Filkompabilitet mellan kartprogram.

Har haft förmånen att testa Fugawi, Lantmäteriets Kartex samt Garmins MapSource. Alla har sina för- och nackdelar.

Men det jag undrar över, då alla program verkar spara wp, tracks, routes i sina egna filformat, om det finns nåt standardiserat filformat, så man kan föra uppgifter mellan dom?

Eller hur bär man sig åt annars? Mellantanka i själva gps:n går ju, men låter ju fruktansvärt stenåldersmässigt.

Påverka alla tillverkare att stödja GPX

GPX är väl det närmsta ett standardformat som finns...
Jag tycker att GPX är ett suveränt format som stöds av allt fler tillverkare. Det är ett öppet format och fritt att använda.

Jag har skrivit till Garmin och föreslagit att de ska stödja GPX i sitt Mapsource. Fick ett svar med mest corporate bull shit, men de tackade för input.

Fugawi kan öppna waypoint-filer i lillebrorformatet till GPX, dvs LOC.

OziExplorer kör eget.

Skriv till alla tilverkare och uppmana dem att stödja GPX!

GPSBabel är som sagt en användbar formatkoverterare.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Re: Påverka alla tillverkare att stödja GPX

Store; sa:
Jag har skrivit till Garmin och föreslagit att de ska stödja GPX i sitt Mapsource. Fick ett svar med mest corporate bull shit, men de tackade för input.

Inte alltid det händer men denn gång var det inte bara bullshit. Mapsource beta-version stödjer faktiskt gpx!

/Andreas

Re: Re: Påverka alla tillverkare att stödja GPX

ekis; sa:
Store; sa:

Inte alltid det händer men denn gång var det inte bara bullshit. Mapsource beta-version stödjer faktiskt gpx!

/Andreas
Japp, det fungerar utmärkt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips