Fiske i Sitasjaure

Vi tänker eventuellt åka upp och fiska vid Sitasjaure i sommar, strax väster om Stora sjöfallets nationalpark. Det verkar inte finnas så mycket information om fisket i området, vilket är på både gått och ont. Hur som helst är jag väldigt intresserad om någon som varit där, eller känner någon som varit där, vill dela med sig av sina helhetsintryck. Utifrån kartorna verkar det vara en oerhört dramatisk natur i området med flera relativt höga toppar som omger Sitasjaure.

Finns mycket vackra vatten att utforska i området. Tänker inte orda så mycket mer om det... bara tipsa om att kolla att bommen i ritsem är öppen innan ni åker dit alt. att någon öppnar den. Vet inte hur det är numera... var ett par år sedan sist.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset

Ja det måste vi oneklige kolla upp, för det är väl en dryg mil mellan ritsem och Sitasjaurestugorna om jag förstått det hela rätt. Hur lång vandring är det från Sitasjaure stugorna innan man når "fina fiskevatten". Är det öring och röding i tjänarna och jockarna, eller finns det även harr?

Du Markus!

Vet du om det går att hyra en båt eller köpa skjuts i Sitasjaurestugornas närhe?
Mvh Peter

Vet ej. Paddlar kajak på mina utflykter. Ställ frågan i fjällvandringsforumet istället så ska det nog klarna ganska kvickt tror jag.

Re: Du Markus!

Peter C; sa:
Vet du om det går att hyra en båt eller köpa skjuts i Sitasjaurestugornas närhe?
Mvh Peter
Ingen oficiell huthyrning men fråga lokalbefolkningen på plats så finns det säker möjlighet till skjuts. Vete tusan om någon vill hyra ut sin båt :) // Roland

Bommen mm i Ritsem

Jag var upp till Sitasjaur i fredags 27/6 och bommen var öppen, egentligen var den avbruten. Det finns en sk rengrind över vägen lite längre upp som tar 10 min att passera. Mycket renar på vägen. Det finns folk med båtar i Sitas som kan fixa överfart mm. Men fisket i Sitas var inget vidare, inte ett napp på 2 timmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips