Finska kusten Åbo-Wasa. Tips

Planerar en cykelsemester Roslagen-Åland- Åbo-Wasa-Umeå-
Roslagen.Längs svensks kusten kommer jag att hålla till
Cykelspåret cykelled. Men efter den Finska kusten vore jag tacksam om råd o tipps vilken väg jag ska ta.Hoppas att tre veckor räcker.
Tommie
 
Cykelkarta!

Det lönar sig för dig att skaffa en cykelkarta över västra Finland; Pyöräily GT 2 är den del du behöver. Där finns utsatt rekommenderade cykelvägar.
Dessutom finns det en cykelguide (på finska, engelska och tyska) som beskriver kustvägen mellan Åbo och Uleåborg. Fillariopas Länsirannikonreitti (Cykling Guide Coastal Route) heter den.

Har cyklat från Vasa till Helsingfors för ca 15 år sen, då valde vi mestadels mindre vägar nära kusten. Undvik stora vägar som riksväg 8, den är mycket livligt trafikerad. Inget kul med långtradare som susar förbi...
 
Ett bra tips är att ta skärgårdsfärjan från Vårdö (Åland) till Brändö, cykla över Brändö och ta sen nästa skärgårdsfärja till Gustavs på den finska sidan. Skärgårdsfärjorna är gratis för alla cyklister och dessutom mycket vacker skärgård att färdas genom.
Från Gustafs kan man cykla längs kustens småvägar ända upp till Vasa.
 
Jag cyklade Helsingfors - Åland - Vasa för några år sedan, jag tältade där det "passade" och hade aldrig några problem.
 
I Finland gäller allemansrätten angående tältning även om det rekommenderas att man tältar på camping. Observera att detta inte gäller på Åland där man alltid måste ha tillstånd för tältning.
koivu
 
Kan tillägga att från Kristinestad och upp till Vasa så pratar största delen av befolkningen svenska, så där borde du ju inte som svensk ha några problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.