Pumpa Exped Downmat

avslutad210712

Gäst
Har krypit till korset och tänkte köra med Exped Downmat på vårturen. Har testat den hemma och den är en dröm att sova på golvet med. Har dock ett litet problem och det är att det skall in massor av luft och packpåsen går visserligen att pumpa med men det tar lång tid så därför har jag köpt pumpen till madrassen och det är där problemet verkligen börjar. När jag trycker fast ventilen från pumpen på ventilen på madrassen så fastnar de inte ihop ordentligt vilket innebär att i hälften av fallen går de isär redan innan jag ens börjat pumpa och i resten av fallen går de isär direkt jag trycker på pumpdelen. Att hålla ventilen på plats med ena handen känns inte direkt som någon höjdare eftersom det då tar längre tid att pumpa med pumpen eftersom jag då måste hålla igen insugningshålet med den hand jag pumpar och då får jag bara ut halva volymen luft från pumpen.

Så min fråga är om någon annan använder pumpen och om Ni har samma problem som mig dvs att ventilerna går isär hela tiden. Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?
 
avslutad210712; sa:
Så min fråga är om någon annan använder pumpen och om Ni har samma problem som mig dvs att ventilerna går isär hela tiden. Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Nu vet jag inte om jag förstog hur du använder din pump, men jag använder ibland dykflaskorna för att fylla mina exped med, så jag kan få i torrluft och torka dem från den fuktiga luften som kommer in i dem när man fyller dem ute. då använder jag själva påsen och fyller den först med luft och låter övertrycket som skapas i den fylla liggunderlaget. sedan värmer jag upp luften i liggunderlaget så den kan ta upp mer fukt.
Så så gör jag, om det var till hjälp.

/Torbjörn
 
Jag tror jag känner igen problemet från när man pumpar med påsen.
Jag har två underlag som är köpta med ett års mellanrum; möjligen skiljer passningen lite mellan dem.
Det händer dock på åtminstone det ena underlaget att det vill lossna lite under pumpningen, så det är säkert lite knepigt med tillverklningstoleranserna med den "fastsättning" man valt. Kan ju tänka mig att temperaturen på grejorna har viss betydelse.

Försök och se om du kan trycka ihop dem på nåt annat sätt, alltså genom att hålla fingrarna annorlunda eller nåt, så att du får bästa möjliga montage.

Funkar inte det så reklamera för bövelen. Klart grejorna ska funka, och detta utan allt för mycket pillande.
 

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Jag tror jag känner igen problemet från när man pumpar med påsen.
Jag har två underlag som är köpta med ett års mellanrum; möjligen skiljer passningen lite mellan dem.
Det händer dock på åtminstone det ena underlaget att det vill lossna lite under pumpningen, så det är säkert lite knepigt med tillverklningstoleranserna med den "fastsättning" man valt. Kan ju tänka mig att temperaturen på grejorna har viss betydelse.

Försök och se om du kan trycka ihop dem på nåt annat sätt, alltså genom att hålla fingrarna annorlunda eller nåt, så att du får bästa möjliga montage.

Funkar inte det så reklamera för bövelen. Klart grejorna ska funka, och detta utan allt för mycket pillande.

Har redan reklamerat och det är inga problem att skicka tillbaka pumpen. Till nästa vår skall jag se om jag kan lösa det på något annat sätt. Annars får jag väl pumpa med påsen men det tar som sagt lite tid för det är mycket luft som skall in i madrassen.
 
avslutad210712; sa:
Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Var på Getout igår och frågade om man hade haft mycket reklamationer på deras downmats man sålt där. Jag ställde frågan eftersom jag har ett som inte håller tätt en hel natt. Killen på Getout sa att det var ca 4-5 % av produkterna som blev reklamerade och främst var det passformen på munstycket som sitter på pumpen. Exped har jobbat mkt med det och det är tydligen en ny ventil på årets "kollektion" som ska vara bättre. Mina ventiler funkar bra vid pumpning men har en polare vars ventil det är betydligt svårare att få fast på munstycket till pumpen. Reklamera och hoppas på bättre passform på den nya är min rekommendation.

Mvh Micke
 
Påspumpning funkar ju allt bättre med övning, men visst tar det ett antal påsfyllningar innan man är klar.
Ibland har man kanske bråttom, medan man egentligen har ganska gott om tid för det mesta...
 

avslutad210712

Gäst
Bollvik; sa:
avslutad210712; sa:
Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Var på Getout igår och frågade om man hade haft mycket reklamationer på deras downmats man sålt där. Jag ställde frågan eftersom jag har ett som inte håller tätt en hel natt. Killen på Getout sa att det var ca 4-5 % av produkterna som blev reklamerade och främst var det passformen på munstycket som sitter på pumpen. Exped har jobbat mkt med det och det är tydligen en ny ventil på årets "kollektion" som ska vara bättre. Mina ventiler funkar bra vid pumpning men har en polare vars ventil det är betydligt svårare att få fast på munstycket till pumpen. Reklamera och hoppas på bättre passform på den nya är min rekommendation.

Mvh Micke

Köpte två downmat och det ena var trasigt redan vid leveransen. Prövade att stoppa ner madrassen i vatten och det läckte precis där gummiförstärkningen för ventilen tar slut.
 
Mezzner; sa:
Påspumpning funkar ju allt bättre med övning, men visst tar det ett antal påsfyllningar innan man är klar.
Ibland har man kanske bråttom, medan man egentligen har ganska gott om tid för det mesta...


Håller med Anders! Det är lite övning i det hela. Jag vet att jag behöver 10-12 pumptag med påsen - det tar egentligen ingen tid! Men visst kan det kännas så... Ibland händer det också att pumppåsen glider av, men oftast har jag då haft för bråttom och slarvat med att sätta fast påsen på ventilen ordentligt. Och bråttom behöver man ju inte ha - egentligen!

Även om det är lite bökigt: madrassen är värt varenda sekunds jobb man lägger ner på den!!
 
Bumpar en gammal tråd och undrar hur 2009'ans Exped Downmat 7 (eller 9) fungerar med den inbyggda pumpen?

Såg ett klipp på youtube där det såg ut att gå relativt fort att pumpa upp mattan med två händer.
Någon som har erfarenhet av den nya modellen? Rekommenderar ni att man köper till en fotpump ändå eller fungerar det bra med den inbyggda handpumpen?
 
Bumpar en gammal tråd och undrar hur 2009'ans Exped Downmat 7 (eller 9) fungerar med den inbyggda pumpen?

Såg ett klipp på youtube där det såg ut att gå relativt fort att pumpa upp mattan med två händer.
Någon som har erfarenhet av den nya modellen? Rekommenderar ni att man köper till en fotpump ändå eller fungerar det bra med den inbyggda handpumpen?

Har precis köpt ett Exped Syn Mat 7 Pump F å den inbyggda pumpen funkar klockrent ;)

/Janne
 

avslutad210712

Gäst
Numer har jag ett av varje dvs ett som man pumpar med påsen och ett som man pumpar med inbyggd pump. Efter lite övning tycker jag att påsen vinner. Visst fungerar den inbyggda pumpen men det krävs en hiskelig mängd pumpningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.