Ficklampa

ulf@programming-vb.net; sa:
Om man gillar pannlampor så är din rekommendation utmärkt (läs; undertecknad gillar inte pannlampor... :))
De har begränsningar, och det är naturligtvis inte en sån jag går omkring med i fickan hela tiden.

När det gäller X5:an så saftar Fällkniven i ordentligt när det gäller priset! Trist, så jag förstår ditt argument om kostnaden.
Inte bara det priset, utan väldigt mycket batterikostnaden. 2 litiumbatterier för runt 65:- styck som ska räcka i 20 timmar att jämföra med 3 vanliga AA i en LW2000 som räcker MYCKET längre (även om 14 dar kanske är att överdriva, men 100 timmar är inget problem). Och det man får med X5:an är bara runt 25% mer ljus.
Och förstås litiumbatterier som har väldigt lång lagringstid, vilket kan vara viktigt ibland.

Skulle jag lägga på pengar jämfört med en LW2000 blir det en Tec 20 med lysdiodstillsats (som inte är billig, men den innehåller spänningsregulering!). Jämfört med den förlorar X5 på allt utom diameter och knappt på ljusstyrka.

Jämför man den med t ex Surefire E2e prismässigt så kostar denna $85 i jämförelse med $45 för Inovan.
(Vågar inte ens tänka vad en Surefire kostar i Sverige)
Du kan räkna med 13-14 kr/dollar.

Jag jämför med denna då de båda har 2 x CR123-celler som drivkälla.
E2e har 2½ timme lystid (UWK 2L det samma) men X5 har 20 timmar, så en viss skillnad finns, eller hur?
Det där är inte hela sanningen. E2e Outdoorsman måste du tänka på, och den är ju VÄLDIGT mycket ljusstarkare än X5/LW2000 m fl, eller hur?

E2 + KL1 däremot, blir vad jag förstår "bara" ljusstarkare, men eftersom den också har spänningsregulering blir lystiden enligt Surefire 4 timmar med full effekt, 11 med mindre och 50 med minimal. X5:an avtar i ljusstyrka hela tiden under de där 20 timmarna. Det går alltså inte att på nåt vettigt sätt jämföra lystider mellan dem utan diagram eller fler siffror.
 
nermander; sa:
Vad har en pannlampa för begränsningar som inte en handhållen ficklampa har?
Ofta dålig form för att bära i ficka. Övre gräns vad gäller storlek och vikt som är lägre än för handhållna om de ska vara i en del. Inte alltid praktiska att hålla i om man vill ha ljuset från nån annan riktning än pannan. Om ljuset inte kommer från en punkt nära ögonen kan det vara lättare att se saker och göra avståndsbedömning med hjälp av skuggorna.
 
14.90

Törs man erkänna att man under 5-6 år använt en plastig lampa från Ö&B för 14.90?

Den har fungerat utmärkt vått och torrt och varit en trogen kamrat. Därför grät jag en tår när jag tappade den på hallgolvet för några veckor sedan så den dog :-(

God Jul, önskar Anders!
 
Griffon; sa:
Ofta dålig form för att bära i ficka. Övre gräns vad gäller storlek och vikt som är lägre än för handhållna om de ska vara i en del. Inte alltid praktiska att hålla i om man vill ha ljuset från nån annan riktning än pannan. Om ljuset inte kommer från en punkt nära ögonen kan det vara lättare att se saker och göra avståndsbedömning med hjälp av skuggorna.

Menar du att en 15 cm lång stavlampa är lättare att bära i fickan är en Zipka? :)

Övre gräns för storlek och vikt om den ska var ai EN del ja, men när du passerat den gränsen med en vanlig ficklampa är den knappast heller lätt att bära i fickan...

Pannlampor med separat batteripack kan kanske vara lite bökiga att hålla i handen ja, men jag tycker fördelarna med pannlampa uppväger nackdelarna. Och en pannlampa KAN hållas i handen, men en ficklampa MÅSTE hållas i handen (eller i munnen då, vilket ju inte direkt är praktiskt).
 
nermander; sa:
Och en pannlampa KAN hållas i handen, men en ficklampa MÅSTE hållas i handen (eller i munnen då, vilket ju inte direkt är praktiskt).
Elastiskt armband?
Svaga lampor gör ofta precis vad jag vill om de hänger rakt ner i en snodd om halsen.
 
FEL??

Jag vet ej om du har fel men jägareförbundet ger dessa som premie till alla som värvar en medlem.
Så nu har jag två.
Min första köpte jag från delsbo vapen tel 0653/10425
liten bra lyse och räcker länge vad kan man mer begära.
4-5 timmar med vilka skitbatterier som helst.

Grytjägar´n
 
Re: FEL??

Partys; sa:
Jag vet ej om du har fel men jägareförbundet ger dessa som premie till alla som värvar en medlem.
Så nu har jag två.
Min första köpte jag från delsbo vapen tel 0653/10425
liten bra lyse och räcker länge vad kan man mer begära.
4-5 timmar med vilka skitbatterier som helst.

Grytjägar´n

FAAN vad konstigt det blev jag skulle bara svara på en som frågade om UK 4 AA, den tycker jag är bra och prisvärd 240kr tror jag.
 
En överraskande bra lampa

Om ingen redan nämnt det, så säljer "Klasisjön" en förvånansvärt bra lampa för 98 spänn. De kallar den "dykarlampa", själv var jag skeptisk, men jag har hört från dykare att den duger hyfsat till ändamålet.
Själv tycker jag framför allt att det är en redig och tålig handlampa som funkar fantastiskt bra med tanke på priset. Den är helt vattentät, stötsäker (har dängt den i bergväggar och annat hårt och förvånat konstaterat att den funkat), man måste vrida på botten för att tända den, vilket minskar risken för ofrivillig urladdning, det syns att den är tänd även om glaset är täckt, har en bra handledsrem med utmärkt fäste, har reservlampa inbyggd o.s.v.
Enda nackdelen jag kan komma på är väl att den är lite "bulkig", många dyrare lampor lyser lika mycket men är mindre.
Kika på (den längst till höger):
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/326131_6133_6137_Xw2.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.