Fällkniven F1

Säger som flera andra sagt innan.
En vanlig simpel Mora duger gott och väll till det mesta som gäller vanligt friluftsliv, och en av de bästa för att lära sig slipa kniv också.
Iom intåget av Mora’s Garberg så har du även en Mora som klarar de mer extrema aktiviteterna(men det gör även de billigare modellerna typ 2000, kansbol, Bushcraft osv)

Jag äger fällkniven modellerna F1, S1 och A1 alla dessa är VG10 vanilj/mellanmjölk versioner.
Den jag använder mest och den enda som jag anser värd sitt pris, är S1an.

Mitt råd, vill du ha en stryktålig kniv med full tång så köp Mora Garberg.
Jag äger denna kniv i kolstål och den använder jag mer än S1an.

Du kommer inte bli besviken och köp en yxa/såg eller båda för pengarna du får över från din kniv köps budget.
 
Finns många bra knivar där ute.
Ska du köpa en kniv första gången skulle jag välja en billigare kniv så vet du inför nästa köp vad du prioriterar.
Jag skulle även välja en kniv i så rostfritt stål som möjligt då kolstål kräver betydligt mer skötsel.
Har en F1:a som jag är nöjd med men likat andra följer min Casström No 10 med ut oftast.
 
Håller med JAXE, jag har också Mora Garberg black och Mora Bushcraft, Mora Eldris m.fl. och det är de knivarna jag använder oftast. Eldris är knölig att spänta större ved med såklart, annars är det en favorit. Liten, stadig med bra blad. Men den är för liten för att skiva tomat och andra matbestyr.
Fällkniven S1x väljer jag nog före F1, men det är en smaksak och vad man ska göra. Blir lätt så att jag inte "vågar" ta med mig dyra knivarna ut, min Karesuando Bävern 10 Damask ligger i sin ask på ren-fäll sedan inköp tyvärr, men fin och vass är den! :p

Moraknivarna vågar man (och kan) bryna själv också.
Har du pengarna, så köp F1, S1, Casström och några Mora och jämför. Bara en till kniv....
 
Jag är också ute efter min första kniv, bortsett från Byggmax-kniven som ligger i verktygslådan. Denna tråden har gett mig mycket värdefull information. Jag var först inne på en Mora Garberg men just nu är siktet inställt på en Böker Plus Outdoorsman XL. Argumentet för mig är att den är udda, vilket jag gillar (fråga mig inte varför). Jag inser att det finns en risk för att jag blir en kniv-nörd och då gäller givetvis den klassiska formeln för optimalt antal knivar [n + 1]. Det kommer att bli dyrt... ;)
 
Jag föredrarTerävä Jääkeripuukko 110 än Mora Garberg.
Jag gillar handtaget på Jääkeripuukko, det är någon gummiplast blandning som känns väldigt bra i mina händer och jag gillar inte Garbergs plast handtag.
Blev mycket omskriven på you tube, dom kom ut på marknaden nästan samtidigt.
Och tvingade mora att sänka priset på Garberg.
 
Det finns massor av knivar avsedda för friluftsliv och då även lite mer kraftiga som håller för tyngre moment. Mycket är tycke och smak t ex hur den ligger i handen. Jag gillar t ex ovan nämnda finska kniv (fast 140 mm blad) mycket men tycker betydligt mer om en sissipuukko i så hög grad att jag nästan bara använder den som lång kniv.. När det gäller kraftigare blad så ser jag mest fördelar med lite längre blad då moment där de är bättre än tunnare blad oftast också tjänar på lite mer längd.
F1 har ett rektangulärt skaft vilket jag aldrig har fått att passa min hand men jag har inte direkt brist på knivar för det eller känner att jag inte kan hitta några alternativ.
 
Tack för tipset! Jag gjorde bara en hastig koll men det är inte osannolikt att jag har en ny favorit. :)

Bra kniv och slidan med upphängning är också riktigt bra. Efter att bara ha testat några gånger så känns det konstigt att bära en kniv högre upp stelt fäst vid bältet. Det blir ännu större skillnad med en ryggsäck med brett avbärarbälte eller en lång jacka.
 
Den vanligast längden på ett blad i bushcraft sammanhang är 90 till 110 millimeter.
Själv föredrar jag 130 - 150 millimeter, så jag har Jääkeripuukko 140.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.