Fästingens vara eller inte vara

Sitter och funderar nu när fästingsäsongen är här, varför finns dessa djur?
Vad fyller de för funktion i naturen förutom att suga blod och sprida smitta.
Det har ju gjorts kraftansträngningar för att bekämpa mygg, varför inte mot ett leddjur som bland annat sprider Borealia och TBE.

Jag har ännu inte hittat något bra argument, någon annan som kan?
 
Igår var det en (ganska tråkig) dokumentär om varg. Ett antal människor tyckte precis samma sak om vargen! "Den bidrar ju inte". Det är säkert riktigt oxå, varken varg eller fästing bidrar med så mycket i samhället. De ställer mest till förtret. Sen var det ju det där med biologisk mångfald...

/Håkan
 
Fästingen finns till för att den hittat en nisch där den kan reproducera sig och föra sin art vidare! Någon annat syfte har vare sig den eller något annat djur i naturen.

/Stefan
 
Funktion för vem?

Hej,
Av nån anledning kommer just fästingen ofta upp i diskussioner om "nytta" i naturen. Mitt svar på frågan: "Vilken nytta gör fästingen?" är helt enkelt: Fästingen gör en enorm nytta för borreliabakterien som annars skulle ha mycket svårt att sprida sig!

Trevlig sommar, med eller utan fästingar!
Anders
 
Jo jag håller med er allihop, men ser man till det fakta så är det en plåga för såväl djur som människor.

Jag minns också den gången (var det sommaren 2002 eller 2001?) då ett område besprutades för att bli av med och ta död på just mygg.
Varför gjordes den auktionen?
 
Håkan K; sa:
Igår var det en (ganska tråkig) dokumentär om varg. Ett antal människor tyckte precis samma sak om vargen! "Den bidrar ju inte". Det är säkert riktigt oxå, varken varg eller fästing bidrar med så mycket i samhället. De ställer mest till förtret. Sen var det ju det där med biologisk mångfald...

/Håkan

Vet inte om denna liknelsen mellan varg och fästing är bra, men ja varför inte.

Vill personligen inte bli gemförd med "varghatare"
 
människan?

En självklar tanke blir ju också, vad bidrar människan med i naturen, vad fyller hon för funktion?
 
Myggbekämpning

bash; sa:
Jo jag håller med er allihop, men ser man till det fakta så är det en plåga för såväl djur som människor.

Jag minns också den gången (var det sommaren 2002 eller 2001?) då ett område besprutades för att bli av med och ta död på just mygg.
Varför gjordes den auktionen?

Antar att du tänker på myggbekämpningen i Österfärnebo. Jag har för mig att de fick tillstånd att utvärdera myggbekämpning från luften, alltså inget generellt tillstånd att bekämpa myggen. Till grund för beslutet låg väl förändringen av vattenläget i de nedre delarna av Dalälven, områden som svämmats över eller vad det nu var. Detta ledda till en kraftig ökning av myggen i området.

Jag har för mig att det var ungefär så det förhöll sig, någon som vet bättre kan säkert rätta till eventuella felaktigheter.

Mvh Jesper
 
Mygg

I Österfärnebo fick dom (var tvungna till) att bespruta mot mygg.
En av anledningarna är att det är Sveriges myggrikaste plats.Varje år är det visst samma sak men det tillstånd dom hade gällde bara ett år och vad jag har hört behövdes det inte året efter då mygglarverna var ringa.
Jo dom skickade ut massor av folk som räknade mygglarver i pölarna som fanns i sankmarkerna runt om i området det avgjorde beslutet fall det skulle bli besprutning eller inte.
Under säsongen kan man inte gå ut man får masor med mygg i munnen när man andas genom munnen, man får mygg i näsan när man andas genom näsan.
Prata utomhus är omöjligt.
Barnen leker inte utomhus osv.
Såg reportaget på tv innan dom sprutade.
när resultatet efter besprutningen vissade sig så sa de boende att första gången på flera kunnde man sitta ute och äta utan mygghatt och heltäckande kläder.

Min egen åsikt (utan att varit där) är att man ska testa normala åtgärder innan man använder kemikalier i naturen.
Österfärnebo borde vara Sveriges fågeltätaste område under myggsäsongen har man provat att flytta dit infångade fåglar?
inplantering av fåglar som äter mygg är inte det en bättre idé än kemikalier?
MVH
KIM
bash; sa:
Jo jag håller med er allihop, men ser man till det fakta så är det en plåga för såväl djur som människor.

Jag minns också den gången (var det sommaren 2002 eller 2001?) då ett område besprutades för att bli av med och ta död på just mygg.
Varför gjordes den auktionen?
[Ändrat av kim1 2003-06-10 kl 10:55]
 
Re: Mygg

kim1; sa:
Österfärnebo borde vara Sveriges fågeltätaste område under myggsäsongen har man provat att flytta dit infångade fåglar?
inplantering av fåglar som äter mygg är inte det en bättre idé än kemikalier?

]
Någon som vet vilka djur som äter fästingar?
 
Re: Re: Mygg

Tyvär inte vet inte om det finns något levande som biter på den, troligtvis är det något djur som människors levende fått att dö ut.
MVH KIM

bash; sa:
kim1; sa:
Österfärnebo borde vara Sveriges fågeltätaste område under myggsäsongen har man provat att flytta dit infångade fåglar?
inplantering av fåglar som äter mygg är inte det en bättre idé än kemikalier?

]
Någon som vet vilka djur som äter fästingar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.