Sandaler som tål vatten?

Hej, har någon tips på bra sandaler som klarar vadning lika bra som vandring på torra land?

/Björn
 
Tevasandaler

Tevasandaler uppfanns av en forsränningsguide som ville ha en sandal som torkade fort och hade bra grepp. Välj en modell utan skinn/läder så tål dom hur mycket vatten som helst. Skulle du nöta ut kardborrbanden efter några år så sprätta bort dom och sy på nya. Förmodligen gör alla tillverkare av fritids- och träningsskor liknade sandaler.

Per Brune
 
För några ...

Hej !

För några år sedan skulle jag utan att tveka rekomendera Teva men är jag tvungen att göra det med förbehåll. Mina förstya storm köpte jag 1992 (tror jag eller om det va -93 ) och de har jag fortfarande kvar även om jag inte använder dem så ofta eftersom sulan nu är helt blank. När jag bestämde mig för att köpa nya gick jag igenom produkt sortimentet till toppen och hittade min bästa Sandal Teva guide II men tyvärr gick denna modell sönder och jag va tvungen att reklamera den gång på gång. Andra gången den gick sönder så fick jag information att det inte fanns några 10 kvar i sverige och jag skulle va tvungen att vänta tills dessa kom hem vilket skulle visa sig ta ungefär fem månader (nästa säsong). Tillslut tröttnade jag och tog pengarna istället och köpte mig ett par storm igen i tron om att en Sandal med mindre finneser skulle hålla bättre. Nu är jag inne på mitt tredje par storm vilka i och för sig också borde reklameras (hela sulan håller på att lossa )men jag tror inte jag orkar och känner heller inte för att va utan min teva nu när den bästa sandal tiden är här !

Nej nu får det va slut med gnällandet och om saningen ska fram så älskar jag mina storm trots alla brister i kvaliten. Synd bara att man inte kan hålla kvaliten på en hög nivå även när man börjar sälja stora mängder sandaler. Tycker att många andra märken som gått i TEVAS fotspår har för mycke färg och lul lul på sina modeller så det får nog bli ett par nya Teva i sommar ändå ( Alp Pro ! ? )!

 
Chaco sandaler

Hej!
Jag kan rekommendera Chaco sandaler. Dessa sandaler har Vibram sula och bra uppbyggnad för foten.De finns i olika versioner för höga eller lägre fotvalv. Till skillnad mot Teva har de ej kardborrband utan stängs med hjälp av "spännband".Vilket innebär att knäppningen inte går sönder i första taget. Sliter du ut sulan kan du dessutom skicka dem till USA och få den omsulad. Jag har haft mina både vid vadning i svenska fjällen samt längre paddelturer.
Rekommenderas varmt
Mer info på
http://www.chacosan.com.
De är rätt dyra, men håller länge. (jag har använt mina intensivt under de tre senaste sommrarna)

MVH

Ida
 
TEVA!

Kop TEVA, de ar overlagsna. Jag har anvant dem i fyra ar och har inte hittat nagot direkt fel med dem och jag har aldrig fatt en enda liten blasa av dem.
Nu jobbar jag pa ett frilufscenter dar det kravs av mig att vada i vatten ratt sa ofta och sandalerna torkar hur fort som helst.
 
Saurce adventure sandaler

Mina absoluta favorit sandaler i alla lägen är Saurce adventure sandaler. De har bättre grepp än Teva sandalerna och remmarna sitter lite annorlunda. Tevaremmarna passar inte mina fötter min Saurce sitter perfekt. Tyvärr säljs de inte på så många ställen i Sverige.
Har för ett tag sen kasserat ett par som höll i fyra år av åretrunt - varjedag användning.
 
Source!

Kan bara hålla med Ann, Source (inte saurce) sandaler är helt outstanding! Har haft TEVA innan och dessa har varit bra, men Source är bättre. Har en sula som verkar vara outslitlig. Sitter suveränt. Torkar snabbt.
Rekommenderas varmt!
 
Nike Air Deschutz

Nike Air Deschutz är utan tevekan de bästa jag haft.
Även jag införskaffade ett par Teva storm i början av 90-talet och kan bara hålla med tidigare inlägg att Teva har blivit sämre. Efter att ha slitit ut mina Stor köpte jag ett par Teva terractyl. Efter ett år hade ena sula spruckit. Fick dock ett par nya med samma resultat. Köpte ett par Merrel. Väldigt sköna med med för många sännen, neopren osv = torkar inte lika snabbt. Mina Nike har hållt i ett par år nu. De är väldigt sköna och har jämfört med mina Teva sandaler ett mycket bättre grepp på klipphällar.
När jag senast var i Sarek och vandade tog jag med mig mina låga surfskor. Helt oslagbara för vadning. Samtidigt som de värmer foten bra är greppet på de hala stenarna oslagbart. Rekommenderas starkt då de torkar snabbt och tar liten plats, med det är som sagt var inget som man går i.

/John
 
Chaco igen

Hej, efter att ha läst de olika inläggen på Gadgets and Gear Forum i USA, så kan jag bara säga: Teva är ute, Chaco är mycket inne "därborta".

Det verkar tyvärr som om Teva har förlorat en hel del av den kvalité som de haft tidigare. Chaco däremot har kommit med stormsteg och fyllt denna lucka.

Deras pattenterade låsningssystem med enbart två huvudremmar är mycket bättre än Tevas och dessutom lossar de inte pga dåliga kardborreband. De har spännen i stället.

Enda problemet är; var kan man köpa dem i Sverige? Jag har hittills inte hittat någon svensk återförsäljare. Finns det någon som har mer info angående detta?
Hälsningar Paul!
 
Chaco?

Verkar som en värdig ersättare till Tevan! Mina Classic dog för ca 7 år sedan sen blev det ett par utan kardborre, överlägset om man skall vara i vatten.

Har med sorg sett mina Teva Guide förvandlas vrak (de är ju bara 6 år ), men än kan en halv tub liquisole rädda dem. Men till nästa sommar kanske det vore dax för ett par nya!

Har även ett par Pro Guide eller nått med tårem (flipflop fast med mer remmar) och 5.10 gummi jobbiga att ta på sig men sitter bra.

Var köper man ett par Chaco?
[Ändrat av fafner 2001-09-12 kl 01:23]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
puzzelmartha Efterlysning: Doc sandaler Kläder 0
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
ala UL-sandaler Kläder 12
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
andy_02 Köpte Source sandaler via Internet Kläder 2
jamo Grymma Sandaler Kläder 6
madir Fantastiska sandaler - var? Kläder 18
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Buda Class5 sandaler Kläder 0
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
hd regnklader som tål stryk Kläder 17
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
bovver Hanwag Alaska släpper in vatten Kläder 7
Mr_Mathias Vatten/vindtät toppluva? Kläder 10
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Helena_H ställ för löpning;vatten- och vindtätt? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.