Pumpa Exped Downmat

avslutad210712

Gäst
Har krypit till korset och tänkte köra med Exped Downmat på vårturen. Har testat den hemma och den är en dröm att sova på golvet med. Har dock ett litet problem och det är att det skall in massor av luft och packpåsen går visserligen att pumpa med men det tar lång tid så därför har jag köpt pumpen till madrassen och det är där problemet verkligen börjar. När jag trycker fast ventilen från pumpen på ventilen på madrassen så fastnar de inte ihop ordentligt vilket innebär att i hälften av fallen går de isär redan innan jag ens börjat pumpa och i resten av fallen går de isär direkt jag trycker på pumpdelen. Att hålla ventilen på plats med ena handen känns inte direkt som någon höjdare eftersom det då tar längre tid att pumpa med pumpen eftersom jag då måste hålla igen insugningshålet med den hand jag pumpar och då får jag bara ut halva volymen luft från pumpen.

Så min fråga är om någon annan använder pumpen och om Ni har samma problem som mig dvs att ventilerna går isär hela tiden. Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

avslutad210712; sa:
Så min fråga är om någon annan använder pumpen och om Ni har samma problem som mig dvs att ventilerna går isär hela tiden. Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Nu vet jag inte om jag förstog hur du använder din pump, men jag använder ibland dykflaskorna för att fylla mina exped med, så jag kan få i torrluft och torka dem från den fuktiga luften som kommer in i dem när man fyller dem ute. då använder jag själva påsen och fyller den först med luft och låter övertrycket som skapas i den fylla liggunderlaget. sedan värmer jag upp luften i liggunderlaget så den kan ta upp mer fukt.
Så så gör jag, om det var till hjälp.

/Torbjörn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror jag känner igen problemet från när man pumpar med påsen.
Jag har två underlag som är köpta med ett års mellanrum; möjligen skiljer passningen lite mellan dem.
Det händer dock på åtminstone det ena underlaget att det vill lossna lite under pumpningen, så det är säkert lite knepigt med tillverklningstoleranserna med den "fastsättning" man valt. Kan ju tänka mig att temperaturen på grejorna har viss betydelse.

Försök och se om du kan trycka ihop dem på nåt annat sätt, alltså genom att hålla fingrarna annorlunda eller nåt, så att du får bästa möjliga montage.

Funkar inte det så reklamera för bövelen. Klart grejorna ska funka, och detta utan allt för mycket pillande.

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Jag tror jag känner igen problemet från när man pumpar med påsen.
Jag har två underlag som är köpta med ett års mellanrum; möjligen skiljer passningen lite mellan dem.
Det händer dock på åtminstone det ena underlaget att det vill lossna lite under pumpningen, så det är säkert lite knepigt med tillverklningstoleranserna med den "fastsättning" man valt. Kan ju tänka mig att temperaturen på grejorna har viss betydelse.

Försök och se om du kan trycka ihop dem på nåt annat sätt, alltså genom att hålla fingrarna annorlunda eller nåt, så att du får bästa möjliga montage.

Funkar inte det så reklamera för bövelen. Klart grejorna ska funka, och detta utan allt för mycket pillande.

Har redan reklamerat och det är inga problem att skicka tillbaka pumpen. Till nästa vår skall jag se om jag kan lösa det på något annat sätt. Annars får jag väl pumpa med påsen men det tar som sagt lite tid för det är mycket luft som skall in i madrassen.

avslutad210712; sa:
Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Var på Getout igår och frågade om man hade haft mycket reklamationer på deras downmats man sålt där. Jag ställde frågan eftersom jag har ett som inte håller tätt en hel natt. Killen på Getout sa att det var ca 4-5 % av produkterna som blev reklamerade och främst var det passformen på munstycket som sitter på pumpen. Exped har jobbat mkt med det och det är tydligen en ny ventil på årets "kollektion" som ska vara bättre. Mina ventiler funkar bra vid pumpning men har en polare vars ventil det är betydligt svårare att få fast på munstycket till pumpen. Reklamera och hoppas på bättre passform på den nya är min rekommendation.

Mvh Micke

Påspumpning funkar ju allt bättre med övning, men visst tar det ett antal påsfyllningar innan man är klar.
Ibland har man kanske bråttom, medan man egentligen har ganska gott om tid för det mesta...

avslutad210712

Gäst
Bollvik; sa:
avslutad210712; sa:
Har jag haft otur eller är pumpventilen så otroligt dåligt kontruerad?

Var på Getout igår och frågade om man hade haft mycket reklamationer på deras downmats man sålt där. Jag ställde frågan eftersom jag har ett som inte håller tätt en hel natt. Killen på Getout sa att det var ca 4-5 % av produkterna som blev reklamerade och främst var det passformen på munstycket som sitter på pumpen. Exped har jobbat mkt med det och det är tydligen en ny ventil på årets "kollektion" som ska vara bättre. Mina ventiler funkar bra vid pumpning men har en polare vars ventil det är betydligt svårare att få fast på munstycket till pumpen. Reklamera och hoppas på bättre passform på den nya är min rekommendation.

Mvh Micke

Köpte två downmat och det ena var trasigt redan vid leveransen. Prövade att stoppa ner madrassen i vatten och det läckte precis där gummiförstärkningen för ventilen tar slut.

Mezzner; sa:
Påspumpning funkar ju allt bättre med övning, men visst tar det ett antal påsfyllningar innan man är klar.
Ibland har man kanske bråttom, medan man egentligen har ganska gott om tid för det mesta...

Håller med Anders! Det är lite övning i det hela. Jag vet att jag behöver 10-12 pumptag med påsen - det tar egentligen ingen tid! Men visst kan det kännas så... Ibland händer det också att pumppåsen glider av, men oftast har jag då haft för bråttom och slarvat med att sätta fast påsen på ventilen ordentligt. Och bråttom behöver man ju inte ha - egentligen!

Även om det är lite bökigt: madrassen är värt varenda sekunds jobb man lägger ner på den!!

Bumpar en gammal tråd och undrar hur 2009'ans Exped Downmat 7 (eller 9) fungerar med den inbyggda pumpen?

Såg ett klipp på youtube där det såg ut att gå relativt fort att pumpa upp mattan med två händer.
Någon som har erfarenhet av den nya modellen? Rekommenderar ni att man köper till en fotpump ändå eller fungerar det bra med den inbyggda handpumpen?

Bumpar en gammal tråd och undrar hur 2009'ans Exped Downmat 7 (eller 9) fungerar med den inbyggda pumpen?

Såg ett klipp på youtube där det såg ut att gå relativt fort att pumpa upp mattan med två händer.
Någon som har erfarenhet av den nya modellen? Rekommenderar ni att man köper till en fotpump ändå eller fungerar det bra med den inbyggda handpumpen?

Har precis köpt ett Exped Syn Mat 7 Pump F å den inbyggda pumpen funkar klockrent ;)

/Janne

avslutad210712

Gäst
Numer har jag ett av varje dvs ett som man pumpar med påsen och ett som man pumpar med inbyggd pump. Efter lite övning tycker jag att påsen vinner. Visst fungerar den inbyggda pumpen men det krävs en hiskelig mängd pumpningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips