Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar.

Hej!

Har tidigare lagt in nån färdrutt från vandring jag gjort i Sarek och såg att det var ganska många som läst. Lägger därför in en kort beskrivning av Vandring jag gjorde med min fru 2013, hoppas det kan inspirera. En väldigt fin tur som var enkel i den bemärkelsen att turen inte innehåller några svårare vad, det finns möjlighet att förkorta eller förlänga turen enkelt om man vill och det är en tur som tar lite tid i anspråk. Borde gå bra på 5-6 dagar i relativt lugnt tempo.

Vi höll lugnt tempo.
Dag 1: Buss till kvikkjokk, helikopter till Tarraluoppalstugorna sen vandrade vi runt Skeijakvarasj och gick ner i övre Njoatosvagge mellan punkt 1175 och 1310. Tältade Norr om Alep Njoatososjavrre.
Dag 2: Förbi norra sidan av Alep Njoatsosjavrre och norr upp i Jiegnavagge, sen sydost förbi svenonius glaciär (mindre spektakulär än jag hade förväntat) och ut på Luohttolahkto, min favoritplats i Sarek. Vi tältade Sydväst om Luohttojavrre, det finns färre tältplatser på Luohttolahko än man skulle tro.
Dag 3: Rakt österut över Luohttolahko och ner i Noajdevagge, vi gick upp mot Nåite på vägen. Tältade ganska långt ner i Noajdesvagge.
Dag 4: Upp i Lullihavagge och ner mot bron över Gådokjåhkå, vi tältade några km innan bron.
Dag 5: vilodag. Vi gick cirka 1km..
Dag 6: Över Gådokjåhkåbron och gick mellan Stuor Jiertta och Pårtemassivet, ner i pårek. Sen vanliga leden ner till Kungsleden. Tältade.
Dag 7: en kort tur till Kvikkjokk.

Inga svåra vad. Enda terrängen som avviker lite är att det är relativt brant upp från Njoatosvagge till Jiegnavagge, men det är inte brantare än att i princip vem som helst kan vandra upp där.
 
bifogar lite bilder
 

Bilagor

  • sarek 019.jpg
    sarek 019.jpg
    41.3 KB · Visningar: 1,740
  • sarek 033.jpg
    sarek 033.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,684
  • sarek 040.jpg
    sarek 040.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,746
  • sarek 051.jpg
    sarek 051.jpg
    56.3 KB · Visningar: 1,698
  • sarek 080.jpg
    sarek 080.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,696
  • sarek 122.jpg
    sarek 122.jpg
    52 KB · Visningar: 1,702
Dag 1: Buss till kvikkjokk, helikopter till Tarraluoppalstugorna sen vandrade vi runt Skeijakvarasj och gick ner i övre Njoatosvagge mellan punkt 1175 och 1310. Tältade Norr om Alep Njoatososjavrre.
Dag 2: Förbi norra sidan av Alep Njoatsosjavrre och norr upp i Jiegnavagge, sen sydost förbi svenonius glaciär (mindre spektakulär än jag hade förväntat) och ut på Luohttolahkto, min favoritplats i Sarek. Vi tältade Sydväst om Luohttojavrre, det finns färre tältplatser på Luohttolahko än man skulle tro.
Dag 3: Rakt österut över Luohttolahko och ner i Noajdevagge, vi gick upp mot Nåite på vägen. Tältade ganska långt ner i Noajdesvagge.
Dag 4: Upp i Lullihavagge och ner mot bron över Gådokjåhkå, vi tältade några km innan bron.
Dag 5: vilodag. Vi gick cirka 1km..
Dag 6: Över Gådokjåhkåbron och gick mellan Stuor Jiertta och Pårtemassivet, ner i pårek. Sen vanliga leden ner till Kungsleden. Tältade.
Dag 7: en kort tur till Kvikkjokk.

Inga svåra vad. Enda terrängen som avviker lite är att det är relativt brant upp från Njoatosvagge till Jiegnavagge, men det är inte brantare än att i princip vem som helst kan vandra upp där.

Det ser ut att ha varit en bra tur. Att läsa erfarenheter från vandringar som är lämpliga för förstagångsvandrare i Sarek är alltid intressant. Förra året hade jag och min gode vän med två av hans ungdomar som var i Sarek för första gången. Vi gick också Lullihavagge, men från andra hållet. Ungdomarna upplevde blockterrängen där som ganska jobbig. Vad tyckte ni?

För övrigt håller jag med om att Luohttolahko är en underbar plats. De ungdomar vi hade med oss blev också djupt tagna av den natur och stämning som finns där.
 
Det ser ut att ha varit en bra tur. Att läsa erfarenheter från vandringar som är lämpliga för förstagångsvandrare i Sarek är alltid intressant. Förra året hade jag och min gode vän med två av hans ungdomar som var i Sarek för första gången. Vi gick också Lullihavagge, men från andra hållet. Ungdomarna upplevde blockterrängen där som ganska jobbig. Vad tyckte ni?

För övrigt håller jag med om att Luohttolahko är en underbar plats. De ungdomar vi hade med oss blev också djupt tagna av den natur och stämning som finns där.

Vi är väl iofs båda vana att färdas i blockterräng eftersom vi klättrar mycket annars. Men du har helt rätt, det kan säkert va värt att lägga till extra tid för det om man inte är van att röra sig i blockterräng.
 
Det är ju alltid svårt att säga vad som är lämpligt för andra. Men denna rutten upplevde iaf jag som enkel jämfört med andra turer jag gjort i området. Då iofs främst pga enkla vad och kort väg
 
Fina bilder och bra beskrivet!
Har tidigare funderat på vattendragen som avvattnar Svenonius glaciär och då i första hand det östra (det som är streckat på kartan). Vad jag förstått så passeras detta oftast på snöbrygga? Vilken tid på sommaren gick ni där och hur passerade ni detta vattendrag? Tror du att det skulle gå att vada om snöbryggor saknas eller verkar osäkra (eller bör det finnas snöbrygga kvar även framåt höstkanten)?
 
Augusti. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut. Det hade regnat en del för oss så det borde varit mycket vatten. Tredje bilden visar hur det såg ut. Gick på glaciären för att slippa blöta tassar, men vadet såg mycket enkelt ut där vi passerade. Vi gick upp till glaciären eftersom jag inte tyckte södrra delen va så spektakulär som ryktet sagt, hoppades man skulle se nåt coolare på östra delen, men icke.
 
Fina bilder och bra beskrivet!
Har tidigare funderat på vattendragen som avvattnar Svenonius glaciär och då i första hand det östra (det som är streckat på kartan). Vad jag förstått så passeras detta oftast på snöbrygga? Vilken tid på sommaren gick ni där och hur passerade ni detta vattendrag? Tror du att det skulle gå att vada om snöbryggor saknas eller verkar osäkra (eller bör det finnas snöbrygga kvar även framåt höstkanten)?

Jag och min kompis passerade denna jokkfåra (den östra) i september 2012. Då var det ett stort snöfält över den, således en snöbrygga. Hur mycket vatten det rann under kunde vi inte avgöra, jag minns inte att vi hörde något vatten överhuvudtaget. Vilket troligen berodde på att snön var tjock. Om snöbryggan inte skulle finnas kan jag inte tänka mig att den fåran under normala omständigheter är något större problem. Skulle tro att vattenmängden i den västra fåran är större (men jag tillstår att det är en gissning).
 
Glaciären krympt?

Vi gick upp till glaciären eftersom jag inte tyckte södrra delen va så spektakulär som ryktet sagt, hoppades man skulle se nåt coolare på östra delen, men icke.

Intressant. Jag jämför ditt foto på isfallet med foton jag har från 2003. Och för tio år sedan såg isfallet betydligt större och vildare ut. Nu är mina gamla foton inte så bra som dina, men jag misstänker att glaciären har dragit sig tillbaka och tappat storlek.
 
Jag och min kompis passerade denna jokkfåra (den östra) i september 2012. Då var det ett stort snöfält över den, således en snöbrygga. Hur mycket vatten det rann under kunde vi inte avgöra, jag minns inte att vi hörde något vatten överhuvudtaget. Vilket troligen berodde på att snön var tjock. Om snöbryggan inte skulle finnas kan jag inte tänka mig att den fåran under normala omständigheter är något större problem. Skulle tro att vattenmängden i den västra fåran är större (men jag tillstår att det är en gissning).
Om det var tjockt med snö i september så är det nog sällan som den tinar fram. Förklarar väl att den är streckad på kartan. Den västra fåran brukar väl kunna vadas utan större problem?
 
Intressant. Jag jämför ditt foto på isfallet med foton jag har från 2003. Och för tio år sedan såg isfallet betydligt större och vildare ut. Nu är mina gamla foton inte så bra som dina, men jag misstänker att glaciären har dragit sig tillbaka och tappat storlek.

Intressant, tanken slog mig att så skulle kunna vara fallet. Tråkigt när det är uppenbart med klimatförändringen.
 
Om det var tjockt med snö i september så är det nog sällan som den tinar fram. Förklarar väl att den är streckad på kartan. Den västra fåran brukar väl kunna vadas utan större problem?

Ja, det är nog sällan man ens behöver ta av sig kängorna. Har för mig att det går att hitta flacka ställen där vattnet är utspritt. Det är först längre ned i ravinen som Luohttojåhkå börjar bli besvärlig samt när den har nått Njoatsosvagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Färdbeskrivning 4st Sarekvandringar 20-21 Fjällvandring 27
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.