Everest

Köp kräver kunskap

Jag tror att vår slutsats är att det som avgör huruvida köpet är lyckat eller inte är KÖPARENS KUNSKAP.
Möjligheten till riktigt bra köp finns. Man kan ju inte säga "Everest gör bra grejer" och rusa åstad och köpa ett tvåmanstält på 4 kg, gjort av gladpack, och tro att det ska funka.

Flouronauten pratade om sovsäckar från McKinley. Ett bra exempel på bra lågprisgrejer OM MAN VET VAD MAN SKA TITTA EFTER:
Om man läser innantill (och läsa kan vi ju) om till exempel deras säck "X-treme lite 900" och jämför den med Haglöfs Ultrapro Plus så ser man:

- Samma fyllningsmaterial (DuPont Thermolite micro)
- Ungefär samma fyllningsmängd (350-400 g)
- Samma yttertyg (DuPont Tactel)
- Samma totalvikt (runt 900 g)
- Men: McKinley är 450 spänn billigare!

Den enda skillnaden (förutom priset) ligger i att McKinley anger lägre komforttemp (+2 mot +9) vilket ju kan vara missvisande, trots mer fyllning.
Sen får man ju naturligtvis syna sömmarna innan man köper.

Alltså: om man vet vad man ska titta efter kan man göra bra köp.
Den som fortsätter leta kan ju till exempel hitta Mountain Equipment Firewalker UL som daskar både McKinley och Haglöfs vad gäller vikt, kvalitetrykte OCH pris.
 
sajberjohan; sa:
dave1; sa:
Man behöver ju inte heller trilla ner i Hillebergsfällan. Det finns många bra tält på marknaden som är bättre än Everest och samtidigt betydligt billigare än Hilleberg.


mvh
David

Har du några bra exempel på tält som är billigare än Hilleberg och bättre än Everest?

Går i tältköpartankar och Hilleberg är alldels för dyrt för mig...

Jag besvarade din fråga i den pågående tälttråden..
 
Re: Köp kräver kunskap

[Alltså: om man vet vad man ska titta efter kan man göra bra köp.
Den som fortsätter leta kan ju till exempel hitta Mountain Equipment Firewalker UL som daskar både McKinley och Haglöfs vad gäller vikt, kvalitetrykte OCH pris. [/QUOTE]

ME ser ju bra ut. Någon som har erfarenhet av märket. Söker en säck med komfort runt -15, och det såg ju ut att finnas på High Sport.
En liten fundering i allmänhet som åtminstone jag får ibland.

Varför kan dom vara så billiag ? Är dom sämre ?
Håller dom inte vad dom lovar ?

//PW
 
Re: Re: Köp kräver kunskap

perwickström; sa:
ME ser ju bra ut. Någon som har erfarenhet av märket.
Håller dom inte vad dom lovar?

Vidare i sovsäcksparentesen:
Jag har två kompisar som äger varsin ME Dewline. Det är en lättviktssäck med suveränt komfortabelt innertyg (jämfört med konkurrenternas plastpåstyg), och för bruk på sommarfjäll är den nästan för varm, trots att den bara väger 640 gram.

Den säcken håller i alla fall vad den lovar.
 
Everest håller!

Har själv ett Everesttält som jag använt i tre år nu. Tältet kostade 1500 kr och är ett kupoltält med 3 stänger liknande Hillebergs "Staika" i konstruktionen. "Staika" kostar 6180 kr. Jag har under dessa tre år använt mitt tält flitigt vid både Helags, Sylarna och Kebnekaise i dåligt väder och allting håller fortfarande. Även om väverna i t.ex. Hillebrgs tält är mera slitstarka och marginellt lättare så tror jag ändå att tältets konstruktion är det viktigaste för hur det beter sig i hårt väder.
 
ME rockar :)

ME är bra och har mycket gott anseende. Huvudanledningen till att Firewalkersäckarna verkar billigare beror nog mest på att fyllningsmaterialet är Thermolite Extreme medan konkurrenterna oftast har Polarguard 3D eller Delta. Dessa säckar ska nog snarast jämföras med ME Sleepwalker resp. ME Skywalker.

Sedan så går det inte att komma ifrån att ME alltid legat litet lägre i pris än många av deras amerikanska konkurrenter. Det kan nog bero på många faktorer - EU, agenten, försäljningsvolymer(?) m.m.

Vad jag vill säga är att du nog kan köpa ME:s sovsäckar med gott samvete om man bara ser till kvaliteten. Sedan kan det ju finnas andra aspekter att väga in.
 
Jag har bara bra erfarenheter av Everest prylar.
Jag har en sovsäck från E som jag är toknöjd med.
Även kläder typ underställ värmeplagg och vantar mössor etc etc.

Det är inte att sticka under stolen med att det fins olika kvaliter på kläder och utrustning.
Men Everest är nog ett av de "billighets" märken som har lyckats hålla en ganska genomgånde hög kvalitet.

Men det handlar ju om pris vs användning.

Man köper inte ett Hillebergs tält om man ska upp och sommarvandra 3 dagar i Jämtland.
 
Shell Jacket och Pant

Jag köpte nyligen en Everest Shell Jacket till nedsatt pris 998 istället för 1799. och den verkar gedigen på alla sätt jag sett, har dock inte utsatt den för några större påfrestningar ännu men det kommer. det enda jag väntar på nu är byxan som passar till jackan, vilken också verka väl värd sitt pris(1499) (finns på stadiums hemsida). för övrigt har jag förtroende för Everest, men bara i vissa fall. t.ex. skulle jag nog inte köpa en sovsäck/tält/ryggsäck från Everest, men vissa kläder är väl värda sitt pris.
/Martin
 
ryggsäck

Har själv bott i min Everest rygga i över ett år under en backpackingresa, därefter kanske 6-7 "vanliga" resor och också ett antal vandringar.
Inte en enda söm har gått, inte ett enda spänne har rasat, inte nåt hål nånstans, inte nåt fel nånstans.

Kan bara säga att det 1000 mycket välinvesterade kronor!

Mkt positiva erfarenheter av Everest.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.