Finns kombinerad bärstol och ryggsäck?

Hej

Har ett minne av att jag sett en kombinerad bärstol och ryggsäck på marknaden för en del år sedan men kan nu inte hitta någon. Är det någon som vet om det finns fortfarande? Kanske var det en Norröna...

Undrar
Jonas
 
Tjena. Jag kan bara tipsa utifrån min erfarenhet. Det finns en som är väldigt bra när det gäller bärkomfort, osv. För några år sen hette den Vaude Butterfly Comfort, och hade typ 30 liter utrymme under stolen. Idag tror jag att de vanliga Vaude Jolly Comfort har lika mycket utrymme. Priset hamnar väl på strax under 2000. Det finns även en från MacPac men svår att få tag på i butik i Sverige. Norröna har också en, men med lite utrymme. Stadium och Intersport har även.
Själva vandrar vi med 4 barn, varav den yngsta är 1 år. Då detta, av uppenbara skäl, kräver mer volym för utrustning har vi inte längre en bärstol. Vi gick över till en bärsele Ergobaby Performance, den är av polyester och har bra mesh på bärremmar. Med den kan bebisen hänga fram och jag kan ha en rygga bak. Den har ett ordentligt avbärarbälte och på dagsturer kan man hänga bebisen på ryggen. Det går även att ha bebisen på höften.
Självklart beror allt på barnets vikt och ålder. Men man kan vänja små barn att vandra långa sträckor själva. Genom att ha mätt med stegräknare på vår 3-åring har vi upptäck att han i leken tar ca 6000 steg på 1,5 timmar. Med andra ord tar de väldigt många steg på en hel dag, bara genom att leka. I relativt flack terräng kan han vandra 8-10 km utan besvär och gnäll. Problemet är att barnskor inte tillverkas för att tåla så mycket...:)

Lycka till och hoppas du hittar vad du letar efter.
 
Tack för ett uttömmande svar!
Just nu är tjejen 7 månader så det blir till att bära henne ännu ett tag. Även trettio liter blir lite lite om vi tar en tälttur så idén med att köra med både sele och vanlig ryggsäck låter som det bästa alternativet.
Min minnesbild var att det fann en ca sextioliters ryggsäck med inbyggd bärstol men antingen minns jag helt fel eller annars så har den gått ut från marknaden för ganska längesedan.
JJ
 
Hej

För längre turer blir det kanske bästa att göra som ovan; sele + vanlig ryggsäck. Vi har en sådan här http://www.outnorth.se/deuter/kid-comfort-iii.php?group=prod_prod_grp-s1/224 som grabben trivdes bra i när han var mindre. Men den svalde inte mycket mer än vad som behövdes för honom... Provade att hänga på lite grejer utanpå och det funkade bärkomfortmässigt men man såg ju som...jag vet inte vad.

Kom ihåg att jag sett något liknande som du beskriver men det är mer att det ser ut som en ryggsäck än att den har en massa förvaringsutrymme; http://www.outnorth.se/littlelife/ultralight-convertible-red.php?group=prod_prod_grp-s1/224

Den här verkar ha några liter packutrymme http://www.outnorth.se/osprey/poco-premium.php?group=prod_prod_grp-s1/224 men det står "dagsturer"...

Lycka till!

//Karolina
 
Jag lyckades ganska bra att fästa säcken från en äldre ramrygga utanpå en bärstol.
Med en sån lösning får man ju själv ansvara för att lemmar osv håller för den kombinerade vikten men ändå. Funkade bra när tjejen var liten, men nu när hon väger 15kg på egen hand går vi gått över vill en annan stol som bara rymmer 10l.
 
Har ni möjlighet att testa lastfördelningen hemma så gör det - min egen erfarenher var att det kändes för osäkert och svårbalanserat med all last på ryggen. "Levande" last från barn i bärstol är inte riktigt samma sak som motsvarande "dödvikt" i en ryggsäck. Problemet växte snarast med barnets ålder och förmåga att hålla sig vaket.
För mig kändes det alltså bättre att göra som guaruska och bära barn i bröstsele, skönt balanserat med en ryggsäck på ryggen. Systemet fungerade tills den yngsta klättrade ut själv för sista gången för att därefter enbart vilja gå "sälv" ;). Då var hon snart 3 år och vägde över 16 kg.
Fördelen med bröstsele var den fina kontakten med barnet. Nackdelen var att man fick lära sig att hålla blicken längre fram och planera sina steg lite mer i förväg eftersom barnet ju skymde området närmast framför fötterna, men efter ett litet tag gick det automatiskt.
Detta var länge sedan så jag minns inte märket, men den sele jag hade liknade mycket nuvarande Pognae , som klassas upp till 20 kg.

Trots vad jag skriver ovan hade vi även ryggmes ibland, beroende på terräng och familjekonstellation. Till yngsta tjejen en från Macpac, som var skön, reglerbar, rymde väldigt mycket packning i en stor "påse" undertill och gick att fästa en extra ryggsäck på, som också kunde bäras som "bröstväska". Bärstolen användes mest av pappan när dottern var så pass stor att hon bara behövde sitta och vila ibland. Samt när jag, min oansvariga hemska morsa, åkte utför med barn på ryggen...
 
Tjena. Jag kan bara tipsa utifrån min erfarenhet. Det finns en som är väldigt bra när det gäller bärkomfort, osv. För några år sen hette den Vaude Butterfly Comfort, och hade typ 30 liter utrymme under stolen. Idag tror jag att de vanliga Vaude Jolly Comfort har lika mycket utrymme. Priset hamnar väl på strax under 2000. Det finns även en från MacPac men svår att få tag på i butik i Sverige. Norröna har också en, men med lite utrymme. Stadium och Intersport har även.
Själva vandrar vi med 4 barn, varav den yngsta är 1 år. Då detta, av uppenbara skäl, kräver mer volym för utrustning har vi inte längre en bärstol. Vi gick över till en bärsele Ergobaby Performance, den är av polyester och har bra mesh på bärremmar. Med den kan bebisen hänga fram och jag kan ha en rygga bak. Den har ett ordentligt avbärarbälte och på dagsturer kan man hänga bebisen på ryggen. Det går även att ha bebisen på höften.
Självklart beror allt på barnets vikt och ålder. Men man kan vänja små barn att vandra långa sträckor själva. Genom att ha mätt med stegräknare på vår 3-åring har vi upptäck att han i leken tar ca 6000 steg på 1,5 timmar. Med andra ord tar de väldigt många steg på en hel dag, bara genom att leka. I relativt flack terräng kan han vandra 8-10 km utan besvär och gnäll. Problemet är att barnskor inte tillverkas för att tåla så mycket...:)

Lycka till och hoppas du hittar vad du letar efter.

Bärselar av samma slag som ErgoBaby, det finns flera andra märken är riktigt bra att ha på hemmaplan också! Jag slänger gärna upp 1-åringen på ryggen när han är gnällig och maten måste fixas samtidigt! Om det är första barnet, och ni planerar för fler så går Ergon att använda från födseln med en babyinsats och Manduca har en inbygd babyinsats. Manducan går dessutom att förlänga för barnets rygg.
 
Om ni är två vuxna + ett bärstolsbarn så kansken lösning är att ni packar en bärstol med barn och lite lätt packning i bärstolens ficka och en stor rygga med alla 3's utrustning och sedan får ni turas om att bära packning resp bärstol - för jag antar att packingsryggan blir tyngre än bärstolen.

Men är du ensam vuxen och bärstolsbarn - då funkar inte min ide.

Ett alternativ är ju annars att ha en liten rygga på magen och bärstolen på ryggen och då kanske du kan remma fast t ex tält och annat på bärstolens ram utan att de påverkar barnets komfort.

Långt utanför ramen av din fråga så vill jag tipsa och cykel, cykelkärra och barnstol men då ställs lite anorlunda krav på underlag och stig/vägbredd men då får man på hyffsat begränsad insats med sig mycket utrustning. När jag cyklar till stranden med kärra åker både strandstolar, simfötter, fika och gott om leksaker med utan problem.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
girlupnorth Finns fler friluftsintresserade familjer i trakterna runt Flen? Barn och friluftsliv 2
annerborn Var finns rullbandsliftar? Barn och friluftsliv 5
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.