Feedback på långfärdscykel

Hej på er, håller på att bygga ihop en egen långfärdscykel som ska tjänstgöra på nästa resa, från Svedala ner till Sydafrika, dock inte än på ca 2-3 år, men tänkte börja i god tid...
Skulle vara tacksam om ni kunde ge mig feedback på cykeln nedan, vad ni kan tipsa om att jag ska ändra och lägga till mm för att undvika nybörjarmisstag etc....
 

Bilagor

  • långfärdscykeln(small).jpg
    långfärdscykeln(small).jpg
    75.7 KB · Visningar: 4,061
Hej Flyrib!

Det jag funderar över när jag tittar på bilden är hur det funkar med clipsen om du av någon anledning vill cykla en sträcka med fötterna utanför clipsen ibland, med själva hålfoten på pedalerna; clipsen kanske skrapar i marken då?
 
Jag skulle nog satsa på SPD-pedaler istället för clips, men jag har ju ingen egen erfarenhet av cykling i tredje världen.

F.ö. så borde du kanske förlänga stänkskärmen i fram, så att den täcker hela fram pakethållaren, samt sätta på en rejälare stänklapp, så slipper du se ut som om efter en lång mtb-tur (utan skärmar) vid tjällossning...

En rejäl ramväska för diverse verktyg är aldrig fel, tycker jag.
/Niklas
 
tack för svaren, angående längre stänkskärmar så tror jag det inte behövs då det kommer mestadels vara torrt underlag, har planer t o m på att ta bort dessa.
Många erfarna långcyklister sågar spd-pedaler då om ngt fäste går sönder så står man utan bra trampor.. kan vara skönt också att kunna använda vilka skor som helst, såsom flipflop, sandaler mm.
Ramväska var bra att du sa, det ska jag sätta på en.
 
tack för svaren, angående längre stänkskärmar så tror jag det inte behövs då det kommer mestadels vara torrt underlag, har planer t o m på att ta bort dessa.

Så du har fått en väderprognos för sträckan Svedala-Sydafrika som gäller om 2-3 år, utvecklingen går verkligen framåt!:)

Nej gör som Niking säger, förläng skärmen och skaffa större stänklapp. Du slipper få packningen nedsmutsad och dessutom mår kedja, kassett och klingor väldigt mycket bättre av att slippa bli nedsprutad av vatten och sand från framdäcket.

Har du provat använda stödet med fullpackad cykel? Jag har aldrig testat men skulle inte våga lämna cykeln så. Mitt tips är att ta bort stödet och parkera cykeln mot en vägg.
 
Främsta anledningen till att förlänga stänkskärmen är att det minskar nedsmutsningen av drevet oavsett väder! Spar där med både tid och kostnad med att underhålla slitdelarna.

Pedaler med klipps eller PowerGrips och lågskor har många fördelar mot SPD när det gäller expeditionscykling. Jag använder allihop på mina cyklar men haft problem på mina resor när SPD pedaler och skor strular eller rent av pajar.

Gillar inte heller de där trekkingstyrena. Många handgrepp kan tyckas men få som är användbara och som ger en bra sittposition. Använder själv ett lite bredare och relativt högt placerat bockstyre med slitstarka styrändsreglage vilket ger flest användbara positioner(och nej de är inte bara till för folk som vill cykla fort). ;)
 
hej och tack för alla svar. Ja det där med stänkskärmar jag funderat på fram och tillbaka, det blir en hel del extra vikt att bära på många, många mil!! Men det är klart att man vill ju spara på nedsmutsningen, trodde dock att övervägande delen av sträckan blir på torrt underlag.
Hur förlänger man ett par skärmar?

För eller emot denna typ av styre, kringlan har en del fördelar enligt min uppfattning, dock så ser man ju flest bockstyren när man tittar på de gamla klassiska långfärdscyklisterna man läser om... Mer vibrationer har jag tyvärr på mitt styre känns det som. Sen angående sittställning så har man väl fler olika handgrepp med kringlan, men ryggställningen blir väl densamma med de olika greppen, medan med läget längst ner på bockstyret så kanske ryggen får vila mer.. ?!
 
Bockstyre ställer lite högre krav på corestyrka (om du vill krypa ihop alltså), har ingen aning om det är något du behöver fundera på men kan vara värt att veta. Om du vill ha en mer utsträckt position kan du fästa ett par bar ends längst ut, eller helt enkelt slänga på en tempobåge.

Val av styre (hos fabrikanterna/återförsäljarna) har till viss del också att göra med nationens cykelkultur. Engelsmännen har alltid cyklat med bockstyre medan touringstyret varit populärare på kontinenten. Angående bilderna du sett alltså...
 
Stänkskärmar väger för övrigt inte många gram, och de är väl värda att släpa på. Bättre då att, som nedan nämnts, plocka bort stödet. Reflexerna kan du slita bort också när du ändå håller på, bättre att sy reflexband på väskorna. Främsta anledningen är iofs att du inte syns lika väl när du vildcampar :)
 
Behåll du cykelstödet. En inte obetydlig fördel med de cykelstöd som monteras nära bakhjulets axel (bakmonterat stöd) är att man då kan snabbt luta cykeln mot en vägg, träd etc. för att justera växlarna "on the road".

Tyvärr är de cykelstöd, som monteras vid vevaxeln i vägen för vevarmarna (mittmonterat stöd), varför det då blir betydligt knepigare att justera växlarna "on the road". Dock ska i ärlighetens namn också erkännas att stödfunktionen vanligtvis blir bättre med ett mittmonterat cykelstöd än med ett bakmonterat cykelstöd).
/Niklas
 
Ser bra ut!

Det var bra förberett! Vilken rutt tar du? Gjorde rutten via östafrika för två år sedan, hör av dig om du har frågor..

MVH
Erik
 
Vad jag kan se så är det inte heldragna vajeröverdrag. Om du byter till heldraget så kommer du spara in mycket underhåll och få trevligare växlar för en liten insatts.

Personligen tycker jag spd är överlägset, med clips så måste jag antingen spänna foten onödigt mycket eller helt skippa rundtrampet och då blir de istället något sorts halkskydd.

Gällande stöd har jag inte hittat något som både är smidigt och kompatibelt med tunga väskor. Å andra sidan har jag aldrig cyklat själv vilket lett till att jag kunnat ha hjälp med stöd av andra under reparationer. Skulle testa stödet utförligt och sedan eventuellt skippa det helt eller modifiera det. Tänk på att det bör ha stora kontaktytor med marken då man inte alltid kan ställa cykeln på hårt underlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StefanP- Feedback angående planerad rutt Långcykling 5
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.