Hilleberg Anjan vs Exped Cetus

Är på väg att köpa tält och det känns som att det står mellan dessa två:

Hilleberg Anjan 2 http://www.addnature.com/413270.html
Exped Cetus 2 UL http://www.addnature.com/hilleberg-anjan-2-rod-416933.html

Hade nästan bestämt mig för Anjan, men blev tveksam då jag läste vad Hilleberg själv skriver om tältet. De avråder i princip från Anjan-tältet om det ska användas i lite tuffare förhållanden, och skriver att innertältet kan bli genomblött i rejält regn eftersom ytterduken inte går ända ner till marken.

Hittade då Exped Cetus som känns som ett bra alternativ, något tyngre men där går duken ända ner. Cetus har dock bara 1500 i vattenpelare gentemot Anjans 2000. Tycker 1500 låter lite, men ett tält från en så känd tillverkare och med ett pris på över 6000 kr måste väl hålla för rejält regn?

I år blir nog den värsta prövningen några dagars fjällvandring men vill också kunna använda det i framtiden då bl.a. Sarek lockar. Det bästa för att få ett så rejält tält som möjligt hade såklart varit ett Hilleberg Nallo eller liknande, men vill helst ha ett tält som rymmer två personer men som jag även är tillräckligt lätt och litet för soloturen.

Vilket tror ni är bästa alternativet? Någon som har prövat nåt av tälten eller har ett annat förslag?
 
Hilleberg är helt klart att rekommendera

Jag har nog testat det flesta av Hillebergstälten. Och inget är dåligt med dem förutom att det är dyra men bra grejer kostar heter det ju!Vill du bära lätt men ändå ha ett bra rymligt tält så skulle jag inte tveka att investera i ett Hillebeg. Anjan är bra ryslighet för två med en ok liten absid, det finns ju GT varianter också om du vill ha en rymligare absid. Men Anjan 2 som jag har är helt ok för att brassa lite käk i om det är busväder utanför. Och det där du nämner om att det kan bli blött går ju att lösa om du tänker på dessa bitar när du riggar tältet! Men jag skulle också kolla på deras nya Niak det verkar vara helt fantastiskt! Lycka till Tobbe
 
Jag tycker rädslan för den uppdragna duken är överdriven hos många, i mitt anjan kan det bli kondens på golvdukens uppdragna "sarg" som ju är direkt åtkomlig för vädrets makter, men regna in har det aldrig gjort trots en hel del regn i kombination med blåst, dock inte extremväder skall sägas. Regnar det horisontellt är läget förvisso annorlunda... Det funkar heller inte vid snö så skall man ut på vintern måste man ha alternativ, enda anledningen för mig att eventuellt byta tält skulle vara att kunna ersätta mina nuvarande två med ett relativt lätt som ändå funkar på vintern.
 
intressant att dom första svaren handlar om andra tält än dom som efterfrågas.

men men.

jag har anjan 2 och jag kollade igenom allt om det innan jag köpte det. det finns en tråd om det också.

regn som kommer horisontellt som ett problem har ingen rapporterat om hittils, en användare här hade det i 14 dagar i sarek med 10 dagars regn utan problem, om jag inte minns fel. jag tror det ska mycket till att regnet verkligen ska tränga över "badkarskanten". Sedan upplever jag hilleberg som ganska konservativa i sina rekommendationer, många tält klara mer än vad dom anger.
en tysk sida gjorde ett vindtest från sidan och då klarade anjan 28 m/s, (hittar dock inte länken nu)

outdoorgearlab hade det som testvinnare: http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews/Hilleberg-Anjan-2

jag själv har haft det i blåst och regn, inga problem. dock ska jag ta upp det till fjällen i sommar men jag ser inga problem där.
 
Exped Cetus liknar ju Exped Spica 2 UL väldigt mycket. Skillnaden är nog bara den större absiden och att ingången är på sidan vilket nog är ett plus.
Har själv inte testat Cetus men har Spica´n och skrivit här i tråden på sidan 2 och 3.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78114&page=2

Mitt Spica är nu snart 2 år gammal och jag gillar tältet men det har sina nackdelar.
De som nog är lika med Cetus är
- att yttertyget behöver efterspännas en del när det är blött och/eller kallt
- tyngd som frusen regn eller snö låter det säckas lite vilket är svårt att spänna bort
- vid insidan av yttertältet släpper sömntejpningen vid den större tältbågen; på samma båge har fastsätningen mellan inner och yttertältet gått sönder lite; spänner man yttertyget lite för hårt belastas denna fastsättning väldigt mycket; det bli även svårt att stänga innertälts dörr när man spänna lite för hårt och man vill gärna spänna hårt så yttertyget inte hänger.

För mina behov är spica´n rätt men jag förväntar mig inte att det kommer att hålla 10 år till.
Vill man ha ngt långlivade är nog HB det bättre val.
Mellan dina två val tycker jag egentligen att du borde jämföra Spica mot Anja då de likna mera varandra och då vinner Spica med vikten och priset samt att yttertyget är längre neddraget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tics Hilleberg Anjan 2 Bo och sova 4
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
JoeSwede Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 19
Underlig Hök Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.