Fast i komponentträsket!

Nu tycker jag vi tar det från början.
Som nyfiken amatör fast i komponent träsket så vill jag veta vilket är bäst vilket är sämst? (prismässigt, hållbarhet mm)
Ragnordna gärna detta för mig.

XT
LR
XTR
Deore

För dessa finns väl?

Mvh
//Joakim
 
Kanske missuppfattade frågan men:

Bäst prestanda
XTR
XT
LX
Deore

Billigast
Deore
LX
XT
XTR

Vad ska man välja då? Det beror på behov och ekonomiska möjligheter.

/Håkan
 
Det beror ju på...

LX funkar till nästan allt, är driftsäkert och går något sönder så är det billigt att byta. Perfekt för en glad amatör.

XT är lite bättre, lite dyrare, lite lättare men ändå inte ömtåligt. XT är i många fall väldigt prisvärt med mycket funktion. XT är dessutom den gruppen som först får förra årets XTR funktionalitet.

XTR är det bästa av det bästa. Definitivt inte lika prisvärt som XT, men det är dyra prylar vilket är bra för prylfanatikern fast i komponent träsket :)

Personligen tycker jag LX fungerar tillräckligt bra för mig (kör sommar som vinter, mycket tekniskt samt även en hel del asfalt). Fast cykeln jag har nu är ju iofs en mix av lx, xt, xtr och SRAM9.0. Funderar på att byuta mina LX shifters mot SRAMS nya, bara för att vara lite annorlunda :)

Det som du skall ha är det som du bedömer som prisvärt. Det kan bara du svara på.

/Mattias
 
Läste en kommentar angående välutrustade, dyra cyklar från en cyklist i den svenska mtb-eliten i nån gammal cykeltidning. Minns inte exakt formuleringen, men ungefär: "Nja, till syvende å sist så spelar det inte så stor roll vilken cykel man har, man måste ändå trampa själv..."

Nåt att tänka på, kanske.

/Håkan - som just nu så sakteliga uppgraderar mtb:n från LX/XT till XT/XTR, men inte cyklar bättre för det
 
Prestanda?

Vad innebär bättre prestanda och hur stora är skillnaderna? Är Deore för dåligt för en glad amatör som cyklar mycket?
 
Re: Prestanda?

B-O; sa:
Vad innebär bättre prestanda och hur stora är skillnaderna? Är Deore för dåligt för en glad amatör som cyklar mycket?
Det jag menade med prestanda:
Nav som rullar bättre
Växlar som växlar exaktare
Lite lättare grejor
Osv

Det betyder inte nödvändigtvis hållbarare.

Skillnaderna finns där, jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte från LX-nav till XT t ex. Man måste ju ställa allt i relation till vad man kan och vill lägga ner på mtb. En "glad amatör som cyklar mycket" kan mycket väl klara sig med Deore-prylar. Han/hon skulle dock få en bättre cykel med bättre komponter, man måste bestämma sig om det är värt pengarna.

/Håkan
 
bra och dåligt

De skillnader som jag tycker märks mest är när grejerna börjar kärva, av lera, kyla, bristande skötsel eller vid riktigt hög belastning. Deore och t.o.m. Alivio funkar ofta helt OK så länge de är någotsånär rena och man inte trampar sig till blodsmak i munnen. LX och högre fortsätter ofta att fungera vid en betydligt högre grad av vanvård, smuts och belastning än vad Deore gör. Killarna på min närmsta cykelaffär tyckte att STX-RC var ett bra val, men de cyklade mest slingor i flottsbro och liknande(=nära hem när nåt strular). Skall man köra sträckor på sörmlandsleden t.ex. kan det nog vara värt att överväga driftsäkrare grejer.

Sen beror en hel del på hur noggrannt lager t.ex. är justerade. Fina delar som är slarvigt monterade funkar ofta sämre än enklare delar som är justerade med omsorg. Nav kan vara väldigt bra exempel på detta.

Om du inte är så tung/stark, inte tänker cykla långt bort från tvätt/smörjmöjligheter samt gillar att skruva/putsa så kan du nog mycket väl bli fullt nöjd med enklare grejer.
[Ändrat av dabac 2003-08-07 kl 11:56]
 
Re: Prestanda?

B-O; sa:
Vad innebär bättre prestanda och hur stora är skillnaderna? Är Deore för dåligt för en glad amatör som cyklar mycket?

Deore räcker _mycket_ långt för de flesta, även för de som ligger över "glad amatör" nivå. Mountainbike är en uthållighetssport, inte en prylsport. Som det stog ovan "man måste ju trampa själv". Det ligger oerhört myckt i det. Det som är intressant är att om du cyklar med deore känns allt bra. Uppgraderar du till LX så kommer det fortfarande kännas bra (fats lite bättre. Men om du skulle prova att gå ner i kedjan, från XT till deore till exempel, så märker du oerhörd skillnad.

Jag tycker så här: Köp deore och byt när du kört slut på dom. Pengarna du sparar lägger du på kläder så att du har bra kläder att cykla i, det behövs nu när hösten kommer närmare.

/Mattias
 
Tydlig skillnad?

Tack för alla synpunkter. En fundering bara.

Håkan K (Håkan Karlsson)skrev:
Skillnaderna finns där, jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte från LX-nav till XT t ex.

Den rullar alltså "betydligt" bättre efter uppgraderingen?

När det gäller bakväxeln har jag under ett år (även vinter) kört ca 400 mil med Deore och det har fungerat utmärkt. Mest asfalt, en del grusväg och ibland stig. Har rengjort och smörjt ca 4 ggr. Kör dock inte i skogen om det är allför skitigt.
[Ändrat av B-O 2003-08-08 kl 12:58]
 
Re: Tydlig skillnad?

B-O; sa:
Håkan K (Håkan Karlsson)skrev:
Skillnaderna finns där, jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte från LX-nav till XT t ex.

Den rullar alltså "betydligt" bättre efter uppgraderingen?
Ja, frågan är ju bara hur mycket "betydligt" är. Jag har inga objektiva mått. Har på (en för mig välkänd) landsvägssträcka märkt dessa nav rullar betydligt bättre.

/Håkan
 
Där ser du själv, 400mil 4 smörjtillfällen och det har fungerat mycket bra.

Jag tror personligen att många uppfattar de "exklusivare" komponenterna som bättre eftersom man jämnför en cykel som man har kört på ett tag med en som nyss eller nyligen är inställd av någon mycket duktig, och då känns det bättre.

Som i de flesta prylfixerade områden så tror jag att det är få cyklister som skulle klara ett blind test. Det känns bättre när det står XTR på grejorna.

Jag har själv Deore-nav, billiga avid-bromsar och XT i drivlinan, det fungerar utmärkt för mig som tränar några rundor i veckan kör lite långlopp och några multisportlopp.

Johan
 
Många träd i komponentskogen

Jag funderade över detta i början av förra sommarsäsongen då min bakväxel beslutat sig för att göra annat än att växla. Jag hade då LX rakt igenom. De största skillnaderna jag märkt är som ovan när det är fråga om tung terräng (tung lera som sätter sig) och framförallt när värmen börjar krypa ned till 0 sträcket. Också vid långloppet tycker jag att man märker en defenetiv skillnad på billigare komponenter mot de lite vassare Doeore - XT. Jag har bytt bakväxel till XT samt båda nav till detsamma. Jag har upplevt klar förbättring i rull men å andra sidan så hade de tidigare naven snurrat ett par varv vid det laget. Jag kan inte påstå att jag ser någon större anledning för min del att uppgradera yttlerligare till XTR (kör någon gång i veckan samt några långlopp per säsong, även vinter).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.