Finaste stället på kungsleden?

Har nu gått hela kungsleden och undrar vad ni tycker: Vilket ställe/upplevelse tycker ni är bäst på kungsleden?
Personligen så var jag uppe på Skierfe, många bilder har passerat mina ögon, men att uppleva denna utsikt på riktigt var underbart.
Vad sägs?

Håller verkligen med Peter! Jag har inte heller vandrat hela Kungsleden (på långa vägar!), men en solig vinterdag uppe på passet, riktning söderut, med solen i ögonen och miljarder iskristaller som svävar och gnistrar över dalgången och en utförslöpa i orörd pudersnö som väntar... breath-taking...

HåkanF

Fast Skierfe ligger förstås inte PÅ Kungsleden...

Petitesser! En stor del av den finaste utsikten från Skierfe ligger i direkt anknytning till Kungsleden.
Det är verkligen svårt att välja vilken vy, som är finast.

Tjäkkjavagge på försommaren
0868e7e59f97293e74049e67a72fe47f.jpg

Tjäkktjavagge på sensommaren
2ab587f13aaa7ae56a58286f40b7cd9e.jpg

eller

Rapadeltat
d6fd8f0c816bf7f1927f1704deac8174.jpg

Bertil

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Kaitumjaure!

Tycker jag är väldigt fin. Inte så storslagen vy kanske, men fin ändå. Och går man upp på blomsterängen bakom stugan en solig dag med blick ner på det blågröna vattnet.....det är underbart! Eller så sätter man sig nere vid forsen....

Tycker jag är väldigt fin. Inte så storslagen vy kanske, men fin ändå. Och går man upp på blomsterängen bakom stugan en solig dag med blick ner på det blågröna vattnet.....det är underbart! Eller så sätter man sig nere vid forsen....

Kaitumjaure är fint även om solen inte skiner så klart. Eller...?
Bertil

bd6e35dbcf2864aec5028ac20187fe05.jpg

9b083f132cc5c5980fa657c9e9f4eec8.jpg

Svårt att utse

Många har nämnt Tjäktjapasset och Kaitumjaure redan. Skulle vilja förorda Teusajaure, Aktse, Kvikkjokksdeltat, Tärnasjön och Syterskalet också.
Det är egentligen omöjligt att bara utse en plats som den vackraste!

Skierfe som har nämnts är en fantastiskt vacker plats. Som redan påpekats, så ligger den inte vid Kungsleden.

God tur!

Mmm, samma här, vi fattas en del dagsetapper. Men tagit det mesta. Syterskalet, Tjäktjapasset, Skierfe, naturligtvis Keb-toppen, om den gälls, minns även Singivagge norrifrån som en mycket vacker syn i bra väder. Sen kan en så enkel sak som en pytteliten fjällbäck med kaffehurran på G, sol i nacken och i övrigt goa förhållanden vara en stor njutning.

Hälsn från Skåne i duggregn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips