Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto

Funderar på att köpa ett Exped Synmat UL LW för att använda främst i Hilleberg Akto. Dock är jag osäker på bredden i huvud, respektive fotändan. Enligt Hilleberg så är tältet 62 cm. Underlaget är 65 cm brett, kan detta bli ett problem? Någon som har testat dessa produktet tillsammans och vet om underlaget få plats utan att tältets funktionalitet påverkas?

Tacksam för svar!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Akto har bredden 62cm vid huvud- och fotände för att snabbt breddas till 90cm i mitten. Ligglängden är 220cm vilket är längre än de flesta liggunderlag, varför det är troligast att du centrerar liggunderlaget kring centrum av tältet.
Jag har själv ett Thermarest ProLIte Plus Large som är 63cm som bredast (avrundat vid ändarna) och upplever inga problem. Akto är dock relativt lågt i takhöjd, så om du är lång kan det vara en tanke att undvika för tjocka liggunderlag som stjäl sitthöjd;)

Bra tänkt där. Hade inte funderat ordentligt på detta. Jag får göra en avvägning mellan sovkomfort och sitthöjd så vinner det tidigare. Kan alltid ta undan underlaget om det blir tjockt. Tack för alla smarta tips.

Då behöver du en bit liggunderlag, cellplast att sitta på. En grej till i packning och på ryggen.
Det finns andra 1-2p tält som är rymligare, lättare och billigare. Att tänka om är sällan fel.
go tur

avslutad210712

Gäst
Om du inte redan fått svar så kan jag slå upp mitt Akto och testa att lägga in mitt 65 cm Exped men jag tror inte det skall vara något problem.

Tack för det! Ska inte behövas, dock får du gärna meddela om du använder utrustningen tillsammans i skarpt läge :)

Angående höjdproblem med Synmat 7 kan jag berätta att jag har använt Exped DownMat 9 i mitt Akto. Man pumpar inte dessa liggunderlag särskilt hårt för att ligga skönt. När man punktbelastar det genom att sitta på det bottnar man nästan så det bygger inte så mycket på höjden som man kan tro.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips