Fällkniv som backup till slidkniv

Dina grejor ser fina ut men har du brukat dem? Bruksspåren lyser ju med sin frånvaro!

Lite halvdryg kommentar, men ändå motiverad i sådana här sammanhang. Jag ställer mig ofta samma fråga i olika forum. Det finns många som köper utrustning men lägger mer tid på att tafsa på den i soffan än att använda den i skogen. Jag gör bägge delar som heltidsarbetande familjefar.
Men, för att svara på din fråga:
Moran är mycket väl använd. Till vardags ligger den i verktygslådan, och på fritiden följer den med ut ofta.
Kydexfodralet gjorde jag för några veckor sedan. Har varit med en dag i skogen. Den lilla snodden med spänne gjorde jag igårkväll. Till för att knäppas runt bälte, blev riktigt smidigt. Minimal användning således.
Victorinoxen i fickan och använd dagligen sedan i vintras.
Roselli yxan: som sagt ny. En dag i skogen, fick verkligen bekänna kortsiktig färg, rengjord noggrant.

Alla grejer måste ju få vara nya någon gång ;) Det jag köper och som inte används hamnar oftast snabbt i en annons.
Så, då har jag givit mig själv upprättelse och fått framstå som seriös friluftsmänniska, skönt! :)

Själv, gillar du prylar eller?

/M

Trist om du uppfattade mig som dryg, gillar funktionella prylars bruk. Älskad blir sliten.
Har några grejor med mindre patina på oxså.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Äh, med skämtsam ton såklart :)
Rosellin kommer bli duktigt sliten med åren, det lovar jag!

Vi tänker rätt lika. Jag har sedan ett tag en Ontario SP50 med mig när det ska eldas och röjas lite. Helt omöjligt att slå vikt/prestanda vad gäller stor kniv vs yxa, i de flesta fall. Som komplement finns oftast Vic Compact.
Jag ska dock inte säga för mycket, jag har precis kommit över en Roselli R850 yxa som jag är barnsligt förtjust i. Klyver som bara den. Väger 200g mer än Ontario med fodral, men de får nog turas om framöver :)

/M

Åhh... Det var en fin yxa... Glömde nämna att jag dagligen, genom mitt arbete som byggslusk bär och brukar en Hultafors kolstålskniv också.

Anledningen till att jag bytt ut yxan mot huggaren är dels för att spara lite vikt, men framförallt för att jag inte kan slipa en yxa, konvexa eggar på knivar går däremot bra!

Jag är inte jättekompis med konvexa eggar heller, varken på kniv eller yxa. Lyckas få saker och ting skarpa, men det är nog på bekostnad av konvexiteten kan tänkas ;)

/M

Här kommer en nakenbild på beställning. Synd den bara har ett fodral, annars kunde jag ju tagit av ett i taget och byggt upp lite stämning ;)

Bilagor

• r8502.jpg
    r8502.jpg
    19.9 KB · Visningar: 1,226
Inbillar mig att 700 mm våtstenen gör yxslipningen något lättare, men alla kan ju inte härbärgera ett dylikt åbäke.
Fin klassisk yxa det den där.

En riktigt stor baddare till våtslipsten, med motor. Det hade nog varit något till yxan det.
ROsellin är lite charmig, gillar det traditionella och lite udda utseendet. En riktig bonus för mig, som mest använder yxan till vedklyvning, är den rejält tilltagna vinkeln på huvudet. Dess klyvegenskaper är långt mycket bättre än ordinarie svensk skogsyxa

/M

@Ayrin: kul att man lyckas underhålla någon gång då och då !

Bilagor

• r850.jpg
    r850.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,017
Jag har fastnat för Svörd Pesant knife, en friktionslåst fällkniv från Nya Zeeland baserad på en modell från Tyskland 1700 tal. Sandvik L6 stål med like kärlek så är den skarp som ett rakblad. Drog av fernissan på handtaget putsade och låt stå i linolja.

Den har jag använt till allt från att laga mat i hemmet till att splinta ved för ett fem dagars medeltidsevenemang i Wales.

http://www.youtube.com/watch?v=VfmOOT7_yy8

http://www.heinnie.com/Knives/Svord-Knives/Peasant-Knife-Wood/p-92-695-4444/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips