Everest fr Stadium- Bra eller skräp?

dave1; sa:
När man köper ett dyrare "riktigt" märke får man ju även betala för utvecklingskostnader "intern" kvalitetskontroll i produktionen som för kvalitetskrav ställda från underleverantörer ex Gore, förutom för värdet i själva varumärket.
/Dave

Kvalitetskontroll och dylikt är dock väldigt billigt i förhållande till själva marknadsföringen av varumärket. Utöver en eventuellt kvalitetsskillnad är det därför marknadsföringskostnader som ligger bakom den stora mellanskillnaden på inpriset. På utpriset kan man sedan lägga på ytterligare en massa just på grund av den stora investering man gjort i marknadsföring.
 
Att köpa Everest på Stadium är väl som att köpa Blåvitt (eller Signum?) på Coop. Tack vare stora inköpsvolymer och "eget" varumärke som man inte lägger ner en massa pengar på att marknadsföra så får man bra produkter till lågt pris.

Det var nån tidning nyligen som testade batterier, och IKEAs egna batterier blev "Bästa köp" tack vare att de kostade ungefär hälften av vad andra batterier kostade (räknat per energiinnehåll). Duracell var väl visserligen marginellt bättre, men kostar ju avsevärt mer.
 
Toppenanorak

Jag köpte en orange anorak som fungerade perfekt i tre säsonger. Sedan körde jag den i tvättmaskinen med en bläckpenna i fickan. Därefter var den inte så tjusig längre. Lite nött hade den blivit i sömmen också. Men för 350 spänn var den mycket prisvärd.
 
Re: Re: underställ

Hmmm, nä jag tror jag har ungefär samma form. Får nog skylla på understället i alla fall. Att gå i ett Everest i säg, en vecka jämfört med att gå i ett Craft ställ är enligt mig stor skillnad. Brukar dock använda Evereststället till Pyjamas i tältet. Sådant behöver man ju också, och det fungerar bra att sova i.
David

magos584; sa:
d_cederberg; sa:
Jag har ett Everest underställ. Detta underställ kostar ungefär hälften av de andra märkena jag har, men det är inte heller värt mer. Jag har använt det minst, men det är redan det som är sladdrigast i formen. Tycker inte riktigt att det står sig vare sig i pris eller kvalité.
Det är inte så att du fått bättre form, och därför känns de sladdriga? ;-)

Jag tycker tvärtom, köpte diverse Everestkläder(2*underställ, mikrofleece, tjock fleece mm) inför Vasaloppet öppet spår 2000, de funkade bra och höll mig varm i de 20-32 minusgrader det var...nån annan som var där? Har även haft dem på diverse skidsemestrar och Vasaloppet 2001, fortfarande håller de formen bra, har jag haft tur kanske? Priset är ju helt ok, när man är fattig student som jag, men ändå vill ha skoj utomhus. Jag tycker att mina har varit klart prisvärda.
mvh Mago
 
Re: Re: Re: underställ

d_cederberg; sa:
Att gå i ett Everest i säg, en vecka jämfört med att gå i ett Craft ställ är enligt mig stor skillnad. Brukar dock använda Evereststället till Pyjamas i tältet.

Håller med om detta. Kommer aldrig att klä på mig ett Craftställ eller andra Craftunderkläder igen på grund av hur de stinker när man har tvättat dem.
 
Liten ryggsäck

För några år sedan köpte jag och flera jag känner Everests dåvarande 30l ryggsäck.

Alla gick sönder i blixtlåset efter 6-18 månader.

/Niklas
 
mindre ryggsack bra

Jag var beredd att betala for den perfekta ryggsacken for daglig bruk, men till slut var tvungen att koper den billigaste eftersom den hade allt
jag ville, i synnerhet ventilering for ryggen och kompremeringsremar. Jag var tveksam, men Everest AirFlow 300 har visat sig komfortabel, slitstark och functionell ungefar ett ar nu.
 
Re: Re: Re: underställ

d_cederberg; sa:
Hmmm, nä jag tror jag har ungefär samma form. Får nog skylla på understället i alla fall. Att gå i ett Everest i säg, en vecka jämfört med att gå i ett Craft ställ är enligt mig stor skillnad. Brukar dock använda Evereststället till Pyjamas i tältet. Sådant behöver man ju också, och det fungerar bra att sova i.
David

magos584; sa:
d_cederberg; sa:
Jag har ett Everest underställ. Detta underställ kostar ungefär hälften av de andra märkena jag har, men det är inte heller värt mer. Jag har använt det minst, men det är redan det som är sladdrigast i formen. Tycker inte riktigt att det står sig vare sig i pris eller kvalité.
Det är inte så att du fått bättre form, och därför känns de sladdriga? ;-)

Jag tycker tvärtom, köpte diverse Everestkläder(2*underställ, mikrofleece, tjock fleece mm) inför Vasaloppet öppet spår 2000, de funkade bra och höll mig varm i de 20-32 minusgrader det var...nån annan som var där? Har även haft dem på diverse skidsemestrar och Vasaloppet 2001, fortfarande håller de formen bra, har jag haft tur kanske? Priset är ju helt ok, när man är fattig student som jag, men ändå vill ha skoj utomhus. Jag tycker att mina har varit klart prisvärda.
mvh Mago
Hmm, jag var nog full när jag skrev det första inlägget, det kalla vasaloppet var ju 2001 och inget annat! Tycker ändå att de är bra...
 
Går in på fjärde säsongen med min skaljacka+fleeceväst

Frånsätt att jag aldrig har dem ihopkopplade har det funkat väldigt bra, dock börjar jackan bli lite sliten.

Jag har cyklat höst,vinter och vår samt åkt skidor och skridskor med den, det är mycket möjligt att en dyrare jacka skulle gå några säsonger till men jag har för mig att jag betalade typ 1500:- och alternativen då låg på det dubbla.

mvh Zacke
 
Everest

Jag tycker att deras ryggsäckar är riktigt genomusla! Går sönder direkt... Däremot har jag ett fleeceunderställ som jag är mycket nöjd med.
 
Nöjd med Everest

Har köpt ett antal Everest produkter bl a en 75 liters ryggsäck som hängt med på 2 sommar och en vintertur i fjällen samt diverse småresor. Inga problem alls!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
Klosse Everest tumhandskar – recension Kläder 3
waltruz Köpt Everest regnstäl 3000mm. Lurad? Dåligt köp? Kläder 18
helsingborgarn357 Frågår, påstående om Everest Kläder 4
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
PepperKeenan Everest Trekking Pant+Jacka för löpning Kläder 0
Öhrn Everest??? Kläder 11
lowe Mysteriet Everest! Kläder 41
100826 Everest zip off pants. Kläder 1
rofe85 Everest Kläder 37
100826 Everest Anorak Kläder 4
mtallberg Kvaliteten på Everest? Kläder 3
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
jmlove Gore-tex Stadium vad köpa? Kläder 3
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.