Finaste stället på kungsleden?

Har nu gått hela kungsleden och undrar vad ni tycker: Vilket ställe/upplevelse tycker ni är bäst på kungsleden?
Personligen så var jag uppe på Skierfe, många bilder har passerat mina ögon, men att uppleva denna utsikt på riktigt var underbart.
Vad sägs?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Håller verkligen med Peter! Jag har inte heller vandrat hela Kungsleden (på långa vägar!), men en solig vinterdag uppe på passet, riktning söderut, med solen i ögonen och miljarder iskristaller som svävar och gnistrar över dalgången och en utförslöpa i orörd pudersnö som väntar... breath-taking...

HåkanF

Fast Skierfe ligger förstås inte PÅ Kungsleden...

Petitesser! En stor del av den finaste utsikten från Skierfe ligger i direkt anknytning till Kungsleden.
Det är verkligen svårt att välja vilken vy, som är finast.

Tjäkkjavagge på försommaren
0868e7e59f97293e74049e67a72fe47f.jpg

Tjäkktjavagge på sensommaren
2ab587f13aaa7ae56a58286f40b7cd9e.jpg

eller

Rapadeltat
d6fd8f0c816bf7f1927f1704deac8174.jpg

Bertil

Kaitumjaure!

Tycker jag är väldigt fin. Inte så storslagen vy kanske, men fin ändå. Och går man upp på blomsterängen bakom stugan en solig dag med blick ner på det blågröna vattnet.....det är underbart! Eller så sätter man sig nere vid forsen....

Tycker jag är väldigt fin. Inte så storslagen vy kanske, men fin ändå. Och går man upp på blomsterängen bakom stugan en solig dag med blick ner på det blågröna vattnet.....det är underbart! Eller så sätter man sig nere vid forsen....

Kaitumjaure är fint även om solen inte skiner så klart. Eller...?
Bertil

bd6e35dbcf2864aec5028ac20187fe05.jpg

9b083f132cc5c5980fa657c9e9f4eec8.jpg

Svårt att utse

Många har nämnt Tjäktjapasset och Kaitumjaure redan. Skulle vilja förorda Teusajaure, Aktse, Kvikkjokksdeltat, Tärnasjön och Syterskalet också.
Det är egentligen omöjligt att bara utse en plats som den vackraste!

Skierfe som har nämnts är en fantastiskt vacker plats. Som redan påpekats, så ligger den inte vid Kungsleden.

God tur!

Mmm, samma här, vi fattas en del dagsetapper. Men tagit det mesta. Syterskalet, Tjäktjapasset, Skierfe, naturligtvis Keb-toppen, om den gälls, minns även Singivagge norrifrån som en mycket vacker syn i bra väder. Sen kan en så enkel sak som en pytteliten fjällbäck med kaffehurran på G, sol i nacken och i övrigt goa förhållanden vara en stor njutning.

Hälsn från Skåne i duggregn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips