(fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någon som vet om det är några Svenskar som skall ge Chomolungma (Everest) eller närliggande berg ett försök nu till vår? Snart drar ju "cirkusen" igång igen, ska bli spännande att följa!
 
Näsman avbröt ju för 100:e gången.

Annars så är det väl bara en gammal Japan som ska upp i år.
 
Näsman avbröt ju för 100:e gången.

Annars så är det väl bara en gammal Japan som ska upp i år.


Näsman har ju den komparativa fördelen att allt över BC är en förbättring jämfört med tidigare prestationer. Kommer han för högt lär han bli kvar så det bästa vore väl om han lägger ner det där som så många andra. #ingesjälvinsikt
 
För tillfället får det väl anses vara en framgång om Näsman ens kommer ombord på ett flygplan till Kathmandu.
 
Ursäkta en nyintresserad i "branchen", men vad handlar all den här fientlighet och hånfullhet olika äventyrare och klättrare emellan om?
 
Ursäkta en nyintresserad i "branchen", men vad handlar all den här fientlighet och hånfullhet olika äventyrare och klättrare emellan om?

Bra och intressant fråga!

Avundsjuka? I vissa fall kan det väl vara bra att
granska de offentliga Äventyr/Expeditioner.
Men givetvis lite tråkigt med vanligt trams och förlöjligande av
andras drömmar och planer, amatör eller ej.
Om det sen är realistiska eller ej är en annan sak.
 
Bra och intressant fråga!

Avundsjuka? I vissa fall kan det väl vara bra att
granska de offentliga Äventyr/Expeditioner.
Men givetvis lite tråkigt med vanligt trams och förlöjligande av
andras drömmar och planer, amatör eller ej.
Om det sen är realistiska eller ej är en annan sak.

Givetvis är det bra med granskning, och självklart bör det uppmärksammas om någon exempelvis gör sig ett namn på falska eller oärliga meriter, men i många fall får jag känslan att det är lite jantekultur över det hela - "Ingen ska komma och tro att de är något". Men jag är som sagt ganska grön på området och kan ha missförstått något, men det är den uppfattningen jag fått efter att ha läst runt en del på forumen. Ska inte heller stjäla trådens ämne, så vi kan återvända till svenskar i Himalaya 2013. Jag är också nyfiken och vill följa projekten :)
 



Länken ovan är ett lysande exempel på varför det skrattas i vissa kretsar åt dessa Everest turister. Ett vanligt år (dvs inte ett gynnsamt år) kommer ca 500 personer upp på toppen under mellan 2 till 4 dagar i snitt. Av dessa använder 99 procent O2 och får hjälp av Sherpas.

Antalet personer som faktiskt för egen maskin klättrar eller försöker Everest brukar begränsa sig till till några enstaka.I år känner jag till 4 personer som ska försöka klättra Everest i Alpin Stil den absolut ädlaste möjliga still att försöka sig på ett berg.

Jag tror det som framkallar viss ironi och hånfullhet är inte avundsjuka utan snarare förundran över hur dessa äventyrare kan ta sig själva och sin extremt mediokra aktivitet på så stort alvar. Det är knappas något att skriva hem om sett ur en klättrares perspektiv att bli guidad upp på Everest.


Men detta är bara min privata uppfattning.
 
Länken ovan är ett lysande exempel på varför det skrattas i vissa kretsar åt dessa Everest turister. Ett vanligt år (dvs inte ett gynnsamt år) kommer ca 500 personer upp på toppen under mellan 2 till 4 dagar i snitt. Av dessa använder 99 procent O2 och får hjälp av Sherpas.

Antalet personer som faktiskt för egen maskin klättrar eller försöker Everest brukar begränsa sig till till några enstaka.I år känner jag till 4 personer som ska försöka klättra Everest i Alpin Stil den absolut ädlaste möjliga still att försöka sig på ett berg.

Jag tror det som framkallar viss ironi och hånfullhet är inte avundsjuka utan snarare förundran över hur dessa äventyrare kan ta sig själva och sin extremt mediokra aktivitet på så stort alvar. Det är knappas något att skriva hem om sett ur en klättrares perspektiv att bli guidad upp på Everest.


Men detta är bara min privata uppfattning.

Tillåt mig att vara så fräck och tro att de absolut flesta av världens många invånare visst tycker att det är en enorm prestation att bestiga världens högsta berg, med eller utan syrgas, alpin stil eller expeditionsstil. Jag kan till och med tänka mig att även en förskräckligt stor del av världens många klättrare tycker att det är en alldeles utmärkt prestation att ge sig på Mount Everest i expeditionsstil, med eller utan syrgas.

Att många människor lyckas med samma prestation varje år är närmast ointressant för de flesta. Det går alltid att hitta någon som gör något värre, och alla kan de facto inte vara värst - ej heller du, David. Även om jag själv är ointresserad av Mount Everest skulle det aldrig falla mig in att ringakta de många klättrare som har sina alldeles egna skäl att bestiga berget. Skulle du, om möjligt, verkligen vilja stoppa dessa 500 från att bestiga Mount Everest varje år? Och om Mount Everest, expeditionsstil, med sherpas och syrgas, inte är en bedrift att vara stolt över - när får man börja bli stolt? Alla kan inte använda samma linjal som David Fält. Det är nämligen bara David som ska använda den linjalen. Och tur är väl det. För varför ständigt jämföra sig med andra - och vem vill lida av konstant prestationsångest? Känn dig smickrad!

Sorry för off topic. Allt gott! Glad påsk förresten!
 
Bär ner mig till sjön

Bär ner mig till sjön
Mel: Bei mir bist du schön


:/ Bär ner mig till sjön /:
Jag känner att jag måste i.
Och när du badat mig,
så ska du torka mig,
och när du torkat mig,
så vill jag i igen!

:/ Bär upp mig i en tall /:
Jag känner att jag måste upp.
Och när jag kommer upp,
så vill jag falla ner,
och när jag fallit ner,
så vill jag upp igen.

:/ Häll i mig min grogg /:
Jag känner att jag tål det väl.
Och när jag fått min grogg,
så fyll då på igen,
och när du fyllt mitt glas,
så häll då i igen.​
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.