Farligt dricka vattnet?

Jag läste nyligen i US Air Force Survival Handbook och i Katadyns material att båda rekommenderar att rena allt vatten taget från naturlig källa. Personligen tycker jag det låter lite tomtigt att tro att vattnet skulle vara så himla rent i just svenska fjällen.

Icke heller för mig har de svenska fjällen någon särställning.
Jag har vandrat i nio europeiska länder
och endast undantagsvis - kanske 5,6 gånger - har jag renat vattnet jag dricker - jag har t ex aldrig renat vatten i svenska eller norska fjällen men heller aldrig i Alperna.

Fjällen står för c:a 150 och Alperna för nära 350 av mina drygt 650 vandringsdagar. Har jag aldrig varit sjuk? I fjällen har magen krånglat två gånger. Första gången var när en älv i Jotunheimen tog mig och jag fick i mig vatten - det var slammigt kunde jag konstatera när jag såg vattnet som samlats i kartfodralet. Magen var yster ett par dar efteråt.

Bortser man från denna olyckshändelse (jag tar aldrig vatten ur älvar) blir det alltså en gång på 150 dagar. I franska Alperna 1999 blev magen på liknande sätt tjänstvillig en försommar med sen snösmältnng; folk på trakten menade att det berodde att vattnet var "trop mineralisée". Så sjuk att jag spytt har jag blivit kanske 3 gånger, det blir väl var sjunde sommar ungefär.
I ett av fallen hade jag då övernattat på en spansk campingplats så det kan mycket väl ha varit dåligt kranvatten det handlade om, eller olämplig mat.
I ett annat hade jag definitivt tagit vatten ur alldeles för magra och långsamma strömmar.
Inget av detta har fått mig att ändra inställning, bara bli försiktigare med var jag tar vattnet.


Min inställning är densamma som till att laga mat i absiden. Går det inte, så kan jag lika gärna lägga av. Speciellt i Alperna och Pyrenéerna dricker jag sådana mängder med vatten under etappen att jag skulle bli tokig om jag måste filtrera (eller koka!!!) det varje gång.
 
Lite statistik över vattenburna infektioner

Hejsan !

Här kommer lite sköna siffror över kliniska fall under 2010 i Sverige av vattenburna infektioner.

Redovisade som Totalt antal fall och Antal fall per 100.000 invånare och år.

Väl märk dock att mörkertalet troligen döljer många, många fler.

Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/sok-pa-sjukdomskategori/?c=252

Campylobacterinfektion: 8001 / 85,04

Cryptosporidiuminfektion: 239 / 2,54

Entamoeba histolytica: 202 / 2,14

Enterohemorragisk E. coli infektion: 334 / 3,55

Giardiainfektion: 1311 / 13,93

Som ni ser som värst med campylobacter med 85 per 100.000 invånare. Som bäst med Entamoeba med 2 per 100.000 invånare.

Detta att jämföra med att 287 personer dog i trafiken och cirka 30 000 skadas i trafiken under samma period.

287 / 9 428 054 = cirka 3 per 100.000 invånare

30 000 / 9428 054 = cirka 318 per 100.000 invånare

Med andra ord är risken att drabbas av Campylobactinfection 28 gånger större än att dö i trafiken. Men den är bara 1/4:del så stor som att skadas i trafiken.

Men det är ju klart att vi lägger ju ned en massa skattepengar på trafiksäkerhet och bilarna har bilbälten som standardutrustning......

Nu är jag törstig och skall gå och dricka lite vatten.

Soliga Aftonhälsningar

:)) Bolibaza
 
Hejsan !

Här kommer lite sköna siffror över kliniska fall under 2010 i Sverige av vattenburna infektioner.

Redovisade som Totalt antal fall och Antal fall per 100.000 invånare och år.

Väl märk dock att mörkertalet troligen döljer många, många fler.

Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/sok-pa-sjukdomskategori/?c=252

Campylobacterinfektion: 8001 / 85,04

Cryptosporidiuminfektion: 239 / 2,54

Entamoeba histolytica: 202 / 2,14

Enterohemorragisk E. coli infektion: 334 / 3,55

Giardiainfektion: 1311 / 13,93

Som ni ser som värst med campylobacter med 85 per 100.000 invånare. Som bäst med Entamoeba med 2 per 100.000 invånare.

Detta att jämföra med att 287 personer dog i trafiken och cirka 30 000 skadas i trafiken under samma period.

287 / 9 428 054 = cirka 3 per 100.000 invånare

30 000 / 9428 054 = cirka 318 per 100.000 invånare

Med andra ord är risken att drabbas av Campylobactinfection 28 gånger större än att dö i trafiken. Men den är bara 1/4:del så stor som att skadas i trafiken.

Men det är ju klart att vi lägger ju ned en massa skattepengar på trafiksäkerhet och bilarna har bilbälten som standardutrustning......

Nu är jag törstig och skall gå och dricka lite vatten.

Soliga Aftonhälsningar

:)) Bolibaza

Om du nu ska visa statistik så ta dom inhemska siffrorna, det du har tagit fram är svenska medborgare som har smittats i Sverige OCH utomlands 2010 (urval hela landet)
Ser man till fall i Sverige är siffran lägre.

Campylobacterinfektion 3154 / 33,52

Cryptosporidiuminfektion: 275/2,92 ( Dina siffror hittar jag inte för 2010 och alla fall)

Entamoeba histolytica: 10/0,10

Enterohemorragisk E. coli infektion: 195/2,07

Giardiainfektion: 191/2,03

Helt andra siffror, då TS angav dricksvatten i Sverige (fjäll) så bör man använda relevanta siffror.

Den här statistiken skiljer inte heller på smittkällan som förutom dricksvatten kan vara mat (grönsaker) samt badvatten, dom två senare stor troligen för flest antal fall eftersom vi dricker processat (renat) vatten till störta delen.

Skulle vara intressant att se statistik från smittfall som skett i fjällen.

Ska man se till fjällen får man titta på siffror från dom landsting som har fjäll, Norrbotten, Västerbotten, Jämtland mfl.
Få fall men antal per 100000 blir högt pga låg population.
 
olika i Sverige och Norge?

Jag sökte på vann/vatten på DNTs och STFs sidor. Bara på DNT-sidorna hittade jag något om lämlar och harpest.
Det verkar som man i Norge, men inte i Sverige, ser ett problem. Det kan verkligen vara större problem i Norge; jag minns bilderna från i våras från vägar översållade med döda lämlar.

Jag talade också med Gjevilvasshytta i Trollheimen och där sa man bestämt ifrån, man rekommenderar inte att ta vatten ur bäckarna utan rening.

Naturligtvis passar DNT på att prisa vattnet som finns vid stugorna och den enklaste lösningen är förstås att göra rena stugturer och bära med en extra vattenflaska på etappen.

Ren stugvandring i norska fjällen har jag gjort en enda gång, 1994 i Jotunheimen (jag var där för att fylla 50 år och bar så lätt som det nånsin gick). Under åren 2001-2010 sov jag en enda gång på en betjent hytte,
Fondsbu (som ligger vid väg), en gång blev det också på en jaktstuga i Reinheimen och på min senaste tur låg jag en natt på selvbetjent hytte. Naturligtvis ska man ha tält, för avskildheten, bättre etappmål och varianter utanför standardlederna.

Nu ser det ut som jag snart åker till just Trollheimen, ett av de få attraktiva målen nu när det knappt går några tåg till eller genom Oslo fram till en bit in i augusti
(ska man till Trollheimen/Dovre/Tafjord/Rondane byter man i Lillestrøm). Och, ja, jag tar med en extra flaska och jag tar med Micropuur forte, ett paket, med smakneutraliserande tillsats.
Men tält blir det och ett par sträckor utanför T-lederna.

PS: Jag misstänker att det blir min sista fjälltur. Fjällen var ett tag min givna säsongsförlängare på den tiden jag arbetade. Då gjorde jag sydnorska turer på upp till 13 dagar. Alltsen jag
gick i pension och kunnat vandra i slutet av augusti-början av september har fjällen kommit att betyda allt mindre. Fööra året, t ex, vandrade jag totatl sex veckor, varav en enda i fjällen.
 
Jag har aldrig i mitt snart 40-åriga liv blivit dålig av vatten i fjällen så länge det är rörligt vatten, dricker aldrig stilla vatten.

Dock åkte jag på cryptosporidium (bor i Ö-sund) där typ alla fick det samtidigt från kommunens vatten..inte roligt.
 
Tjernobyl känner väl de flesta till. Det förde ju med sig problem för många år i nerfallsbältet. Det mycket större nerfallsbältet efter kärnvapenrejset talas det däremot mera tyst om. Den som läst den intressanta boken Isfront kan lära sig lite om mjölks nyttighet. Barnen i Nordnorge fick sköldkörtelcanser av den lokala hälsodrycken. Ost och kött blev kontaminerat det med.
En exponering på 10-20 dagar årligen må verka ringa, men strålning vare sig syns eller känns utom med mätfilm och geigerräknare.
Att blunda för samtliga faror i ett ämne börjar närma sig han som föll snabbare utan stopphjälpmedel, "så här långt har det gått bra".
Skulle ni agera så inför ett förväntat fall?
Vad vatten ev varit eller vi inte insett det verkligen var spelar ingen roll nu, för det du dricker idag kan påverka resten av ditt liv och din förmåga att hinna uppleva ev barn och barnbarn.
Det finns risker man kan minimera. När det gäller vad och tält verkar viljan vara väl så god.

Skulle jag dagligen gå och oroa mig för vad som ev. kommer att hända i framtiden skulle jag lika gärna kunna ta slaktmasken och göra slut på all oro här och nu. Vi äter och dricker troligtvis mycket farligare och ohälsosammare saker än det som finns fritt i naturen. Angående strålning ja, vi blir ju bestrålade dygnet runt av kosmisk strålning, berggrundens bakgrundsstrålning mm. och troligtvis en uppsjö minst lika ohälsosamma källor som vetenskapen inte hittat än, och dö ska vi ju iallafall en dag.

Teknikern - med ett ben i graven.
 
Skulle jag dagligen gå och oroa mig för vad som ev. kommer att hända i framtiden skulle jag lika gärna kunna ta slaktmasken och göra slut på all oro här och nu. Vi äter och dricker troligtvis mycket farligare och ohälsosammare saker än det som finns fritt i naturen. Angående strålning ja, vi blir ju bestrålade dygnet runt av kosmisk strålning, berggrundens bakgrundsstrålning mm. och troligtvis en uppsjö minst lika ohälsosamma källor som vetenskapen inte hittat än, och dö ska vi ju iallafall en dag.

Teknikern - med ett ben i graven.

Och därför är det ingen idé att ens försöka undvika sådant vi eventuellt känner till. T ex ingen idé att använda bilbälte, ingen idé att motionera för hälsans skull etc etc. Eller hur menar du?
 
Nyss hemkommen från en Sarekvandring där 2 av 3 blev magsjuka med efterföljande hög feber. Vi hittar ingen annan förklaring än orent vatten. Mycket lämlar och renar var det.

Magnus
 
Nyss hemkommen från en Sarekvandring där 2 av 3 blev magsjuka med efterföljande hög feber. Vi hittar ingen annan förklaring än orent vatten. Mycket lämlar och renar var det.

Magnus

Conclusive evidence. Jag ska till Naturkompaniet imorgon och inhandla vattenreningstabletter inför min Sarek vandring i augusti.
 
Nyss hemkommen från en Sarekvandring där 2 av 3 blev magsjuka med efterföljande hög feber. Vi hittar ingen annan förklaring än orent vatten. Mycket lämlar och renar var det.

Magnus

Det är inte utan att även jag börjar fundera. I höstas blev jag rejält magsjuk en av de sista dagarna på den vandringen, men jag antog att jag kört slut på mig och var uttröttad. Å andra sidan har jag inte blivit magsjuk tidigare genom att ta ut mig.

I år var jag smått förkyld under hela vandringen, men det hade jag med mig hemifrån. Någon dag efter att jag kommit hem blev jag magsjuk på precis samma sätt som i höstas. Och då hade jag ändå sovit en natt på tåget och en natt hemma, så direkt slutkörd var jag väl inte efter så mycket sömn. Men jag hade haft en flaska vatten med från Sitoälven som jag fyllt när vi väntade på taxin vid bron. Och den flaskan drack jag ur på tågresan.

Precis som alla andra ogillar jag att ändra åsikt, och hittills har jag fanatiskt försvarat allt fjällvatten. Men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om detta. Jag kommer givetvis att fortsätta dricka vatten i fjällen. Men kanske ibland med viss försiktighet/misstänksamhet.
 
Nyss hemkommen från en Sarekvandring där 2 av 3 blev magsjuka med efterföljande hög feber. Vi hittar ingen annan förklaring än orent vatten. Mycket lämlar och renar var det.

Magnus

Hej Magnus,

Jag har lite följdfrågor till dig för att få lite mer klarhet i det du rapporterar:

Vid vilken tidpunkt insjuknade dina kamrater?
Var det de första dagarna eller mer än 3 dagar in i vandringen? Om det var tidigare än 3 dagar in i vandringen, vad hade ni ätit för mat innan ni tog er ut till vandringen?

Vad åt ni för mat?
Var det torrfoder med bra marginal till bäst före datum, utan skadade förpackningar eller var det färskmat och hur förvarade ni den i så fall?

Vilka vattendrag drack ni ifrån?
Var det djupa bäckar med strid ström eller mer ytliga strilande bäckar? Stillastående vatten?

Vilken del av sarek och hur högt upp var ni när de blev sjuka?
Inte för att jag misstänker höjdsjuka, utan snarare för att få en bild av om ni gick nere i björkriset eller uppe på stenrappel.
Minns du vilken väg ni vandrade genom sarek?

Fick de sympton ungefär samtidigt eller skiljde det flera dagar mellan fallen?

Förlåt om jag är frågvis, men vi far ut på onsdag till området mellan padjelanta och sarek, och det hade varit bra att få så mycket och heltäckande information som möjligt, inte minst för att veta hur mycket extra toapapper som skall med ;)
Hoppas att ni fick en hyffsad upplevelse iallafall, trots magbesvären och febern.

Mvh
Negativ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.