Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h

Här tidigare lagt in färdbeskrivningar på Sarekturer här. Nu var det 4 år sen sist då jag har haft svårt å få tid å komma dit. I år blev det annorlunda och solo, och ett för mig nytt koncept som kändes mycket friare, med lättviktspackning.

Startade med kvällsbåten till ritsem, med 7 kg i 24l rygga på ryggen och löpskor. Sprang 21km mot Kisuriskåtan, och satte upp tältet några km nedanför vid 21. Nästa dag sprang/gick jag till Skarja via ruottesvagge och sen vidare in i algavagge, och slog upp tältet på väg upp i niejdariehpvagge. Ca 45km. Sista dagen fortsatte jag ner i Sarvesvagge, över louttolakto, ner i njoatosvagge, vidare till pårek och slutligen kvikkjokk. 64km.

En fantastiskt fin rutt genom Sarek som kan rekommenderas. Kanske 8-9 dagar om en går tungt och snabbare med lättviktspackning.
 

Bilagor

  • 20170731_083829.jpg
    20170731_083829.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,739
  • 20170802_131834.jpg
    20170802_131834.jpg
    67.7 KB · Visningar: 1,696
  • 20170801_214821.jpg
    20170801_214821.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,646
  • 20170803_074221.jpg
    20170803_074221.jpg
    31.2 KB · Visningar: 1,643
  • 20170803_091932.jpg
    20170803_091932.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,616
  • 20170803_095853.jpg
    20170803_095853.jpg
    66.5 KB · Visningar: 1,615
Fler bilder
 

Bilagor

  • 20170803_102128.jpg
    20170803_102128.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,572
  • 20170803_110103.jpg
    20170803_110103.jpg
    68.4 KB · Visningar: 1,573
  • 20170803_121609.jpg
    20170803_121609.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,568
  • 20170803_151509.jpg
    20170803_151509.jpg
    90.5 KB · Visningar: 1,634
  • 20170804_090713.jpg
    20170804_090713.jpg
    113.4 KB · Visningar: 1,617
Intressant. Har du koll på hur många timmar du var i rörelse respektive dag?

Hur tränar du inför en sån här strapats?

Thure
 
Intressant. Har du koll på hur många timmar du var i rörelse respektive dag?

Hur tränar du inför en sån här strapats?

Thure

Oklart. Enligt strava som räknar bort raster 3h, 6,5h och 9h. Tror tiderna är sämre för det va en hel del som va för kuperat för att löpa för mig. Jag hade låg uppdateringsfrekvens på pulsklockan och litar inte på statistiken jag fick ut.

Träning från 5-10km på väg max 6mintempo för 8mån sen. Har jag kört 1pass/v på 20-30km (lågpuls) och 1-2pass på 5-10km (tempo/intervall). Ett par tillfällen med långpass oftare eller 2 dagar i rad. Nästan all löpning på små kuperade stigar.

Betydligt mindre träning än jag själv trodde va möjligt eftersom jag aldrig varit nån bra löpare eller sysslat med långa distanser tidigare. Så tror att många skulle kunna genomföra liknande så länge en har lite tempo på själva fjällstrapatserna (typ inte bränner massa tid på vad, vägval osv)
 
Skymtar jag Inov-8 Roclite 280 som skor och kanske även en rygga från Inov-8? Race Elite 24 månne?

Hur fungerade i så fall dessa? Springer med samma skor och den ryggsäcken. Några problem att springa med sju kg på ryggen?

Vilket tält använde du? Enkelväv verkar det som. Sovsäck?

Verkar varit en riktigt fin tur iaf :)
 
Skymtar jag Inov-8 Roclite 280 som skor och kanske även en rygga från Inov-8? Race Elite 24 månne?

Hur fungerade i så fall dessa? Springer med samma skor och den ryggsäcken. Några problem att springa med sju kg på ryggen?

Vilket tält använde du? Enkelväv verkar det som. Sovsäck?

Verkar varit en riktigt fin tur iaf :)

Stämmer. All utrustning kändes bra. Men skor och ryggsäck hade jag bytt innan turen om budgeten va större. Visste innan att de inte va bästa valet för mig. Ryggsäcken gick bra å springa med men skavde lite på axlar och i svank, så lite kraftigare hade varit bättre, som du tidigare påpekat :) hade helst velat ha skor med styvare sula, vet inte om just det gör skillnad men jag upplevde dåligt grepp på snö - som det va rätt mkt av i år, och på blöta stenar. Köpte skorna på rea - får inte så mkt skav av dem som alla mina andra skor iaf.

Tält va big sky international wisp - som jag är helnöjd med,
Kondensen hamnade inte på sovsäcken så länge stormlinorna uppsatta. Torkade väggar innan jag sov och när jag vaknade. Jag har inte dyraste och lättaste varianten -
samma tält finns i cuben fiber och väger då bara 300g eller nåt sånt. Min magkänsla säger att tältet är lika pålitligt som ett riktigt fjälltält - men det har jag ju inte testat. Men det är inga komfortgrejer direkt.

Hade haglöfs lim down +1 sovsäck. Hade inte kallare än +10. Hade temperaturen varit neråt 0an hade jag frusit i den sovsäcken.
 
De skorna fungerar bra för mig, även om jag inte använt dom i stenigare terräng än de småländska skogar än så länge. Även ryggsäcken är jag nöjd men har inte packat den tyngre än 4,5 kg vid löpning. Jag skulle nog eventuellt komplettera den med en midjeväska på 6 liter vid riktig långtur.

Har två alternativ för boende - en tarp med myggnät eller ett enkelvävstält från Outdoor Research. Det senare blir helt myggfritt och ger bra golvyta. Lite tyngre än ditt på kanske 850 g. Kräver två stavar. Väldigt stabilt och pålitligt hittills. God komfort.

Sovsäcken skulle kunna bantas för min del. Har nu en Roberts dun på ca kilot. Men det kostar en del att uppgradera...

Kök för din del?
 
Tips

Lite tips om man vill springa i fjällen kommer här:
Ryggsäck: OMM Marathon 32 liter, https://www.theomm.com/product/classic-32/ (550 g)
Tält: vilket lätt enmans som helst, exempelvis http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce (1.7 kg)
Kokkärl: Biltema, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...--och-stormkok/Kokkarlsats-0509-L-2000035737/ (240 g)
Gasbrännare: https://www.msrgear.com/ie/stoves/pocketrocket-21 (100 g med fodral)
Sovsäck: http://www.haglofs.com/se/sv/Sovsäckar/L-I-M-DOWN-+1/p/416040.2C5 (<500 g)
Gastub: 240 g tub i kokkärlet (ca 300 g)
Liggunderlag: valfri lättviktare, exempelvis https://www.addnature.com/exped-synmat-hl-lw-610363.html (445 g) eller http://www.jula.se/catalog/fritid/f.../sitt-liggunderlag/liggunderlag-771063/#tab02 (lätt)

Det är väl allt som behövs för att bo, sova, laga mat. Lite småsaker som bestick, tändstål mm är inte med. Väger ganska lite.

Sedan är det kläderna...behöver vara bra grejer.Kan bli kallt i fjällen även på sommaren, t.om. snöa.
Maten kan vara hemmatorkat till middag och havregryns/musliblandning till frukost. Torrmjölken var en hit på min vandring i somras. Rätt ned i gröten bara. Lunchen...ja, springer man kan man göra det så enkelt som möjligt, eller så tar man en ordentlig paus och lagar till något.
Det var mina små tips...någon kanske kan starta en tråd om fjällöpning (kanske redan finns?), om det finns fler som är intresserade att diskutera detta trevliga sätt att ta sig fram i fjällen.
 
De skorna fungerar bra för mig, även om jag inte använt dom i stenigare terräng än de småländska skogar än så länge. Även ryggsäcken är jag nöjd men har inte packat den tyngre än 4,5 kg vid löpning. Jag skulle nog eventuellt komplettera den med en midjeväska på 6 liter vid riktig långtur.

Har två alternativ för boende - en tarp med myggnät eller ett enkelvävstält från Outdoor Research. Det senare blir helt myggfritt och ger bra golvyta. Lite tyngre än ditt på kanske 850 g. Kräver två stavar. Väldigt stabilt och pålitligt hittills. God komfort.

Sovsäcken skulle kunna bantas för min del. Har nu en Roberts dun på ca kilot. Men det kostar en del att uppgradera...

Kök för din del?

Här också några robertssoväckar men de va för stora för denna turen. Myggfritt tält känns ju rätt viktigt :)

Kök har jag bara en lätt enkel brännare och nåt litet kärl - 0.6 - 0.8l. Behövdes inget effektivare för jag hade ändå gas kvar i minsta gasburken. Lagade ingen lunch ute heller så hade absid som vindskydd.
 
Här tidigare lagt in färdbeskrivningar på Sarekturer här. Nu var det 4 år sen sist då jag har haft svårt å få tid å komma dit. I år blev det annorlunda och solo, och ett för mig nytt koncept som kändes mycket friare, med lättviktspackning.

Startade med kvällsbåten till ritsem, med 7 kg i 24l rygga på ryggen och löpskor. Sprang 21km mot Kisuriskåtan, och satte upp tältet några km nedanför vid 21. Nästa dag sprang/gick jag till Skarja via ruottesvagge och sen vidare in i algavagge, och slog upp tältet på väg upp i niejdariehpvagge. Ca 45km. Sista dagen fortsatte jag ner i Sarvesvagge, över louttolakto, ner i njoatosvagge, vidare till pårek och slutligen kvikkjokk. 64km.

En fantastiskt fin rutt genom Sarek som kan rekommenderas. Kanske 8-9 dagar om en går tungt och snabbare med lättviktspackning.

Tjusiga bilder som ger mersmak... :)


Ännu fler tjusiga bilder som ger ännu mer mersmak... :)

/Birger
 

Jag har sovit några milda nätter i den LIM-säcken som jag gillar komfortmässigt, var bra pris på XLL 2439 Kr. Undre temperaturgräns är jag osäker på och här torde val av liggunderlag vara viktigt. Vad hade du för liggunderlag kjpil?

Thure
 
Jag har sovit några milda nätter i den LIM-säcken som jag gillar komfortmässigt, var bra pris på XLL 2439 Kr. Undre temperaturgräns är jag osäker på och här torde val av liggunderlag vara viktigt. Vad hade du för liggunderlag kjpil?

Thure

mammut alpine mat ul. Kräver mjuk tältplats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
kjpil Färdbeskrivning 4st Sarekvandringar 20-21 Fjällvandring 27
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.