Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd?

Permethrin...

Visste inte att Permethrin hade fått KI på sig - allt som är bra och effektivt har KI ihjäl. Funkar bra på
andra sidan gränsen men inte på vår sida gränsen... Frågan är om det isåfall inte blir enklare att låta
flyga in en liten flaska 10%-igt från andra sidan pölen.

Med de där kineserna verkar det som det skulle bli ca ½ svenska mattpriset? USD 9,04 (ggr säg 9,25/$)
för 72 st, - som ska petas in två och två, det borde bli ~2,35 kr / par mattor. Om de slinker igenom tull-
postens filter. Och förutsatt att dom sedan förbrukas ungefär lika snabbt... Synd att jag inte hittar vad
det är för mått på de kinesiska mattorna.
 
Senast ändrad:
Import

Jag har försökt importera Permethrin från USA men det gick inte. Kinesgrejorna kom däremot (inte riktigt samma som länken) och det ryms precis två st på Thermacell-plattan. Nu är nästa etapp att försöka använda min Zippo handvärmare som värmekälla för att slippa gaspatronerna och - framför allt- den stora Thermacell-klumpen. Jag har inte hunnit ända fram ännu så jag vet inte om temperaturen på Zippon räcker till.
 
Jag har försökt importera Permethrin från USA men det gick inte.
Fastnade i svenska tullen, eller vägrade amrisarna sälja utanför "lower 48"?
Kinesgrejorna kom däremot (inte riktigt samma som länken) och det ryms precis två st på Thermacell-plattan.
Nu är nästa etapp att försöka använda min Zippo handvärmare som värmekälla för att slippa gaspatronerna
och - framför allt- den stora Thermacell-klumpen. Jag har inte hunnit ända fram ännu så jag vet inte om temperaturen på Zippon räcker till.
Hur länge fungerar ett par på Thermacellklumpen? När är dom utbrända, 4 timmar - eller mer?
 
Alletrin och Permetrin är namn på syntetisk tillverkade pyretriner, de är också lätt modifierade (speciellt permetrin) för att få bättre hållbarhet eftersom naturliga pyretriner (som är en slags ester på viss typ av terpener) sönderdelas väldigt fort av solljus. det är därför som pyretriner (tex myggspiral) och alletrin hela tiden måste 'nytillverkas' i form av rökelse eller i form av ånga från upphettad papperspad.

Permetrin är en hel del stabilare och används främst utomlands att impregnera tex. myggnät, halsband, duk och kläder för tex. djur eller belägga ytor inom djurhållningslokaler.

Jag tror egentligen att det inte är omöjligt att införa permetrin i sverige - men det medför kostnader för varje produkttyp som har det i sig och vid godkännande då får ett registreringsnummer (i och med att det är en insektsid) och Sverige är helt enkelt för liten med för få köpare för att företag skall orka dra igenom det hela.

Pyretriner ha en ganska unik verkan på insekter som inte finns i många andra insektsdödande medel av nervgiftstyp - den har sk. knock-back effekt vilket innebär att insekterna vänder och försöker fly fältet när den känner av pyretriner (inklusive kackelackor som drivs ut från sina gömställen när man använder pyretriner), vid lite längre utsatt tid blir förvirrade och omtöcknade och till slut dör.

Pyretriner används ofta tillsammans med extrakt från sassarfras eller i syntetisk tillverkad form som kallas piperonylbytyloxid, det är en synergent och dess uppgift är att lamslå/överbelasta de kemiska mekanismer som ändå finns i insekten för att motverka/bryta ned verkan av pyretriner (i människan så är nedbrytningskedjan samma som för tex. magnesyl (acertylsalisylsyra))

Innan man använde pyretriner vid insektsbekämpning och sanering så använde man ofta nikotin på typ 1800-talet och det var många som dog i hotellen efter att man insektsanerat och det inte utvädrat ordentligt, medans människor och däggdjur är närmast helt opåverkade av pyretriner.
 
Import

Tillverkaren kände till att det inte gick att skicka till Sverige och ville alltså inte leverera. Sedan kollade jag några "siter" på Amazon men dom levererade inte heller till Sverige.
Kinamattorna räcker ungefär 4 timmar.
 
Myggspiraler (i allafall U622) använder nermalda torkade blomhuvuden av jätteprästkragar tillsammans med sågspån och annat för bra glödhastighet.

dvs att man använder sig av naturliga pyretriner som finns i växter.

För bekämpningmedel för flugor (klassiska 'radar') och liknande produkter använder ofta också naturlig pyretium från jätteprästkragar där man har extraherat ut dessa med olika lösningsmedel och resultatet är en brun oljeliknande substans som sedan används i olika insektsmedels-produkte.

Jag såg helt nyligen att man har funderat på 'Tagetes' som alternativ pyretium-leverantör då denna uppges ha upp till 0.9% pyretriner i sig (gissar att det avser baserat torrsubstans) - oklart om det gäller enbart blommorna eller hela växten.

Men tänker man tillbaka så är det sällan man ser 'Tagetes' insektsangripna

Som jämförelse så har dessa pappers-pad för myggjagare ca 4% syntetisk pyretrin i form av alletrin.


Med andra ord, om man vill experimentera och extrahera fram själv med isopropanol, aceton, etc. så kanske man redan har råvarorna i rabatten hemma :) (prästkragar alternativt tagetes)
 
Det finns ju en produkt mot bladlöss som heter pyrsol. Det funkar inte att "ladda" egna mattor med det medlet?
 
Den är svag - koncentratet är på 0.5% pyretriner och är tänkt att spädas ut ytterligare.

Bruksfärdig lösning på sprejflaska är nere på 0.005%

produkterna är avsedda för icke flygande insekter och brukar baseras på olja (ofta rapsolja), tensider, som fysisk bekämpningsmedel (kläggar igen trakéerna på insekterna), citronella som kemisk dödare medans pyretrinerna är bara ett hjälpämne för att ta de mer envisa exemplaren och få dem att röra på sig (knock-back effekten) så att de kladdar in sig i oljan ännu mera - därav låg halt.

Padden från mr.mosquito och från ARS-mat mfl. ställen är på 4% och de från thermacell själva är på 20% alletrin (alletrin = syntetisk tillverkat pyretium av en specifik sort)

---

Det starkaste lösning med högst koncentrat av pyretium och piperobytyloxid jag hittat hittills är aquapy på granngården med 3% pyretium och 13.5% piperobytyloxid - men det är en klass-2 bekämpningsmedel för yrkesbruk och inte tillgänglig för privatpersoner.

Frågan är om det ens är värt försöket och man kan nog också fråga sig vad för annat onyttigt som gasas ur paddarna om man ens överväger att försöka med egenpåfyllt... dom här sakerna _är_ bekämpningsmedel och det är inte helt ofarligt även om de aktiva ämnena är naturliga eller naturidentiska...

---

Personligen så tror jag att man skall nöja sig med ars-mat (importera själv) eller mr.mosqutio-paddarna (köps på ICA/Jula mfl. ställen) för volymanvändandet och ta till thermacells egna mattor först när det är riktigt besvärligt då dessa är de starkaste som går att få tag på för närvarande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
Urwaldjaeger Någon Paracord-slöjdare här? Utrustning allmänt 10
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.