Exped DownMat 9 M

avslutad210712

Gäst
Har fyra Exped, två Downmat 9 dlx och två SynMat UL 9 LW, och fyra Thermarest, två ultralight och den andra av den modell som motsvarar ProLite Large idag.

Det ena Downmat gick sönder varvid ventilerna fylldes med dun men som tur är sista morgonen på en vårvintertur. Fick ny på garantin.

Den ena Thermrest Prolite delaminerade så jag hade en bula som var lika stor som en basketboll ungefär där bröstkorgen är om man pumpade upp liggundferlaget normalt. Hände andra natten på en sommartur så man kan säga att den vandringen blev sovandet lite si och så med. Fick även där en ny på garantin efter att ha skickat in madrassen till Irland.

Så kvalitetsmässigt har 25% av mina Exped och 25% av mina Thermarest gått sönder.
 
På mitt synmat 7 så har tre av de invändiga kanalerna släppt längs med halva liggunderlaget efter 6 år.
Den Svenska återförsäljaren sa nej med hänvisning till den 5-åriga garantin. Men jag ska prova att kontakta Exped direkt.

Så nej Exped är inget jag kan rekommendera som hållbart.

Det låter tråkigt. Känns som att det är ingen idé att satsa tvåtusen bananer på grejer som går sönder i fält.

Tack för tipset!
 
Jag är trött i ryggen och varit igång .. köpte mig en camping hammock istället, billigare och otroligt skön sov komfort ... ( Morgan är svårväckt på sin downmat så den är bra när den är hel !! :p ) inte mycket till hjälp kanske om du är inne på ett liggunderlag som ska funka i fjällmiljö där hammocken inte funkar så bra, då upphängningsplatser saknas .... // Andreas

Låter spännande. Var hittar man en camping hammock? Som är bra. Inget Biltema race för mig! :)
 
Det låter tråkigt. Känns som att det är ingen idé att satsa tvåtusen bananer på grejer som går sönder i fält.

Tack för tipset!

I fält har den varit fantastiskt att ligga på. Att kanalerna lossnade hände när liggunderlaget låg på hyllan under vintersäsongen. Så kom ihåg att pumpa upp liggunderlaget innan du reser iväg. Kan bli en otrevlig överraskning annars.
 
Om man läser EXPED´s användarmanual, så står det tydligt att man ska släppa ut en del luft ur mattorna när de ej används. Detta för att undvika att luften expanderar och skadar mattan vid t.ex varmt väder (men bör göras även oavsett temp.)

/Anders

Det har du rätt i. Korrekt handha & serva sin utrustning.

Har du nån Exped? Nöjd!?
 
I fält har den varit fantastiskt att ligga på. Att kanalerna lossnade hände när liggunderlaget låg på hyllan under vintersäsongen. Så kom ihåg att pumpa upp liggunderlaget innan du reser iväg. Kan bli en otrevlig överraskning annars.

Hur ska man göra när man inte anv den? Delvis eller helt uppblåst. Tömma & fylla under off season?
 
Det där med att inte ha det liggande i solljus fullt uppblåst kom till i instruktionen på mitt andra underlag (jag har två DownMat 7 pump nu). Stod inte i bruxen till det första. Dock så hände samma sak för mig efter förvaring. Det funkade hur bra som helst i fält men när det hade legat över vintern så var det som ett såll. Hoppas det var något måndagsex.
 
jag tömmer mitt synmat 7 UL och rullar ihop det i packpåsen. Gissar att det är helt ok eftersom det är så de ligger på lager innan de säljs...

blåser inte in en massa kex-smulor och såpbubblor i det innan, bara vanlig luft från mina lungor. Vätskan i den luften räknar jag med att den dunstar inom något dygn ;)
 
Nu är detta inte svar på TS fråga, så jag ber lite om ursäkt..
Jag ser uppblåsbara underlag som "liabilities". Upprepade rapporter om delaminering, punktionsrisk från eldloppor och vasst underlag, tid och jobb med uppblåsning/tömning, pris.
Jag önskar att det inte vore så, även jag skulle vilja sova på 9cm dun :)
I skogen där jag mest vistas så reder man dock komforten rätt bra med ris och plastunderlag.
Om jag nu ändå skulle köpa mig ett uppblåsbart igen så hade jag tagit en lätt rackare plus ett ännu lättare i plast: Neoair Xlite och Multimats Compact XS (totalt 450 gram) så är man någotsånär safe om olyckan är framme samtidigt som man kan slänga fram plasten på lunchrasten och lounga vid elden på kvällen.
 
Fast vanlig punktering är knappast något att oroa sig över. Medföljande lagningskit innehåller ganska många lagningslappar, och lyckas man göra slut på dessa är det handhavandefel =)
 
Har genom åren använt ett thermarest original (ca 10 år), ett therma guidelite (5 år), ett exped downmat 9 xl, ett synmat 7, och har nu ett downmat 7 short dvs 120 cm. Har aldrig haft några problem, har alltid packat samtliga uppblåsbara löst hängande eller liggande med öppna ventiler.

...använder alltid ett konventionellt underlag till mitt uppblåsbara, ett lätt på vintern och ännu lättare under barmarkstiden :)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.