Flytvästar har ofta en fyrkantig plastbricka fastsatt för att fästa utrustning, som t.ex. en kniv. Men hur fäster man bäst något i denna? Ibland funkar det att dra en kort rem igenom och runt prylen, men nu vill jag fästa en kniv som är gjord för att träs på att bälte, och är nyfiken på om någon har en smart lösning.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fästa kniv i flytväst
- Trådstartare Veon
- Start datum
Kardborreband som är dubbelsidigt funkar bra. Jag hade det som fäste för vapenremmen och det höll. Två, tre varv och det sitter som berget.
Det beror också lite på om du skall ha handtaget uppåt eller neråt. Kortare "räddningsknivar" brukar man montera med handtaget neråt för att det skall vara lättare att få ut dem och då funkar kardborre, buntband eller eltejp bra.
Vilken kniv skall du sätta fast?
Det beror också lite på om du skall ha handtaget uppåt eller neråt. Kortare "räddningsknivar" brukar man montera med handtaget neråt för att det skall vara lättare att få ut dem och då funkar kardborre, buntband eller eltejp bra.
Vilken kniv skall du sätta fast?
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kabelstraps
Har satt fast knivar och andra tillbehör med kabelstraps. Det har fungerat problemfritt i decennier. OBS välj svarta staps, de är UV-beständiga, i motsats till de vita.
Närmsta bensinmack eller Clas Ohlson har.
Har satt fast knivar och andra tillbehör med kabelstraps. Det har fungerat problemfritt i decennier. OBS välj svarta staps, de är UV-beständiga, i motsats till de vita.
Närmsta bensinmack eller Clas Ohlson har.
dykknivar har bra fästfunktioner och är dessutom gjorda för miljön ifråga
Detta är en dykpryl, men som sagt är den gjord för att träs på ett bälte. Och det jag söker är om det finns någon smart lösning att sätta fast den i den nämnda plattan, som gör det enkelt att även flytta den mellan två västar. Lösningen med straps är annars nog den mest funktionella.
Detta är en dykpryl, men som sagt är den gjord för att träs på ett bälte.
dykknivar, dom ska inte träs på bälten, dom ska spännas runt ben, arm eller andra utrustningsdetaljer, slidan är ofta utformad med många infästningspunkter vilket borde vara fördelaktigt?
Senast ändrad:
Måste ju vara otroligt jobbigt att ha en kniv i viktbältet när du dyker, inte överdrivet enkelt att ta fram då BCDn är halvt i vägen bland annat..
man kan fästa den i snorkeln, den använder man inte ändå ;-)
Jag läste något helt annat än "snorkeln" i hastigheten. Du får själv lista ut vad.
(Och ursäkta för den helt omotiverade urspårningen)
Jag föredrar nere vid foten.. Men det kanske blir mer intressant om man fäster den i snorkeln, får prova det nästa dykning
dykknivar, dom ska inte träs på bälten, dom ska spännas runt ben, arm eller andra utrustningsdetaljer, slidan är ofta utformad med många infästningspunkter vilket borde vara fördelaktigt?
Kniven är till för att sättas på 2"-band. Men det spelar egentligen mindre roll, mest var jag nyfiken på smarta sätt att använda plastplattan på flyvästen. Och gärna som gör det enkelt att flytta prylar mellan olika västar. Om det finns några sådana?
Finns räddningsknivar som har slidor som är utformade för att fästas på de där fyrkantiga plattorna, tex NRS Pilote & Co-Pilote.
https://www.google.se/search?q=nrs pilot knife&biw=1920&bih=950&sei=f7sjULrcFKnc4QTPi4HwAg&tbm=isch
https://www.google.se/search?q=nrs pilot knife&biw=1920&bih=950&sei=f7sjULrcFKnc4QTPi4HwAg&tbm=isch
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg