sig till personer över 18 år. Har vi brustit i våra rutiner så är det som sagt något som jag ser mycket allvarligt på och vill gå vidare med. Jag är därför mycket intresserad av vilka belägg som du har för ditt påstående.

Du är välkommen att ringa mig på 070-6560001 alt maila på jessica.milkewitz@stfturist.se


Med vänlig hälsning
Jessica Milkéwitz
Platschef
Storulvån fjällstation
 
Var vi på samma ställe?

Jag var på Fjällfest som deltagare fredag till söndag och känner inte alls igen mig i vad
som står i det inledande inlägget.

Läser man Annelies inledande inlägg för man intryck att det var ett sjöslag
i Storulvån. Vet inte vad hon har sett som jag inte såg, eller om att
hon har en väldigt konstig verklighetsuppfattning?

Att det säljs alkohol är väl inte kontigt. Det är upp till var och en att
välja om man vill köpa. Inte mer med det.

Det var långt ifrån att någon spydde, slogs eller liknande som det händer på
uteställen i städerna. Har nog i min ungdom varit på värre fester på
scoutläger i England där de serverat öl.

Någon skriver att det var fest en vecka per år i Storulvån, det får man
acceptera. Verkligheten var att det var fest en kväll, på lördagen. Dagen
innan var det noll personer som partade loss.

”En del festade loss rejält.” säger Annelie. Jag skulle nog säga att en del
dansade loss rejält. Alkoholnivån var låg, men partystämmingen hög. Men
ville man sova var det tyst i korridorerna och rummen.

Minderåriga köpte öl?
Det synar jag rejält. Såg inga minderåriga mer än en handfull små barn som
låg och sov. Det var ytterst få personer under 25 år på Fjällfest.

Bakis dagen efter? Möjligt att någon enstaka hade lite trång mössa på
söndagen, men att säga att det var en säkerhetsrisk att gå upp på Getryggen i
solsken och en minusgrad under söndagen är rent struntprat.

Är det så här vi vill fostra ungdomar, säger Anneli? Att börja med så var
det ju knappt några ungdomar. En handfull barn under 10 år som sov hela
kvällen, två gymnasieungdomar, som tyckte att det var tråkigt med alla
gamlingar när det var dans och inte var där.

Men om det skulle varit ungdomar så skulle svaret ha varit ett givet JA!
En samling trevliga och glada människor som åker skidor, kollar på
föreläsningar och umgås på kvällen är bra förebilder tycker jag.

[raderat personangrepp /admin]

Ni som inte var där och vill få en uppfattning om hur det var kan kolla in
Fjällfest bilder:
http://fjallfest.se/bilder
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag var också där....

Om min upplevelse av denna och de två tidigare Fjällfesterna är precis som "Skare i Åre" skriver.

Fjällfesten är ett kanonkul arrangemang med massa positiva och glada människor!!!!

Peace
Fredrik
 
Tack för svar Jessica,

Information om att ungdomar under 18 år serverades alkohol fick jag från ungdomarna själva.

Jag håller tyvärr inte med dig gällande din syn på servering av alkohol. Här har man ett arrangemang som uppenbarligen uppfattas av många som att det bl.a. går ut på att festa (med tanke på många inlägg här i tråden). Då anser jag att det måste finnas en bättre helhetssyn.

Med anledning av att du beskriver guidernas nyktershetspolicy så vill jag vara tydlig med att inte har sett eller hört något anmärkningsvärt på den fronten.

Gällande de unga fjällguidernas förmåga att bedöma om folk har alkoholnivåerna på en lämplig nivå så kan jag inte uttala mig om det, men man måste nog vara ganska rejält på sniskan om det ska synas så tydligt att man blir ”petad” redan från start. Jag är övertygad om att inte många kottar skulle se att jag har druckit alkohol över huvud taget när jag har passerat gränsen för vad som är lämplig alkoholnivå för att gå på kalfjället i hårt väder. Så det vore väl lämpligt att ta upp ämnet till diskussion, framför allt på ett arrangemang där festandet är en del av konceptet.

Jag hoppas ni i alla fall fått med er en funderare till framtida arrangemang.
Bästa hälsningar
Anneli


Gällande Skare i Åre:
Vi var uppenbarligen inte på samma Fjällfest.

På den Fjällfest jag var på fanns det gott om ungdomar.

På den Fjällfest jag var på blåste det hårt på kalfjället mest hela tiden när folk var uppe och letade efter tältet. Fjällfestarrangörerna beskriver själva följande på sin hemsida: ” Förutsättningarna i år var sannerligen inte lika välvilliga som sist, det blåste snålt, sikten var ibland så dålig att det var svårt att se sina egna skor och solen tittade bara fram glimtvis”. Jag var själv uppe på kalfjället flera gånger och varje gång blåste det hårt, sikten var som lägst ungefär 2 meter och som mest hade jag nog drygt 20 sekundmeter.

På den Fjällfest jag var på dracks det alkohol i betydligt större omfattning än den Fjällfest du var på.

Var jag har beskrivit ett sjöslag vet jag inte så vi har uppenbarligen olika definition av sjöslag. Huruvida folk är bakfulla så kan de nog känna det själva och jag har ingen anledning att ifrågasätta deras beskrivning (eftersom det inte var någon skrytvariant).

Slutligen måste jag säga att det här uppenbarligen är ett synnerligen känsligt ämne eftersom det är så lågt i tak att föra en diskussion om det. I brist på argument försöker man dessutom flytta fokus till att det skulle handla om att det inte ska serveras alkohol över huvud taget, vilket jag inte på något sätt påstått. Money talks gissar jag.

Sketnödig tant, tja, lite högstadiet över det hela men hellre sketnödig tant som vågar stå för sina åsikter a la Marit Paulson än dito gubbvariant som är så feg att han inte ens vågar visa sitt namn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.