Länken ovan är ett lysande exempel på varför det skrattas i vissa kretsar åt dessa Everest turister. Ett vanligt år (dvs inte ett gynnsamt år) kommer ca 500 personer upp på toppen under mellan 2 till 4 dagar i snitt. Av dessa använder 99 procent O2 och får hjälp av Sherpas.
Antalet personer som faktiskt för egen maskin klättrar eller försöker Everest brukar begränsa sig till till några enstaka.I år känner jag till 4 personer som ska försöka klättra Everest i Alpin Stil den absolut ädlaste möjliga still att försöka sig på ett berg.
Jag tror det som framkallar viss ironi och hånfullhet är inte avundsjuka utan snarare förundran över hur dessa äventyrare kan ta sig själva och sin extremt mediokra aktivitet på så stort alvar. Det är knappas något att skriva hem om sett ur en klättrares perspektiv att bli guidad upp på Everest.
Men detta är bara min privata uppfattning.
Tillåt mig att vara så fräck och tro att de absolut flesta av världens många invånare visst tycker att det är en enorm prestation att bestiga världens högsta berg, med eller utan syrgas, alpin stil eller expeditionsstil. Jag kan till och med tänka mig att även en förskräckligt stor del av världens många klättrare tycker att det är en alldeles utmärkt prestation att ge sig på Mount Everest i expeditionsstil, med eller utan syrgas.
Att många människor lyckas med samma prestation varje år är närmast ointressant för de flesta. Det går alltid att hitta någon som gör något värre, och alla kan de facto inte vara värst - ej heller du, David. Även om jag själv är ointresserad av Mount Everest skulle det aldrig falla mig in att ringakta de många klättrare som har sina alldeles egna skäl att bestiga berget. Skulle du, om möjligt, verkligen vilja stoppa dessa 500 från att bestiga Mount Everest varje år? Och om Mount Everest, expeditionsstil, med sherpas och syrgas, inte är en bedrift att vara stolt över - när får man börja bli stolt? Alla kan inte använda samma linjal som David Fält. Det är nämligen bara David som ska använda den linjalen. Och tur är väl det. För varför ständigt jämföra sig med andra - och vem vill lida av konstant prestationsångest? Känn dig smickrad!
Sorry för off topic. Allt gott! Glad påsk förresten!