Exped DownMat 9 M

Nu är detta inte svar på TS fråga, så jag ber lite om ursäkt..
Jag ser uppblåsbara underlag som "liabilities". Upprepade rapporter om delaminering, punktionsrisk från eldloppor och vasst underlag, tid och jobb med uppblåsning/tömning, pris.
Jag önskar att det inte vore så, även jag skulle vilja sova på 9cm dun :)
I skogen där jag mest vistas så reder man dock komforten rätt bra med ris och plastunderlag.
Om jag nu ändå skulle köpa mig ett uppblåsbart igen så hade jag tagit en lätt rackare plus ett ännu lättare i plast: Neoair Xlite och Multimats Compact XS (totalt 450 gram) så är man någotsånär safe om olyckan är framme samtidigt som man kan slänga fram plasten på lunchrasten och lounga vid elden på kvällen.

Men neoair prasslar ju så man blir galen!

Whisky och öronproppar så slipper man prasslet!
Nejmen jag har hört att det ska prassla en del. Har ingen egen erfarenhet dock. Tror inte att det skulle störa just mig så mycket.
Men som sagt så tror jag inte att jag kommer återvända till uppblåsbara. Och min z-lite är nästan knäpptyst :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det har du rätt i. Korrekt handha & serva sin utrustning.

Har du nån Exped? Nöjd!?

Hej. Jo, jag har en 7:a av den äldre varianten där man pumpar upp den mha förvaringssäcken och dess snabel :).
Än så länge håller den. När jag ej använder den, packar jag ihop den igen i säcken.
Verkar klara av ett o annat.

Ha det!

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips