Exped Downmat - läcker fjädrar

Hej,

Jag har ett Exped Downmat som använts i två månader. Efter ca. 30 dagar började fjädrarna flyga ut och täppa igen ventilerna så jag varken kunde fylla eller tömma det på luft,

Jag har inte heller hittat något bra sätt att skaka liggunderlaget så att stoppningen håller sig längre ned så det inte flyger ut när jag tömmer det.

Ni som har downmats, får ni också fullt med fjädrar i ventilerna? Gör jag fel eller är något trasigt?

Trasig

Jag skulle gissa på trasig, det står ju att det skall vara skumgummi i ändan så att fjädrarna inte skall fara ut om jag inte minns fel, har nog slängt min instruktionsbok...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej,

Jag har ett Exped Downmat som använts i två månader. Efter ca. 30 dagar började fjädrarna flyga ut och täppa igen ventilerna så jag varken kunde fylla eller tömma det på luft,

Jag har inte heller hittat något bra sätt att skaka liggunderlaget så att stoppningen håller sig längre ned så det inte flyger ut när jag tömmer det.

Ni som har downmats, får ni också fullt med fjädrar i ventilerna? Gör jag fel eller är något trasigt?

Låter som en garanterad reklamation - återkom gärna med hur det gått!

Nope, har ingen Downmat, velat köpa men hört att de inte alltid är så bra - det blev en klassisk rigerest istället!

Har en downmat 7, dock inte använd riktigt lika mkt som din...Men har inte haft nåt problem med den iaf.
Du gör nog inget fel heller...reklamera den och hoppas dom fixar problemet :)

Lycka till..

//MD

Jag har ett 9 DLX, inga problem där. Reklamera ditt liggunderlag, borde inte vara några problem.
/Jens

Tack

Tack så mycket för alla snabba svar! :) Jag reklamerar och återkommer sedan i tråden med hur det gått.

Reklamationen accepterades

Hej igen,

Jag sände tillbaka liggunderlaget och nu är ett nytt skickat till mig.

Tack för era goda råd.
Mvh
/Oscar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips