Det är just det att det är spännen över hela foten som gör att jag inte är så sugen på Deschütz Guide, annars blev jag positivt överraskad när jag såg modellen.
Teva Universal Raptor säljs på Naturkompaniet för 999 kr. Jag frågade om de kunde ta in Universal Guide med ett enklare remsystem (ej kardborre), men det gick ju inte eftersom de nu har en centralt styrd import. Det kanske är bättre på min kära gamla franchise-Naturkompanietbutik i Västerås?
Universal verkar vara en bättre sandal än Terra-fi, åtminstone, i och med att fotbädden är mindre porös/vattenupptagande/potentiellt illaluktande. Spider Rubber som de har till yttersulan har väldigt bra grepp, men de borde inte inte vara så snåla, utan istället sätta dit hårdare gummi på slitytorna.
Mina nuvarande Terra-fi har jag använt i 15 månader effektivt (augusti 2000-maj 2001 på långresa samt de två somrarna). De är nu hopsjunkna, svetthala, illaluktande och utslitna på hälarna. De suger åt sig vatten som svampar. Kardborrebanden är väl fortfarande tillfredsställande.
/Fortfarande på jakt