Eureka! tält

Jag håller på att spana in nya tält som jag kan köpa till nästa säsong!
Av någon anledning kom jag in på Eurekas hemsida och började titta runt där.

Hitta två olika tält jag kan tänka mig, nämligen

Moonshadow Duo
http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=2&product=6

Skylite 2 SUL
http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=1&product=72

Så nu har jag två frågor:
1. Är det någon som har erfarenhet av dessa tält eller av Eureka! i övrigt.
2. Är det någon som vet var jag kan köpa/titta på dessa? Jag vet att "Northstar.se" har Moonshadow tältet (även om det är slut för tillfället).

//Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har också tittat på eurekas tält ett tag, men la ner det när jag kom underfund med att det är den typen av tält där man måste sätta upp innertältet först och sen dra över "regnskyddet". Jag har fått ställa upp tält i ösregn några gånger och kan tänka mig hur det blir med sådana modeller.... Inga Eureka för mig blir det...

Eureka veteran

Jag köpte ett Eureka Autumnvind när jag bodde i Australien. Har använt det i allt från 4 veckors bilcampande i Östeuropa, ensamvandring i Jämtlandstriangeln till kajakturer.
Standarden på tältet är högt. Jag har limmat sömmarna i botten, men det är det enda.
Har aldrig regnat in, oavsett hur mycket nederbörd som kommit.
Kan bli lite kondens i tältet, men det beror på var man ställt det.

Utifrån mitt användande har det varit ett mkt bra tält.
Ja, man måste sätta upp innertältet först. Dock går det riktigt smidigt att hänga över yttertyget medans man sätter upp det och då klarar sig utrustningen bra från att bli blött.

Lycka till

/Peter

Eureka tält.....

beställt på northstar.se (Eureka, Spitfire DUO). Hoppas på nån mild hekg i november så att jag kan smita ut i skogen och "känna" på det på riktigt.
Återkommer med mina omdömen efter detta

//Jocke

Låter bra!

Jag ser fram emot att höra vad du har att säga!

(Även om det inte är riktigt det tältet jag är intresserad av :) )

//Peter

Är inte vattenpelaren lite klen på de båda? 3000 respektive 1500 mm.
Eller är det jag som inte fattat/läst rätt?

Dom uppgifterna stämmer nog!
Men lite får man väl stå ut med när det är en sådan vikt och ett sådant pris på grejerna.

För min del är jag inte ute efter ett "fjälltält" utan ett 3-säsongs tält för Skånska förhållanden.

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips