Vsl av lätt tvåmanna tält

Tält går att diskutera hur länge som helst.
Alla har olika krav och att det finns så många olika konstruktioner och material gör ju att man kan välja men även svårare att fatta ett beslut.
Köp beg först och testa och om och när du vet vad du vill ha köp ett nytt.
Finns många tillverkare men få som ritar tält välj märken där de som ritar själva testar i fält tex HB men även många mindre USA märken.HB säger tillex. att 1p går gränsen vikt/hållbarhet på ca 1.7 kg och de lättare klart rekomenderade för sommar bruk(under förstått varmt och fint väder).
 
Varför är Y-peg UL löjliga?

För mig har de funkat jättebra. Sedan kan jag väll erkänna att jag oftas bytert ut dem mot ännu lättare (MSR carbon core) på alla ställen utom de mest utsatta. Tältet är ett HB Niak.

För dess längd och tjocklek, näst intill omöjliga att få ner i "dålig" mark. Bytte 6 av 12 peggar mot XL. Nästa fjälltur blir det 8 av 12.

Om det blåser ordentligt vill jag att pegsen sitter kvar i marken.

Klart dom fungerar i "perfekt" mark och i låg vindstyrka.
 
Lägg platt stor sten på pinnen ska även sy en ' strumpa' att dra över linan så kan man lägga på denna en del gramgägare skippar pinnar på kupoltält.
Vindtester ska man ta med en nypa salt det är byig vind som sliter mest , regnar det ej får du väl ta ner tältet och ev sätta upp på mer skyddad plats ( om man köper lättviktare).
 
Lägg platt stor sten på pinnen ska även sy en ' strumpa' att dra över linan så kan man lägga på denna en del gramgägare skippar pinnar på kupoltält.
Vindtester ska man ta med en nypa salt det är byig vind som sliter mest , regnar det ej får du väl ta ner tältet och ev sätta upp på mer skyddad plats ( om man köper lättviktare).

Var just i fjällskog, i byar som dom lossnade. Lägger gärna på den extra vikten för att veta att tältet sitter. Är inte alltid lätt att hitta sten.
 
Hadde lätta HB pinnar med i höstas men några gammla fjällräven V i regjäl AL de fungerade bra som spett när det fanns en sten under tältbotten bara lossa lite på golvet från yttertältet och snabbt var stenen borta.
Var ju ej ett tips att bära med stenar men man får tolka som man vill få ställen i fjällen som saknar mkt sten från Glaciärena på ca 2 km i höjd som gick fram och åter över skandinaviska bergs kedjan med undantag av tex. Keb och delar av Norges högsta berg.
Kampade på berg på Bohus Malmö och då behövdes det sten på pinnarna då vinden kom in från havet bara några cm matjord att sätta ner pinnarna i.man kan även ha färdiga rundsling i tunn poyester silke och fästa runt stora stenar och sedan i org tältlinan, var nog lika blåsigt som i fjällen det var knappt så det gick anv vedköket fick bygga vindskydd för att lågan ej skulle ligga horisontalt och ej nå kastrullen.(det var efter denna biltur med tältning som SL 15 D vävs tältet såldes då jag ej ville chansa och anv dessa i fjällen med hus i synhåll ok)
 
Jag använde för första gången mitt nya Nordisk Telemark 2.2 UL i helgen, två dagar på äng i skärgården (massor av fästingar....). Svag vind, regn andra natten.

I stort sett nöjd, men jag hade önskat lite högre takhöjd, slog i huvudet när jag satt upp fast jag bara är 179 cm lång. Skippar man innertältet blir det däremot bra höjd.

I övrigt mycket rymligt om man är en person. Inga problem att få plats med ryggsäck , laga mat i absid och breda ut grejor. För två personer kan det bli trångt.

Första natten som var utan regn blev det väldigt mycket kondens, andra då det regna ingen kondens alls. Jag spännde det bättre inför andra, så luft kunde komma in under tältduken på det sätt som är avsett. Man får vara lite noggrann. Jag hade då även båda dörrarna i innertältet halvöppna (version 2.2 har två dörrar, jag valde den modellen för ökad möjlighet till ventilation)

Jag är inte heller van vid UL och tyckte materialen kändes läskigt tunna, inte minst golvet. Risk för revor i golvet om man inte är mycket försiktig?
 
För dess längd och tjocklek, näst intill omöjliga att få ner i "dålig" mark. Bytte 6 av 12 peggar mot XL. Nästa fjälltur blir det 8 av 12.

Om det blåser ordentligt vill jag att pegsen sitter kvar i marken.

Klart dom fungerar i "perfekt" mark och i låg vindstyrka.

Min erfarenhet verkar vara lite annorlunda än din. Har aldrig haft problem med varken att få ner dem i dålig mark (jämfört med andra markpinnar) eller stark vind.

Tyckte det var intressant med att någon väljer ett HB yellowlabel-tält och sedan byter ut markpinnarna mot kraftigare/större/tyngre än vad som levererars med HB blacklabel-tält.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Min erfarenhet verkar vara lite annorlunda än din. Har aldrig haft problem med varken att få ner dem i dålig mark (jämfört med andra markpinnar) eller stark vind.

Tyckte det var intressant med att någon väljer ett HB yellowlabel-tält och sedan byter ut markpinnarna mot kraftigare/större/tyngre än vad som levererar med HB blacklabel-tält.

Lätt vikt är en avvägning, dålig mark och eller stark vind är en relativ parameter. Kan säga rent konkret har jag haft problem med stening mossig mark, XL går ner utan problem och sitter som (no pun intended som berget)

Upplevde problem igår i lös mark i skogsterräng. UL pegsen kräver perfekt mark. Det gör inte XL.

Kommer alltid ha med 8 XL och 4 UL (för innertältet) i fjällen, i låglandet kan jag tänka mig UL.

Det är en potentiell svag punkt i dåligt väder, utan möjlighet att bära sten.

Så upplever jag det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.