UL-sandaler

Skulle vilja ha tips på ultralätta sandaler att ha med sig tex i ryggan på inlinesturer där man kanske vill ta bussen hem eller som lägersko på skogsturer. Kravet är att de ska vara hyggligt vettiga att gå i så flip-flop är inte aktuellt.

Är det Teva som gäller eller?

/A
 
ala; sa:
Skulle vilja ha tips på ultralätta sandaler ...
Är det Teva som gäller eller?

Nja, de flesta tevor har kardborrstängning på ankelremmen, och oavsett vad de säger så börjar den fungera dåligt långt innan resten av sandalen är utnött. Jag skulle leta efter en sandal med spänne först och främst, och inte bry mig så mycket om vilket märke det var.
 
Kardborre

Visst nöts kardborren ut för resten av skon, detta är inget konstigt. Det är inga problem att sprätta upp sömmen, köpa nytt kardborre för 19,50 och sy fast. Att köpa nya remmar, tycker jag är onödigt. Det är nästintill ömöjligt att nöta ut den vassa, hårda delen av kardborren, utan det är bara den mjuka du behöver byta. Skaffa extra stark nål till symaskinen, sedan är det en operation som tar ca 25 min.
 
Någon som har tips på modeller eller tillverkare, oavsett om det är kardborre eller annat spänne?
 
Utan karborre: http://www.chacousa.com
Jag är nöjd med mina (Performance).

Men jag har ju svårt att tro att de är lättast - å andra sidan tycker jag att det är svårt att tro att Teva med karborre å sånt är lättare...

Det hela hänger väl mest på sulan. Vem kompomissar mot "lätthet" med den? Säkert någon tillverkare, men jag vet inte.
 
Märkligt nog är det ont om lätta sandaler, i varje fall bland märkesditona. Måste det vara sandaler, eller är huvudsaken att det är något som är lätt att bära och bättre att gå i än inlines?
Kolla i så fall diverse tunna streetskor som varit på tapeten som vadarskor här på Utsidan.
Riktigt billiga sandaler köpta på ICA är också lätta, men sulan säckar naturligtvis ganska snabbt.

Jörgen
 
Chaco ska man nog undvika om det är lätt man är ute efter. Deras sulor är rejält tunga eftersom de inte är av EVA som de flesta andras.
(Men är det inte UL man är ute efter så är de bland det bästa som finns)

Jag skulle nog satsa på ett par riktigt enkla och billiga, typ flippflopp men med riktiga remmar. Jag hade ett par sådana för några år sedan, inköpta i Zimbabwe. De funkade faktiskt fint.
Då är det ju inga problem att byta när de pajar efter ett par år.

Om du vill kan jag ta reda på var i Harare affären låg :)

...
Tillägg:
Jag såg precis att Chaco har minskat vikten med 20 % tack vare PU i sulan istället för gummi (eller vad det nu var tidigare). Men det är nog ändå inte UL.

Hmm... det blir nog ett par Chaco till sommaren. Kardborren i mina Teva är slut, och de är helt värdelösa om man trampar i vatten med dem (nylonremmarna sväller av vatten). Sjukt egentligen med vattensportsandaler som inte pallar vatten.
[Ändrat av Nordesjö 2006-04-12 kl 21:41]
 
Inge fel med TEVA tycker jag

Teva är väl OK att gå i. Jag brukar inte köpa de dyraste varianterna men det verkar inte behövas heller. Jag är inne på mitt andra och tredje par sedan början 90-talet så hållbarheten är väl inte alltför kass. Det andra paret har hängt med på flertalet fjällvandringar som vadskor och de hänger fortfarande med efter lite service och sömnad.

För mera vattnigare promenader, typ vadning har jag hittat Badskor som väger cirka 450 gram. Har inte testat dem ännu men de skall no funka bra. Enbart plast och inte direkt nåt man gå omkring i för att de är sköna. Sen såg jag nåt på Naturkompaniet, verkade vara ungefär barndomens sockeplast med lite fleece ovanför sulan. Borde vara ganska lätta. Blir väl lite blöta vid vad men fleece torkar ju rätt snabbt.

Röstar nog på Teva om man skall promenera lite mer i nåt lätt.

Peter P.
 
ala; sa:

Köpte mig ett par Source classic för nåt år sedan från addnature, riktigt trevlig sandal! Till ett bra pris.
Dock så fick jag byta ut mitt första par eftersom limmet mellan den hårda och den mjuka delan av sulan släppte i kanterna. Men så länge "den gröna pricken" under sulan är kvar så har du garanti på sandalerna.
Så jag skickade tillbaka sandalerna och efter 2 veckor kom ett par nya på posten, utan snack!
Mina sandaler följer med på allt från fjällvandringar till utlandsresor, så dom har fått prova på vassa stenar, saltvatten, värme m.m Och i och med den antibakteriella sulan så luktar dom faktiskt fortfarande "gott".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.