Fantastiska sandaler - var?

Är på jakt efter ett par sandaler av Teva-typ, fast med remsystem utan kardborre, så att man kan ha dem när man paddlar. Hörde talas om märket Source, som skulle ha en modell kallad River Crosser. Är det någon som vet var man kan få tag i den här Source-modellen? Förslag på andra Teva-liknande sandaler fast med remsystem utan kardborre mottages också tacksamt.

//Petra
 
Varför inte kardborre?

Jag kan inte förstå varför man inte kan använda en sandal med kardborreremmar när man paddlar. Personligen har jag använt mina Teva med kardborre till det mesta, bla paddling, vadning, bad när botten är vass och farlig etc. Det har funkat som smort. Självklart blir kardborren lite sliten efter ett par år, men det får man nog räkna med om man använder sandalerna nästan dagligen.
 
kardborren kan bytas

Mina TEVA-sandaler inköptes 1996 och förra året var det såpass slitna att det blev aktuellt att byta ut kardborren mot nya och det gick bra, billigt oxå.

Är man händig fixar man det nog själv, men jag lämnade in det till "skomakarn"

MVH Mats
 
Varför inte kardborre?

brandmansmicke; sa:
Jag kan inte förstå varför man inte kan använda en sandal med kardborreremmar när man paddlar...
Ja var ligger problemet? Mina Merrell Strider III blir varken sämre eller bättre genomblöta (eller kruttorra). Tror knappast att det beror på att de skulle ha sålt "AllWeather utföranden" i England där jag köpt mina...
 
?

Sitter era kardborresandaler (ej nya) fast om ni måste åka igenom en räjäl fors?

Jag har i alla fall sumpat ett par teva efter en forspaddling med kanadensare. Numera har jag Pro Guide med remmar utan kardborre istället samt ett par Teva Watersport (typ klättersko) när jag paddlar!
 
Ett par Teva flöt bort i forsen...

Nej, jag har inga bra erfarenheter av Teva-sandaler med kardborre i remsystemet. Har också förlorat ett par sandaler i fors i samband med canadensarpaddling. Och då gick det inte ens särskilt fort! Men vattnet var tydligen starkare än kardborren...
 
Det finns nya kardborrar

Jag var på en butik där man säljer olika typer av friluftsmateral. Och där fanns bågra helt fantasktiska produkter som idag inte finns på den svenska marknanden bland annat en kardborrde i någon typ av gummimaterial som var helt okänslig för vatten, is smuts etc. Dessa skulle visst användas av Amerikanska brandmän. Varför används den då inte i friluftsplagg? Tyvärr var den visst grymt dyr och skulle troligtvis fördyra en jacka med ett par hundra. Jag skulle satsa på att sätta in sådana kardborrar i ett par teva.

Butiken jag var i var SeeMee i Örebro.
 
O-ringar

Jag har också dåliga erfarenheter av kardborreband på TEVA-sandaler och paddling. Jag har löst det med att trä på en O-ring som håller ihop kardborren i remänden. Det funkar bra men jag skulle nog välja spännen om jag köpte sandler för paddling.

Som paddelskor använder jag själv ett par sönderskurna stövlar (ser typ ut som träskor med häl) till havskajaken och neoprendojjor till forspaddlingen.

/Tommy
 
Dyrt med postorder

Jag ringde Kajaktiv idag och hörde mig för om att köpa sandaler av märket Source-vagabond. De har nästan hela sortimentet på sin webbplats inkl modellen River Crosser, men de flesta är beställningsvaror. Den modell som kan komma ifråga för aktivt friluftsliv är Stream Sport (med kardborreband) för 899 kr. Tyvärr tillkommer frakt och postförskott med 132,50 kr.

Jag kollade då upp möjligheten att köpa direkt från Source webbshop. Det skulle kosta $75 med gratis frakt och utan tull tack vara frihandelsavtal mellan EU och Israel. Därefter ringde jag tullverket för att reda ut vad det egentligen skulle kosta.

De svarade att det behövs ett ursprungsintyg för att slippa tullavgift. Jag frågade inte om dess utformning, men det är väl säkert vissa formella krav. Om nu Source webbshop skickar med ett intyg är det antagligen inte säkert att det duger. Vidare är det troligt att en schablonsumma räknas ut för frakten (trots att den är gratis!) innan sedan moms beräknas på tullvärdet (inköpspris + frakt + ev tull). Runt 1160 skulle ett par River Crosser gå på.

Om nu någon skulle få för sig att köpa ett par Chacosandaler från, säg, rockcreekoutfitters.com skulle det alltså kosta (90+30)*1,17*1,25=175 USD.

Känns bra, va?...
 
Hutlöst!

Ska det inte gå att få sig ett par schyssta paddelsandaler utan att bli skinnad på över tusenlappen??? Nu har jag dock redan beställt ett par River Crosser från Kajaktiv, så jag lär väl få äta nudlar resten av sommaren... Tierra Stockholm har/hade ju tydligen planer på att börja saluföra Chacos produkter, kan ingen utöva lite lobbyverksamhet på dem så att det händer nåt snart?!

MVH,
Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
puzzelmartha Efterlysning: Doc sandaler Kläder 0
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
ala UL-sandaler Kläder 12
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
andy_02 Köpte Source sandaler via Internet Kläder 2
jamo Grymma Sandaler Kläder 6
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Buda Class5 sandaler Kläder 0
Blander Sandaler som tål vatten? Kläder 12
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
liquidmonkey haglöfs lim down hood --- var och bra???? Kläder 1
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
Damberg Prisvärd thermojacka? Var? Kläder 8
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
Malindo Det var bättre förr Kläder 6
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.