Finska kusten Åbo-Wasa. Tips

Planerar en cykelsemester Roslagen-Åland- Åbo-Wasa-Umeå-
Roslagen.Längs svensks kusten kommer jag att hålla till
Cykelspåret cykelled. Men efter den Finska kusten vore jag tacksam om råd o tipps vilken väg jag ska ta.Hoppas att tre veckor räcker.
Tommie

Cykelkarta!

Det lönar sig för dig att skaffa en cykelkarta över västra Finland; Pyöräily GT 2 är den del du behöver. Där finns utsatt rekommenderade cykelvägar.
Dessutom finns det en cykelguide (på finska, engelska och tyska) som beskriver kustvägen mellan Åbo och Uleåborg. Fillariopas Länsirannikonreitti (Cykling Guide Coastal Route) heter den.

Har cyklat från Vasa till Helsingfors för ca 15 år sen, då valde vi mestadels mindre vägar nära kusten. Undvik stora vägar som riksväg 8, den är mycket livligt trafikerad. Inget kul med långtradare som susar förbi...

Ett bra tips är att ta skärgårdsfärjan från Vårdö (Åland) till Brändö, cykla över Brändö och ta sen nästa skärgårdsfärja till Gustavs på den finska sidan. Skärgårdsfärjorna är gratis för alla cyklister och dessutom mycket vacker skärgård att färdas genom.
Från Gustafs kan man cykla längs kustens småvägar ända upp till Vasa.

Jag cyklade Helsingfors - Åland - Vasa för några år sedan, jag tältade där det "passade" och hade aldrig några problem.

I Finland gäller allemansrätten angående tältning även om det rekommenderas att man tältar på camping. Observera att detta inte gäller på Åland där man alltid måste ha tillstånd för tältning.
koivu

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Kan tillägga att från Kristinestad och upp till Vasa så pratar största delen av befolkningen svenska, så där borde du ju inte som svensk ha några problem.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.