Ett och endast ett UL-tält

Ni som har erfarenhet av Fjällmiljö... vad tycks om Bonfus Duos? De påstår att det är "designed for Nordic conditions", men det är ju väldigt likt Zpacks Duplex. Ser dock ut som det går att få det mycket närmare marken än Duplex - löser det problemet med drag, tror ni?

Duplex står absolut stabilt så länge som vinden blåser från rätt håll. Men inget jag frivilligt skulle vilja sitta i när det är storm. Man kan få duplex ända ner mot marken om man vill. Det som händer är att väggarna på ”badkaret” kollapsar när duken är så lågt. Det största problemet med att resa tältet i så lågt utförande är att man stryper luftflödet vilket orsakar mer kondens som inte luftas ut ur tältet. Och med en enkelduk så kommer kondensen samlas i droppar och rinna längs med tältduken ner i ”badkaret” eller det klassiska att man ligger med sovsäcken mot tältduken och vaknar med en blöt sovsäck. Det problemet tror jag att du får med alla tält av enkelduks konstruktion om du reser det så lågt att luftflödet inte får komma under. Hela syftet med duplex konstruktion är att det ska vara luftigt och mer eller mindre kondensfritt.
 
Ni som har erfarenhet av Fjällmiljö... vad tycks om Bonfus Duos? De påstår att det är "designed for Nordic conditions", men det är ju väldigt likt Zpacks Duplex. Ser dock ut som det går att få det mycket närmare marken än Duplex - löser det problemet med drag, tror ni?
Har testat både solo-varianten av Duos (kommer inte ihåg vad det heter) och duplex.
Bonfustältet hade mycket längre duk på kortsidorna, dvs de stack ut mer utanför golvet. Det bör vara en fördel när det blåser mycket i kombination med nederbörd. Även i vindstilla regn är det risk att man trycker ut badkarsgolvet så att det kommer utanför taket i Duplex.
Gillade även att det fanns en ventil vid taket på Bonfus-tältet.
Helt dragfritt får man nog inte i de här tälten.
Ska tilläggas att mina erfarenheter av dessa tält är från låglandet.
/OJ
 
@oscar jensen det låter ju bra. Det var exakt detta jag undrade. Var medveten om Duplex tillkortakommanden så som @Packad beskrev, och undrade om Bonfus kommit med en bättre lösning. Så väldigt intressant att höra dina tankar kring Solus. Verkar stämma rätt bra överens med det som Bonfus själva skriver:

The tent protects you from wind and rain thanks to the tent walls that come close to the terrain, reducing cold winds inside the tent.

Two top vents at the peaks (which can be closed as needed, even from inside the tent) contributes to good ventilation.


Jo, helt dragfritt blir det nog inte i de flesta UL-tälten. (Fast Trekkertent har en del intressanta design vad gäller det.)
 
@oscar jensen det låter ju bra. Det var exakt detta jag undrade. Var medveten om Duplex tillkortakommanden så som @Packad beskrev, och undrade om Bonfus kommit med en bättre lösning. Så väldigt intressant att höra dina tankar kring Solus. Verkar stämma rätt bra överens med det som Bonfus själva skriver:

The tent protects you from wind and rain thanks to the tent walls that come close to the terrain, reducing cold winds inside the tent.

Two top vents at the peaks (which can be closed as needed, even from inside the tent) contributes to good ventilation.


Jo, helt dragfritt blir det nog inte i de flesta UL-tälten. (Fast Trekkertent har en del intressanta design vad gäller det.)

Jag har Bonfus solo och använt det under min senaste 3-veckors fjällvandring. Det klarade stormen på 17 m/s natten den 8 Augusti till 9 galant och då glömde jag att lägga stenar på förankrigen av stavarna som håller uppe tältet. På morgonen såg jag att den kortare stången hade rykts ur sin förankring men tältet stodd ändå. Det var också samma pin som jag aldrig fick in i marken helt och så ingen sten på heller. Det är ett gott betyg och jag är väldigt nöjd. Jag kompleterade med 8 tältpinnar från Sea to Summit (de som har ett skyddat grepp på) och så köpte jag ett Dyneema underlag från HMG som pinnas fast i hörnen. På så sätt får jag golv i absiden.
 

Bilagor

  • 779F1D1A-1393-45A6-A865-D4BFFF741A64.jpeg
    779F1D1A-1393-45A6-A865-D4BFFF741A64.jpeg
    4.8 MB · Visningar: 364
Jag har Bonfus solo och använt det under min senaste 3-veckors fjällvandring. Det klarade stormen på 17 m/s natten den 8 Augusti till 9 galant och då glömde jag att lägga stenar på förankrigen av stavarna som håller uppe tältet. På morgonen såg jag att den kortare stången hade rykts ur sin förankring men tältet stodd ändå. Det var också samma pin som jag aldrig fick in i marken helt och så ingen sten på heller. Det är ett gott betyg och jag är väldigt nöjd. Jag kompleterade med 8 tältpinnar från Sea to Summit (de som har ett skyddat grepp på) och så köpte jag ett Dyneema underlag från HMG som pinnas fast i hörnen. På så sätt får jag golv i absiden.

Det låter ju riktigt lovande, det rycker en hel del i köptarmen, men då ett duo. Dom är ju betydligt billigare än motsvarande zpacks(iaf via svensk ÅF). Lite lustigt då det på amerikanska forum gnälls för att Bonfus där är dyrare än zpacks :)
 
Vi inom EU betalar extra för amerikanska varor, ungefär 2000kr mer i den prisklassen. Tror samma är det för amerikanerna när de köper europäiska varor. Någon rättvisa får det vara för straftullarna.
 
Vi inom EU betalar extra för amerikanska varor, ungefär 2000kr mer i den prisklassen. Tror samma är det för amerikanerna när de köper europäiska varor. Någon rättvisa får det vara för straftullarna.

Jo så är det ju. Tarptent Stratospire Li, HMG ultamid eller sarek mid är ju också intressanta. Men när dom kostar 4-6000kr + mer än bonfus( med innertält) blir det rätt svårmotiverat.
 
Hej, sedan jag senast loggade in här för några år sedan har jag använt flera olika så kallade ul shelters, men min inställning är nu att jag hellre skulle ta med ett ordentligt tält thi det är inte kul att frysa eller blåsa bort etc. Jag lämnar alla dessa onödiga små prylar, ofta också elektriska av något slag, hemma. Vikten på min ryggsäck bestäms till stor del av vad jag inte tar med mig. Varje enskilt ämne har granskats mycket noggrant och om det finns det minsta tvivel om det kommer att användas är det ut. Ett ordentligt tält kan snabbt spara mycket vikt på sovsäckar när det inte blåser och regnar direkt genom shelteret. Ändå kan liggunderlag enkelt bilda ett ryggstöd i väskan och många saker i allmänhet är mångsidiga/multipurpose. Jag kan ta en 5 dagars vandring under medelsäsong med 10% av min kroppsvikt som bagage i väskan, utan vatten förstås. Enan, ja kanske. Under de första många åren hade akto inte heller en ventil över dörren men bara en dragkedja, bättre än inget. Kanske något för Enan med riktig ventilation. Jag använder inte gångstavar (inte än) så tältstolpar ingår altid ändå. Hoppas att detta kan inspirera någon. Go tur !
 
Självklart har jag fortfarande min lättare setup, tunn blå skum "biltema" liggunderlag 150 gram, billig men lätt 35 l nylon supermarket ryggsäck på 471 gram och sedan min älskade WM Caribou på 595 gram plus Gatewood Cape 320 och tältstång och pinnar 155 gram och nettent 212 gram. Ingen dålig multifunktionsutrustning den Gatewood om du inte är mycket högre än 185 eller om du sover på sidan. Har tagit mycket vind, men inget för fjäll, enligt mig. https://www.sixmoondesigns.com/products/gatewood-cape Dessutom en DIY kökssystem 86 gram där 2 tältpinnar av titan också ingår. Extra torr ull i form av långa kalsonger där endast de avskurna benen används och "sovskjorta" och strumpor i en 12 liters kompresspåse är totalt 232 gram. Sedan finns det Nokia 105, fickkniv, eld och kompass + 1 hjälp i en bältesväska, totalt förmodligen drygt 300 gram, så totalt sett är det absolut nödvändiga för min sommarpicknick över natten ca 2,5 kg som måste bäras före konsumtion av vatten, bränsle och mat. Jag kan inte gå i löparskor på längre vandringar så det brukar vara relativt lätta stövlar, dvs 525 gram AKU Slope som är geniala skor https://www.aku.it/de/shop/trekking-de/slope-gtx-oliva/ I sommarkläder och minimal utrustning är det alltså runt regnet små 1,5 kg på kroppen. Fortfarande känslor för "lätt", men inte för "hård" användning - säkerhet och komfort är ett måste - för mig.
Men nu var frågan från originalfrågor ett och bara ett tält - och som jag sa i inlägget ovan tror jag att jag skulle ha skaffat Enan om det hade funnits en ventil över dörren, detta till under större delen av både skog och fjäll, sommartid. Förlängd säsong blir det ett "riktigt" tält, en lätt tunnel av något slag, det är skönt att sova ordentligt när det både regnar och blåser, eller vad sägs om detta lustiga tält

Tack och ha det bra,

Njut av!
 

Bilagor

  • 2_4.jpg
    2_4.jpg
    435.3 KB · Visningar: 117
  • 2_5.jpg
    2_5.jpg
    84.9 KB · Visningar: 110
  • 5_6.jpg
    5_6.jpg
    85.3 KB · Visningar: 114
  • 8_2.jpg
    8_2.jpg
    36.4 KB · Visningar: 118
  • 1aa.jpg
    1aa.jpg
    92.4 KB · Visningar: 119
  • 2aa.jpg
    2aa.jpg
    36.5 KB · Visningar: 107
Senast ändrad:
Vi har använt bl a Locus gear Khafra med gott resultat även i väldigt blåsigt väder.

En mindre en-mansvariant är ju Khufu från samma tillverkare. Khufu kan användas med A-setup vilket ger större rymd inuti och stormsäkerhet. Nog vad jag skulle satsa på (eller motsvarande från t ex MLD) om jag ville ha lätt och samtidigt någorlunda rymligt och stormsäkert. Mindre pyramider är starkare än man kanske tror...

//J
 
Vi har använt bl a Locus gear Khafra med gott resultat även i väldigt blåsigt väder.

En mindre en-mansvariant är ju Khufu från samma tillverkare. Khufu kan användas med A-setup vilket ger större rymd inuti och stormsäkerhet. Nog vad jag skulle satsa på (eller motsvarande från t ex MLD) om jag ville ha lätt och samtidigt någorlunda rymligt och stormsäkert. Mindre pyramider är starkare än man kanske tror...

//J
I jakten på ett lätt tält med stor volym provade vi i år ett MLD Supermid med samma dimensioner som Khafra. Vår uppfattning var att det inte kändes liika ombonat som det mindre Trailstar som fått följa med tidigare. Kanske gjorde valet av Cuben istället för Silnylon att det inte fick samma tighta uppsättning...
 
Alla dessa hybrider till ett tält fungerar jättebra. Man behöver absolut inget värstingtält ens i fjällen. Enkla tält med en bra enkel ytterväv som sätts upp med hjälp av vandringsstavarna är perfekt. Vikten gör att du vandrar i mycket rask takt för att nå nästa mål. Möjligtvis kan ett enkelt myggnät vara bra. Störtregn och blåst klarar du lätt av att parera bara du sätter upp tältet där det är lä och inte regnar.

Men blir det problem, då har du problem med en utrustning som inte funkar i praktiken…
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.