Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd?

Vad jag förstått så är det ett av de effektivaste myggskydden som finns.
Men det verkar ju väldigt konstigt att den inte finns med koppling till vanlig gastub (som man har till friluftsköken)
Finns det några bra utmanare till Thermacells lösning?
 
Hej
En 33cl öl/läskburk...ett värmeljus ...å en sån där blå tablett

Bryt bort öppningsringen...ställ den upp och ner...klipp upp en fyrkant i sidan...ett tänt ljus i botten...den blå uppe på...används bara när man är vaken/brandrisk 😱
 
Senast ändrad:
Vad jag förstått så är det ett av de effektivaste myggskydden som finns.
Men det verkar ju väldigt konstigt att den inte finns med koppling till vanlig gastub (som man har till friluftsköken)
Finns det några bra utmanare till Thermacells lösning?

Thermacell har ju precis släppt en "backpacker-variant" som drivs just via en vanlig gastub. Den säljs dock inte i Sverige ännu, men släpps här senare i år (enligt uppgift jag fått). Dock är jag inte helt övertygad om effekten efter att ha sett denna test: https://www.youtube.com/watch?v=EntTS2Jxfwc
 
Värdig utmanare som produkt - nej, inte ännu

Men det man skall packa med sig om man inte kan ta med sig själva thermacell och dess gaspatroner (tex pga flygresa) - är pads/tabletterna.

I värsta fall springa in till Jula/ICA (maxi) i närheten av färdmålet (inom sverige) och köpa mr.mosquito-refill, påse värmeljus och en 6-pack burkar läsk/öl och efter inmundigande sedan skära ut sina egna värmare enligt i trådarna tidigare beskrivning.

Skall man ha skydd under bärplockande etc. så är nog thermacells myggskydd med hölster tämligen optimalt anpassat för behovet om man inte vill smeta på sig en massa DEET - möjligen att man kan köra med mr.mosquitos paddar istället för thermacells egna om det inte är väldigt besvärligt insektsmässigt - förutsätter dock att man vågar sig på att återfylla patronerna med cigarettändagas enligt många your-tube beskrivningar eftersom problemet är att det är gaspatronerna som tar slut först, ofta innan alla medföljande paddar är fullt utnyttjade...

Sedan upplever jag att gaspatronerna fungera stabilare efter 'modifieringen' än med orginalpatronen, som har en filt-pinne (på samma sätt som engångständare ha i sig) som strypning inne i patronen och verka strypa/täta till lite väl mycket ibland med lägre fart på lågan som följd.

kom ihåg att man inte kan ta med dessa patroner på flyg utan 'modifieringen' får man göra på plats vid målet efter inköp av lämplig refill-kit, material och medtag lämplig verktyg för uppgiften - prova hemma först.

---

kom ihåg att skyddsverkan är helt avhängigt om insekterna känner av pyretiumgaserna eller inte - pyterium-gaserna har en knock-back effekt på insekterna eftersom pyretium påverkar deras hjärna och repelleras av gaserna, kan de inte komma undan, snabb blir förvirrade och tappar fokus på vad de egentligen skulle göra, och tillräckligt länge i detta - dör.

Det betyder att om det blåser och gaserna hela tiden bortförs av vinden så blir inte skyddet för bäraren det man önskar och de kan uppfatta att produkten inte gör som lovat. Med andra ord det är samma begränsningar med den här typen av produkter som att elda med myggspiral, med skillnaden att det senare känner man med näsan och rökdoften om man är inom skyddad zon eller inte.

(förövrigt verkar U622:s myggspiraler vara gjort av just blomdelar av kenyansk jätteprästkrage utblandad med olika träspån för rätt glödbeteende - och inget syntetisk tillverkad motsvarande pyretium)
 
Senast ändrad:
Skall testas i ett mygg och knottinferno , fan tar en runt midsommar efter solnedgång.
Har DEET 100% för jobbiga lägen men det är inte snällt mot plast.

Om man gör fyra burkvärmare och ställer runt tältet/lägret borde man kunna sitta där som i disneyfilm utan flugfän,perfekta lägerelden,molnfritt o en prinssesa
 
I teorin borde det ju gå att knyta fast på toppen av ryggsäcken om man bara klurar ut hur.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Myggskydd

Thermacell har en ny produkt som heter Backpacker som du sätter på en vanlig gasolbehållare. Man köper bara myggmedelsmattorna som refill. Går bl a att köpa på Naturkompaniet.
 
Thermacell har en ny produkt som heter Backpacker som du sätter på en vanlig gasolbehållare. Man köper bara myggmedelsmattorna som refill. Går bl a att köpa på Naturkompaniet.
Har ju redan skrivits om den i flera inlägg. Bra att den finns i Sverige, men hittar inte den på NK´s hemsida?


Thermacell har ju precis släppt en "backpacker-variant" som drivs just via en vanlig gastub. Den säljs dock inte i Sverige ännu, men släpps här senare i år (enligt uppgift jag fått). Dock är jag inte helt övertygad om effekten efter att ha sett denna test: https://www.youtube.com/watch?v=EntTS2Jxfwc

Har skrivit en recension här.



Finns också intressent inlägg av xxargs längstner på sidan 2 i denna tråden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
Urwaldjaeger Någon Paracord-slöjdare här? Utrustning allmänt 10
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.