Fästingens vara eller inte vara

delvis?

Min Åsikt om intelligens stämmer inte riktigt med din men delvis så tycker jag du har rätt.
Vårt sätt att utvidga sig och skapa nytt är ett tecken på större intelligens än andra djur ja det kan jag hålla med om.
Vi har ett samvete vilket jag inte tror andra djur har det räknas också till fördel för oss.
Alla djur och arter försöker skydda sig när något farligt dyker upp precis som vi gör när det kommer sjukdommar och dyl.
Men jag tycker att man inte kan jämmnföra en fästing med ett SARS eller Aids virus. Hur många av dessa virus kommer inte från oss själva?
Det finns säkert en väg mellan att försvara sin egen art och utrota en annan art.
Människan är ett flockdjur flockdjurs beteénde är att man tar hand om flocken.
Människans intelligens har fått oss att satsa miljarder på att åka till en planet så långt bort att det tar flera år att bara ta sig dit.(mars),
det vore ok OM flocken mådde bra men vi är inte intelligenta nog att ta hand om varandra, människor svälter ihjäl bara för att dom råkar vara födda på fel ställe istället skickar vi iväg en raket till mars som kostar mer än att föda dom som svälter resen av deras liv, detta kallar inte jag intelligens och sen satsa pengar och kraft och ett lite djur som gör att man blir lite sjuk och ett fåtal dör när det dör människor varje minut av något som är betydligt lättare och billigare att ordna.
Intelligent människa ja ibland ibland inte
Enligt min mening
MVH
KIM
da_flower; sa:
Intelligens sitter per deffinition inte i överlevnadsinstinkt i så fall är som du säger en bakterie mer intelligent än människan och jag är iaf mer intelligent än en bakterie. En art som klarar av att ta ut andra arter, utvidga sig till nya områden (även utanför jorden) är enl min mening en framstående art som står över tex bakteriers och fästingars arter. Vi är mycket viktigare än tex fästingar och bakterier, enl ditt sätt att resonera så borde ju bakterier så som aida och sars få spridas fritt de har ju lika stor rätt till planeten som vi har. Om du får välja mellan att ha ihjäl en myra eller en människa vad väljer du? Jo myran hoppas jag innerligt annars bör du sitta inspärrad. Varför? Jo för att människan är mycket mer värd.

// johan
[Ändrat av kim1 2003-06-11 kl 12:15]
 
Re: Bort skall dom !!

larhed; sa:
Jag ser inget som helst existensberättingande för dessa små j*vla kryp. Bort skall dom.

Den som försöker försvara deras existens med något i stil med att dom har rätt att leva lever farligt. En art som är smittospridare på detta sätt (precis som myggen nämnd tidigare) skall bort.

Så frågan är: Hur gör man miljön för dessa små krabater så oacceptabel som möjligt ???

Vad är det som fästingar inte gillar ???

Jmf med huggormar som inte drar jämt med snus...
Vi har ingen aning om vilken funktion fästingen fyller i ekosystemet. Bl.a. av den anledningen kan man inte bara försöka sätt igång en utrotningskampanj.

Fästingar gillar inte torrt soligt väder eller kalla vintrar. Så du får väl försöka motverka växthuseffekten.
 
da_flower; sa:
Intelligens sitter per deffinition inte i överlevnadsinstinkt i så fall är som du säger en bakterie mer intelligent än människan och jag är iaf mer intelligent än en bakterie. En art som klarar av att ta ut andra arter, utvidga sig till nya områden (även utanför jorden) är enl min mening en framstående art som står över tex bakteriers och fästingars arter. Vi är mycket viktigare än tex fästingar och bakterier, enl ditt sätt att resonera så borde ju bakterier så som aida och sars få spridas fritt de har ju lika stor rätt till planeten som vi har. Om du får välja mellan att ha ihjäl en myra eller en människa vad väljer du? Jo myran hoppas jag innerligt annars bör du sitta inspärrad. Varför? Jo för att människan är mycket mer värd.

// johan

Bara på dom Johan ut med din aggression......eller inte!
Du har inte så mycket i studielån va? Eller missade du biologin helt!

Människan är inte värd ett jävla skit. Det är bara och slå på nyheterna så fattar man det. Där dödas det hej vilt, ålder och kön spelar ingen roll. Det är bara och roffa åt sig, förtrycka och döda. Jo vi är verkligen den intelligentaste arten.... Wake up!

/m
 
Edra teorier om antingen mygg -eller fästingbett, kan jag säga är sk-tsnack! Fick själv under gångna helgen ca 100 myggbett, medan min sambo fick max 5-10. Plockade dessutom bort den tredje fästingen nu, under lunchen, sen i helgen. (Klättrade i Häggsta i måndags).
Så var det med den teorin!

Det visar ju i alla fall att man är uppskattad av några!

/K
 
norpan_; sa:
Människan är inte värd ett jävla skit. Det är bara och slå på nyheterna så fattar man det. Där dödas det hej vilt, ålder och kön spelar ingen roll. Det är bara och roffa åt sig, förtrycka och döda. Jo vi är verkligen den intelligentaste arten.... Wake up!

/m

Men å andra sidan så behöver man väl inte ge sig i kast med rödvinsfilosofie?!? Vi e som djuren fast vi har bättre överlevnadsförmåga!! Så e det bara.. Det får mig att tänka på en Serbisk före detta arbetskamrat som hävdade att Svenskar inte har någon alkoholkultur.. Jag förklarade att det hade vi visst, att supa sig drängrak e tyvärr ett kulturarv vi vårdar ömt, sedan att det än dålig alkoholkultur gör ju inte den obefintlig....

MAO. Vi e varken sämre eller bättre än djuren det e bara det att vi har stor överlevnadsförmåga, det behöver inte vara en bra förmåga den e bara stor..
 
norpan_; sa:
Bara på dom Johan ut med din aggression......eller inte!
Du har inte så mycket i studielån va? Eller missade du biologin helt!

Människan är inte värd ett jävla skit. Det är bara och slå på nyheterna så fattar man det. Där dödas det hej vilt, ålder och kön spelar ingen roll. Det är bara och roffa åt sig, förtrycka och döda. Jo vi är verkligen den intelligentaste arten.... Wake up!

/m

Tillåt mig le lite, du slänger dig med begrepp du inte begriper. Om människan inte är värd som du säger "ett jävla skit" så tycker jag faktiskt synd om dig och om nu människan inte är värd något så kan det väl inte göra något att vissa av dom blir förtryckta och svälter (vilket jag tycker, i och med att i mina ögon är alla människor värda mycket mer än andra varelser). Du bör nog ta dig ner till biblioteket och slå upp ordet värde.

Jag ser helre att mina vänner lever och att alla fästingar på hela jordklotet stryker med. Frågan är bara hur man gör så.

// johan
 
da_flower; sa:
Jag ser helre att mina vänner lever och att alla fästingar på hela jordklotet stryker med. Frågan är bara hur man gör så.

// johan

Det e härligt att se att alla inte måste va så j*vla politiskt korrekta hela tiden..

(även om jag inte håller med dig om fästingarna)
 
Anledning!

Skicka på en anledning till att de finns, mer än för att sprida sina egna gener.
Det kan jag göra med alla andra djur (tror jag....;) ) Kom igen övertyga mig!! Annars blir jag militant-fästinghatare! :)
 
Jag tror det är lite lönlöst att försöka finna en mening till varför vissa djur, eller för den delen varför vi existerar.. arter kommer och arter går, ibland dör de ut på grund av egna genetiska defekter, ibland förgörs de av andra arter. Nu kan jag inte uttala mig om fästingens nytta i naturen, men jag tror inte många sörjer om man lyckas utrota olika parasiter (ex giardia, binnikemask, spolmaskar etc..) eller för den delen myggor i malariaendemiska områden och därmed bespara oerhört många människor (ffa i 3.e världen)stort lidande. Att det sen inte är en svart-vit fråga där människan kan utrota arter helt godtyckligt är väl de flesta överens om.

/David
 
Det är ju precis det jag menar och jag blir rädd när folk hävdar att alla har samma värde. Det är därför folk släpper ut minkar på motorvägar och förstör pälsbutiker.

// johan
 
"En art som klarar av att ta ut andra arter, utvidga sig till nya områden (även utanför jorden) är enl min mening en framstående art som står över tex bakteriers och fästingars arter."

Att vi lyckats klanta till det så att fästingen, ett djur vi är skraja för och inte har bra skydd mot, får breda ut sig, samtidigt som arter som vi gillar och behöver (till exempel torsk) försvinner, tyder på att vi kanske inte är särskilt framstående.

Vad har människans för syfte i naturen, egentligen?
 
da_flower; sa:
Tillåt mig le lite, du slänger dig med begrepp du inte begriper. Om människan inte är värd som du säger "ett jävla skit" så tycker jag faktiskt synd om dig och om nu människan inte är värd något så kan det väl inte göra något att vissa av dom blir förtryckta och svälter (vilket jag tycker, i och med att i mina ögon är alla människor värda mycket mer än andra varelser). Du bör nog ta dig ner till biblioteket och slå upp ordet värde.

Jag ser helre att mina vänner lever och att alla fästingar på hela jordklotet stryker med. Frågan är bara hur man gör så.

// johan
Johan
Antagligen kommer människan med sin intelligens och i dina ögon höga värde att förgöra sig själv på ett eller annat sätt. Fästingarna och kackelackor kommer säkerligen överleva människan som art. Då slipper du åtminstone bekymra dig över det problemet mera.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.