Everest tält erfarenheter?

Inte ens Hilleberg är 100%.

Sonen lånade ett av våra Hilleberg och det blåste sönder på natten i mars i fjällen när vinden vände lite! Som tur var var det utanför Keb stationen och sista natten (det hade blivit ändå annars).

Så man skall nog inte ha för liten marginal.
Och testa själv innan skarpt läge om du köper, så du känner om du vågar lita på det.

Viss övertro på hilleberg i den här tråden... Finns många andra bra tältmärken, som omnämns i en massa andra trådar som lyckas vara bra utan att kosta tre gånger mer än andra jämförbara tält.

Sedan handlar det ju mer om val av tältplats och god förankring av tältet. Ser det ut att blåsa upp ska man väl kanske inte slå upp tältet högt upp på en kal rygg..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag har inga erfarenheter av Everest, men däremot McKinley och dessa märken är förmodligen relativt likvärdiga. Det är helt ok produkter som definitivt är prisvärda, kanske inget man satsar på till en expedition men som vanlig nöjesvandrare räcker det långt.

Det McKinley-tält jag sovit i har varit i fjällen flertalet gånger, mestadels i finväder men senas i somras så var det ett dygnslångt spöregn utan minsta antydan till väta inne i tältet, det har varit med om hyfsat hård vind (dock inte storm) och även där visat sig fungera som tänkt.

Jag rekommenderar ingen att köpa ett festivaltält för fjällvandring men man måste inte ha Hilleberg eller motsvarande för enklare fjällvandring där stugor och andra vandrare finns relativt nära.

Även de billigare fjälltälten idag lär ju vara långt mycket bättre än de tält som användes för 30 år sedan.

Hej!
Vi är 3 st som ska upp o vandra i kebneområdet nu i sommar. Har fått låna ett Everest 3 manna tält men är lite osäker på om detta håller måttet för en vecka i svenska fjällen. Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av everest tält? Vi ska vara iväg i en vecka.

Ett tips i all ödmjukhet om att låna tält i största allmänhet, oavsett fabrikat:
Prova att sätta upp tältet hemma, dels så att du lär dig hur man gör i lugn och ro, hur du spänner upp det bäst, att alla delar finns med, att det är helt och i gott skick.
Ha en fin vandring!

Ett tips i all ödmjukhet om att låna tält i största allmänhet, oavsett fabrikat:
Prova att sätta upp tältet hemma, dels så att du lär dig hur man gör i lugn och ro, hur du spänner upp det bäst, att alla delar finns med, att det är helt och i gott skick.
Ha en fin vandring!

Håller helt med, lånar man tält är det viktigt att sätta upp det på hemmaplan, både så att man vet att alla delar är med, att det är helt och inte minst, man vet hur man slår upp det. Inte kul att vara på kalfjället utan mobiltäckning och upptäcka att det saknas en tältbåge eller att man inte vet hur det ska sättas upp och det ösregnar....

Tycker också att det är bättre att hyra eller låna ett bra tält än att ge sig ut med tveksamma grejer. Att kunna sätta upp det rätt är viktigt men tältplats är ingen enkel variabel att ändra på uppe på kalfjäll är min erfarenhet. Att bara flytta på sig lite snabbt eller att veta hur vädret blir om några timmar är inte lätt.

Jag har ett Everst bike 2 som jag bor i ca: tio nätter per år. Hittills så har jag inte haft några som helst problem under mina fyra år med tältet. Tältet är tätt, både i golv och tak. rekommenderas varmt.

Jag har ett Everst bike 2.

Jag har ett sådant också och sen jag lärde mig spänna upp tält ordentligt är det mitt favorittält

Viss övertro på hilleberg i den här tråden...
Håller helt med och jag har aldrig ens sett ett Hilleberg - kanske är det samma sak som folk som inte gillar mouserande vin och plötsligt en dag testar Bollinger?

Vi har ett 4-manna familjetält från Everest,

Jag har ett 4p (3 i verkligheten) kupoltält. Vi har nog 20+ nätter i tältet inkluderande kraftig vind. Dock ej regn.

Hej!
Vi är 3 st som ska upp o vandra i kebneområdet nu i sommar. Har fått låna ett Everest 3 manna tält men är lite osäker på om detta håller måttet för en vecka i svenska fjällen. Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av everest tält? Vi ska vara iväg i en vecka.

Som andra har antytt i tråden så står inte alltid högt pris i direkt relation med bästa kvalitet. Samtidigt ska man akta sig för andra änden av spektrat när man är ute på fjället - festivaltält och dylikt bör undvikas. Men jag vill hävda att det finns ett prisspektrum i mitten med prisvärda tält med bra kvalitet som täcker 99% av de vädersituationer som man månne råka ut för under en sommarvandring i svenska fjällen. Everest kan definitivt vara ett sådant. En annan möjlighet som du har är att hyra ett fjälltält av Tältcentralen. Det är en liten rörelse på Birger Jarlsgatan som sedan 1939 syr (!) och hyr ut fjälltält. Gå in och prata med dem, vetja, det är hjälpsamt folk.

http://www.taltcentralen.se

http://www.taltcentralen.se/uthyrning-3-mans-fjalltalt-tunnel.html

/Mats

En annan aspekt av val av tältplats är ju hur nära stf-stugor, fjällstationer eller prismaskydd som man tältar. Speciellt om man märker att det ska bli dåligt väder, och då vet med sig att man skulle kunna tälta nära en stuga för att vara på den säkra sidan. Ifall tältet skulle ge med sig kan man gå in och sova inomhus. Om man är osäker på sitt tält, eller överhuvudtaget sin egna förmåga att vistas i fjällmiljö under dåligt väder/farliga omständigheter så är tältning invid stugor ett bra sätt att uppleva fjällen på ett säkert sätt.

Hade Everest "premium" tunneltält med absid. Det var väldigt vädertåligt och klarade extrema regn och hård vind. Men det var helt nytt de veckorna också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips